Auteur Topic: Overweeg ombouw v/d Cobra  (gelezen 428 keer)

Cobretti

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
Overweeg ombouw v/d Cobra
« Gepost op: maart 31, 2021, 22:18:55 pm »
De motor en bak is geen probleem. Maar zou je de Cobra willen ombouwen van RHD naar LHD, dan zal het moeite gaan kosten om de juiste onderdelen te vinden.
Dag Resik, hoe bedoel je precies, mijn cobra heeft dezelfde opbouw. Ik overweeg om ooit om te bouwen naar RHD, vandaar mijn (bezorgde) vraag ;)
Grts, C.  8)
« Laatst bewerkt op: april 02, 2021, 16:36:50 pm door Resik »

Resik

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Re: Re: overweeg aankoop Dax cobra, iemand hiermee bekend?
« Reactie #1 Gepost op: april 01, 2021, 13:13:42 pm »
De motor en bak is geen probleem. Maar zou je de Cobra willen ombouwen van RHD naar LHD, dan zal het moeite gaan kosten om de juiste onderdelen te vinden.
Dag Resik, hoe bedoel je precies, mijn cobra heeft dezelfde opbouw. Ik overweeg om ooit om te bouwen naar RHD, vandaar mijn (bezorgde) vraag ;)
Grts, C.  8)
Je zal eerst heel goed moeten kijken welke donor onderdelen gebruikt zijn voor de stuurinrichting.  Want per merk is dat anders en het één past niet zomaar op een ander merk.  Voor een Cobra ZA kan dit nog lastiger zijn, omdat ze daar donoronderdelen gebruiken van auto´s die daar op de weg zijn. Maar hier totaal onbekend zijn, daar moet je goed nakijken voordat je begint met een ombouw.
Mvg,

Rocco Jansen

rvanderende

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 01, 2021, 13:30:45 pm »
met wat geluk kan je misschien wel een onderdeelnummer of type vinden op je stuurhuis

voor de rest veel sleutelwerk   

en je dash board  zal ook wel even tijd kosten

maar allemaal redelijk te doen in een wintermaanden 

en wat resik zegt  klopt ook    meestal worden de onderdelen gebruikt van een lokale wagen wat voorhanden is

maar uiterlijk is het wel een plaatje  die wagen

gr rob

Cobretti

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 01, 2021, 22:40:50 pm »
Thanks voor de geruststelling!! Het is een Jaguar onderhuids : achteras, diff, de typische centrale achterrem schijven, dubbele veren en dempers, vooras, voorveren, stuurstang weet ik niet maar denk ook Jaguar of Ford. Onbekrachtigd, dus idee is om elektrisch om te bouwen. Ik dacht dat Dax met Opel Corsa elektrische stuurbekrachtiging werkt. Geen hydraulische systeem, ik wil niet van mijn motorvermogen weghalen namelijk...
Maar Ok, ik ontbreek de tijd, laat ik eerst verder doen met lopende radiator upgrade 😉
Grts, C.😎

rvanderende

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 02, 2021, 07:21:42 am »
Radiator is zeker niet onbelangrijk   controleer gelijk even de speling van de waterpomp  nu je er nog bij kan
onze cobra heb ik ook aangepast destijds met een 4-ROW aluminium radiator  en 2koelfans die maximale flow hebben
en dan komt het   ik heb 2 fan tempsensoren zitten in de uigaande slang kort op de radiatoren  die elk 1 fan aansturen via een relais
voordeel hiervan 1  dat je piek stroom verdeeld is omdat er een seconden tussen zit
met wel zeggen dat elke fan bij bij ruim 10 ampere trekt
en elke fan kan ik manueel ook aansturen via een klein  schakelaartje in het dash wat niet opvalt

