Auteur Topic: Benzineprijs 98 veel duurder  (gelezen 408 keer)

Madman_K

• CCN_Lid
  • Jr. Member
    • Bekijk profiel
Benzineprijs 98 veel duurder
« Gepost op: juni 27, 2022, 09:21:28 am »
Ik vermoed dat de meeste Cobra rijders 98(E5) tanken, en dan ook nog het liefst de versies helemaal zonder Ethanol. (BP Ultimate, Shell V-power, ook al mogen ze dat geen E0 noemen)
Tot een maand of zoiets geleden was de 98 z'n 12-15ct/Liter duurder dan normale E10.

Maar de laatste tijd begint die prijs steeds verder uit elkaar te lopen.
Bij 98 zie je al snel een meerprijs van 20ct, en zelfs bij Shell V-power zie ik al verschillen van 30ct of meer.
Ik had hierover een vraag gesteld naar Shell, en krijg daarover het volgende antwoord terug:

Vanaf half mei zijn de kosten van hoog octaan moleculen in Shell V-Power Benzine gestegen, waardoor de kosten van het product Vpower Benzine ook veel harder zijn gestegen dan van Euro95. Als gevolg zijn wij genoodzaakt om de pompprijzen voor Shell V-power aan te passen.

Prijs hoog octaan moleculen  :-\
Dit klinkt mij erg onzinnig in de oren, maar misschien is er iemand die hier meer vanaf weet?

Of kan er ook nog wat anders achter zitten?
Mag er misschien maar een bepaald percentage 98 verkocht worden, om aan de EU regels te voldoen?
(in bepaalde landen zit er b.v. wel 5% Ethanol in de V-power)

dickv6

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
Re: Benzineprijs 98 veel duurder
« Reactie #1 Gepost op: juni 28, 2022, 16:07:46 pm »
Hi Petrol heads,

Wat ik heb kunnen achterhalen via internet :
- Euro 95 en 98 bestaan allebei uit een mix van octaan en heptaan. Euro 95 bevat 95 procent octaan – vandaar dus de naam – en 5 procent heptaan. Tank je euro 98, dan draait je motor op een mengsel van 98 procent octaan en 2 procent hectaan.
Dus 3% meer octaan ! En dat kost extra geld,
Daarnaast verhogen de toevoegingen de prijs van de V-Power, maar zoveel ??
- Heeft V-Power nut?
Het zal je niet verbazen dat je motor daar een heel stuk blijer van wordt. Afgezien daarvan heeft Shell V-Power Benzine ook drie keer meer wrijvingsverminderende moleculen en een hoger octaangetal van minimaal 98 in plaats van 95. Ook dat helpt de prestaties van de motor en de efficiënte nog verder te verbeteren.
Van deze benzine is de houdbaarheid voor drie jaar gegarandeerd ==> belangrijk.
- Kun je E10 en E5 door elkaar tanken?
Het is niet de bedoeling dat je deze twee door elkaar mengt, maar wanneer het een keer per ongeluk gebeurd dan is er geen man overboord. Dus heel af en toe E5 en E10 mengen kan niet direct kwaad.

Cobra groet,  Dick.

fordgek

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 05, 2022, 20:33:32 pm »
Total exellium 98 bevat absoluut geen ethanol, heb ik zelf van total nederland gehoord, dus das veilig voor die ouwe motoren, en je blikken tank gaat er ook niet van roesten

CobraClub Nederland Forum

« Reactie #2 Gepost op: juli 05, 2022, 20:33:32 pm »