Auteur Topic: startmotor-probleem?  (gelezen 805 keer)

CJ

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
startmotor-probleem?
« Gepost op: augustus 06, 2021, 18:10:08 pm »
dag Cobrarijders,
ik ben vrij nieuw hier en heb een startprobleem waardoor ik oa de Veluwerit al heb moeten missen.
Mijn Dax met Ford V8 wil alleen de eerste keer starten, helaas blijft hij nog niet stationair lopen, dus zonder pompen slaat hij weer af. Probleem is echter dat hij de 2e keer starten doet alsof de accu leeg is, hij doet een poging de motor rond te gooien maar geeft er meteen mee op, soms met een hoge squeek tot gevolg.
Ik heb de startmotor al laten reviseren, 2 nieuwe accu's gekocht, de accukabel van achter naar voor verdubbelt en uiteindelijk de accu voorin gezet, maar probleem blijft.
Dit deed de auto in het verleden niet, maar vrat wel accu's. Het accu-vermogen zakt tijdens het starten soms naar 1 ampere.
Het vreemde is dat de auto naar 'n paar uur wachten weer wel de 1e keer start. Daarna is het startrelais van de startmotor vervangen, maar probleem blijft.
Iemand een idee?
Zomaar een nieuwe startmotor kopen is ook zowat....!
CJ

Marcel B

• CCN_Lid
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
Re: startmotor-probleem?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 06, 2021, 21:30:53 pm »
Hallo Nieuwbie,

Heb je toevallig ook een naam, dat maakt het wat persoonlijker.

Lastig probleem en in dat geval moet ik even kort aan mijn situatie denken en bij mij speelde het volgende.

1e maal starten geen probleem en met enige regelmaat kwam het voor dat ik een 2e of 3e maal starten leek of de accu leeg was en moeilijk door zijn compressie heen ging. Ook ik had een prima startmotor en een goede accu.
Vreemd maar na verloop van tijd kwam ik er achter dat dit wordt veroorzaakt door de ontsteking. Ik heb de ontsteking beter afgesteld en het probleem was over.

Nu geef jij aan dat vroeger geen start problemen had, een goede accu en startmotor. Dus misschien is het de ontsteking die niet goed staat afgesteld, controleer deze incl. de vervroeging (vacuüm)
Bij mij hielp het al door de ontsteking iets vroeger of later te zetten.

Verder loopt je accu naar verloop van tijd leeg, dus ergens is er sprake van lekstroom. Dit zou je indien je de Cobra wegzet de hoofdschakelaar uit kunnen zetten. Is dan het probleem opgelost kun je daarna per zekering de verschillende stroom kringen op de zelfde manier kunnen controleren totdat je weet in welke stroomkring een lekstroom zit.

Ben zeer benieuwd of dit uiteindelijk het probleem is, succes en ik hoor graag tzt wat het is geweest.
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2021, 12:46:32 pm door Marcel B »
Met vriendelijke groet,

Marcel B

Frank

• Hero Member
  • Dont drive faster as your guardian angel can fly
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 07, 2021, 00:24:58 am »
Goede Massa probleem?

CJ

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 07, 2021, 12:16:55 pm »
Dag Marcel B. ,

bedankt voor je reactie, ik ga de ontsteking zeker laten checken.
Dacht die zelf met een stroboscoop verbeterd te hebben, maar wellicht is mijn apparaat niet goed.
Is overigens alweer 'n paar jaar geleden, maar wel zo'n beetje begin van het niet blijven lopen stationair.
Ik dacht dat het te maken had met opgedroogde benzine en mogelijk vervuilde carbs.
Dus carburateurreiniger gebruikt, maar loste het probleem niet op.

De maasa mag het probleem niet zijn, nog een nieuwe kabelschoen aan de massakabel gezet voor de zekerheid, is dus goed.

Mijn naam is overigens Chrisjan, in mijn account afgekort naar CJ 😀

Hopelijk kan ik snel eens meerijden 👍

THNX!

CJ

Klaas

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
Re: startmotor-probleem? Polen
« Reactie #4 Gepost op: augustus 15, 2021, 16:56:41 pm »
Nog een paar opmerkingen van mijn kant (ford 5.0) :
De accu moet in goede conditie zijn, bij lange tijd niet gebruik aan de druppellader (optimate4)
Accu’s kunnen na zware balasting herstellen na een tijdje, maar zonder goed opladen gaan ze kapot

Kabels: 10mm diamter, let op de verbinding met de accu polen en een goede massa naar frame en blok!
Er kan 200A lopen

Zit de startmotor tandwiel as goed uitgelijnd op de tandkrans?

Check lekstromen door alle andere verbruikers uit te schakelen

Heeft het blok extreme compressie, of gaat moeilijk rond?

Onsteking check, zit er ergens een ballast resistor wel of niet goed? Coil defect?
Timing: zonder vacuum 12 bij stationair, met vacuum 30 of zoiets

Startmotors zijn niet heel duur

Niet stationair lopen kan ontsteking zijn of carburateur afstelling, of injectie problemen

Automaat of handbak?

Groet
Klaas
Ben je niet gecrasht, dan kon het vast nog harder

CJ

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 17, 2021, 13:50:13 pm »
Dag geinteresseerden,

bedankt voor de reacties en suggesties.
Het bleek het startrelais te zijn. Voor 15.- een nieuwe en het startprobleem is opgelost.
Nu nog de juiste ontstekingsafstelling vinden. Motor knalt enorm.
Iemand een suggestie voor een betrouwbare en goede garage in Brabant?

BVD.
CJ -
CJ

Marcel B

• CCN_Lid
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 17, 2021, 13:55:52 pm »
Hallo CJ,

Dat is goed nieuws, fijn dat dit is opgelost, nu de overige puntjes op de i zetten.
Met vriendelijke groet,

Marcel B

Resik

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 17, 2021, 13:59:57 pm »
Nu nog de juiste ontstekingsafstelling vinden. Motor knalt enorm.
Iemand een suggestie voor een betrouwbare en goede garage in Brabant?

Je kunt eens kijken of ze bij de Autosport Company in Waalwijk hiervoor tijd hebben.
Mvg,

Rocco Jansen

CobraClub Nederland Forum

« Reactie #7 Gepost op: augustus 17, 2021, 13:59:57 pm »