dit is ongeveer de basis van onze radiator koelsysteem

gr rob

Resik

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 02, 2021, 16:41:34 pm »
Thanks voor de geruststelling!! Het is een Jaguar onderhuids : achteras, diff, de typische centrale achterrem schijven, dubbele veren en dempers, vooras, voorveren, stuurstang weet ik niet maar denk ook Jaguar of Ford. Onbekrachtigd, dus idee is om elektrisch om te bouwen. Ik dacht dat Dax met Opel Corsa elektrische stuurbekrachtiging werkt. Geen hydraulische systeem, ik wil niet van mijn motorvermogen weghalen namelijk...
Maar Ok, ik ontbreek de tijd, laat ik eerst verder doen met lopende radiator upgrade 😉
Grts, C.😎
De veren zijn hoogstwaarschijnlijk niet van Jaguar, omdat jouw Cobra een compleet ander gewicht heeft. De stuurstang zal van ........ zijn, bijvoorbeeld Ford of Triumph of.....  De stuurinrichting moet je echt goed opzoeken, want deze kan je niet hergebruiken. Je zal moeten kijken welke merk/type dat is, voordat je ombouwen. 
Bij Dax wordt gewerkt met een Opel Corsa B, als elec. stuurbekrachting, maar ook hiervoor goed kijken hoe je deze combineert met jouw stuurkolom.

Succes met de upgrade.
Mvg,

Rocco Jansen

Cobretti

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 02, 2021, 21:15:41 pm »
Radiator is zeker niet onbelangrijk

Dag Rob, Dank voor je reactie !  ik heb alle info rond mijn radiatorzoektocht hier gedocumenteerd. 
https://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=87&t=31529
Aardig wat leesvoer :)
Mijn radiator projectje is (gelukkig) gegroeid : custom 3 row alu radiator, zelfbouw fanshroud met flapjes, nieuw SPAL puller fan, chrome hi flow waterpomp, hi flow thermostaat, thermostaathuis, juiste dichtingen, nieuwe tempsensor, nieuwe koelwater filter, rvs slangklemmen, rvs bouten,... enz...

Ik heb het allemaal uitgezocht en zit wel goed.
Enige wat me mogelijks zorgen baart is de startstroom van de SPAL fan en mijn alternator size.
Hoedanook ben ik nog even zoet met alles samenbouwen.

Greets, C.  8)

Cobretti

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 02, 2021, 21:30:16 pm »
...Bij Dax wordt gewerkt met een Opel Corsa B, als elec. stuurbekrachting...
Succes met de upgrade.

Bedankt voor apart toppic Rocco, ik had niet de bedoeling om het andere topic te kapen, maar dat was toch een beetje aan het gebeuren hé   ::)

De RHD-> LHD upgrade gaat dus nog wel even duren.  Ik ben ook nog niet zeker of ik het überhaupt ga doen. Er staan nl nog een boel andere verbeteringen eerder op het programma, hoewel niets écht hoeft.
Maar ik vind ook plezier in alles tot in de puntjes uit te zoeken. 
Wat zijn de ervaringen ivm die Opel Corsa B electrische stuurbekrachtiging op een Cobra ?? Ik zou hiervoor kiezen omdat het mooi compact allemaal rondom de stuurstang zit (dacht ik).  Het lijkt me ook eenvoudiger aan te sluiten dan klassieke hydraulica leidingen en stuurbekrachtigingspomp die ook nog eens vermogen wegneemt van de motor....

Grts, C. 8)

RVL

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
Re: Overweeg ombouw v/d Cobra
« Reactie #8 Gepost op: april 03, 2021, 14:38:24 pm »
Hallo Cobretti.

Ik heb het corsa systeem ingebouwd in onze cobra, omdat mijn partner ook het stuur wel eens overneemt als we n lange rit rijden.
Ikzelf vond het niet nodig, maar als ik dit eerder had geweten had ik het eerder ingebouwd.
Wij vinden het top. Wij hebben nog een knopje om de hoeveelheid hulp in te stellen, maar die zijn er nu in Engeland ook snelheid afhankelijk.
Ik zelf zou wel eerst het geheel ombouwen voordat ik dit zou inbouwen.

Succes

Cobretti

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 03, 2021, 20:56:15 pm »
...maar als ik dit eerder had geweten had ik het eerder ingebouwd.
Wij vinden het top. ...

Exact de reactie die ik had gehoopt, thanks RVL !! :up:
Grts C.  8)

Frank

• Hero Member
  • Dont drive faster as your guardian angel can fly
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 05, 2021, 12:13:14 pm »
Heb bij 2 van mijn  cobras de stuurinrichting omgebouwd, Bleek uiteindelijk een piece of cake, gewoon rustig aan beginnen en nadenken.
Groeten Frank

CobraClub Nederland Forum

« Reactie #10 Gepost op: april 05, 2021, 12:13:14 pm »