Auteur Topic: overweeg aankoop Dax cobra, iemand hiermee bekend?  (gelezen 540 keer)

rvanderende

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Re: overweeg aankoop Dax cobra, iemand hiermee bekend?
« Reactie #1 Gepost op: maart 28, 2021, 20:09:04 pm »
www.daxbenelux.com   in meer verkoopt ook dax
en dan heb je gelijk een nederlands/belgisch kenteken 
gr rob

Resik

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 28, 2021, 20:27:51 pm »
Hallo Gerrit,

het is geen Dax zoals wij die hier kennen, maar een copy van een Dax gemaakt in Zuid-Africa.  Vandaar dat je op de foto´s ook een afbeelding ziet van een ZA registratie.

De donor onderdelen zijn van Zuid-Afrikaanse type auto´s en niet zoals hier van Jaguar.

Gelukkig staat deze Cobra al wel op een NL kenteken, dat is dan weer een groot voordeel.
Mvg,

Rocco Jansen

rvanderende

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 28, 2021, 20:46:15 pm »
zou zeker een proefritje maken al is het alleen al om te kijken of het wel een 4 bak automaat is 
of de tekst op de shifter klopt niet   zie staan  1 2 d     is bij mijn weten een 3 bak

voor de rest staat hij wel netjes in de lak
g rob

fordgek

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 28, 2021, 21:21:01 pm »
bedankt voor jullie reacties.
 daxbenelux ken ik wel, maar dat zijn heel andere prijzen, zowat 2 maal zo duur!
wat zijn de grote verschillen met deze zuid afrikaanse en de originele dax?
de motor en bak zijn zo te zien van ford, dus daar kan het niet in zitten......
en of de automaat 3 of 4 bak is maakt me niet zoveel uit, het verbruik zal me jeuken.
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2021, 21:22:57 pm door fordgek »

rvanderende

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 28, 2021, 21:36:46 pm »
verbruik zal aardig wezen maar aan de andere kant het is een hobby wagen toch

maar mocht het een 3 bak wezen dan heb je al een punt om af te dingen toch

ben wel nieuwsgierig wat voor parts ze gebruikt hebben  van achterwiel ophanging  diff ' 

maar uiterlijk ziet hij er zeker wel netjes uit

Resik

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 29, 2021, 08:10:34 am »
bedankt voor jullie reacties.
 daxbenelux ken ik wel, maar dat zijn heel andere prijzen, zowat 2 maal zo duur!
wat zijn de grote verschillen met deze zuid afrikaanse en de originele dax?
de motor en bak zijn zo te zien van ford, dus daar kan het niet in zitten......
en of de automaat 3 of 4 bak is maakt me niet zoveel uit, het verbruik zal me jeuken.
De motor en bak is geen probleem. Maar zou je de Cobra willen ombouwen van RHD naar LHD, dan zal het moeite gaan kosten om de juiste onderdelen te vinden. 
Mvg,

Rocco Jansen

fordgek

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 29, 2021, 16:44:34 pm »
ik zie geen reden om van rhd naar lhd om te bouwen, zeker niet voor die paar km die ik er per jaar mee zou gaan rijden.
zijn de onderdelen van een originele Dax allemaal van Jaguar?  zo van welk type?

rvanderende

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 29, 2021, 17:50:22 pm »
mocht je doorzetten met de wagen  kan je beter een lijst maken hoe en met welke onderdelen de wagen opgebouwd is
als je dan het type weet  dan is het makkelijker zoeken naar een links stuurhuis
maar zou er eerst lekker van genieten en dan een puntenlijstje maken  van zaken die je eventueel anders wilt doen

zelf heb ik ander type cobra  dus ik niet zeggen waar de dax mee opgebouwd is

in iedergeval  als ik zo buiten kijk dan kriebelt het wel om een toertje te doen
gr rob

Resik

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 29, 2021, 18:37:08 pm »
zijn de onderdelen van een originele Dax allemaal van Jaguar?  zo van welk type?

Dat zou dan moeten zijn Jaguar XJ6/12.  Maar zaken zoals vering is weer niet van Jaguar, deze laat Dax special maken, net zoals andere kitcar fabrikanten.
« Laatst bewerkt op: maart 30, 2021, 07:23:28 am door Resik »
Mvg,

Rocco Jansen

Moi427

• CCN_Lid
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 05, 2021, 16:23:05 pm »
Vering op een DAX is meestal van SPAX en dan afh. van de gewichten. Ik had in de DAX die ik bouwde een Ford 428CJ bigblock en daarom de zwaarste schroefveren daarop. En ik meen dat ik de ophanging van een Jag XJ6 series 2 had (en nog heb trouwens).
Deze Cobra ook gezien en ziet er op zich fraai uit, maar zoals velen al meldden zegt dat bepaald niet alles. Zelf zoek ik hetzij een LHD bigblock project zonder kenteken (hoeft geen DAX te zijn al heb ik daar nog van alles voor) of een voor mij aantrekkelijke "ready to run" Cobra, maar de prijzen rijzen veelal zeer overdreven de pan uit en niet in de laatste plaats door de handel. In de loop der jaren na de brand en toen het weer kon bij best wat Cobra's wezen kijken, maar óf het was niet wat ik zoek óf de mensen hadden voor mij te irreële eisen voor de prijs.
Voorbeeld handel: pas terug geïnformeerd naar een al jaren in Duitsland te koop staande rode DAX volgens de advertentie, met een Roverblok en LPG. Op foto's voor mij meer dan duidelijk te zien dat het 100% zeker geen DAX was, maar er zou nog altijd het Nl kenteken bij zitten omdat op kenteken zetten te duur zou zijn. Indertijd adverteerde deze persoon dus met "als belegging gekocht". Afijn, op mijn vragen kreeg ik vrijwel geen antwoord, maar ik mocht hem gelijk al meenemen voor €24.000, niets onderhandeld ofzo, dus... Tja, grappig, maar volstrekt onbekend welk merk, documentatie e.a. redelijk belangrijke zaken. Dus voor mij dan gelijk in de serie "laat maar" want meer dan te vaag. Staat 'ie nu dus hier in het zuiden te koop voor €36.999 en uiteraard is er net zo min documentatie. Nou, succes, die raak je vast wel kwijt met een leuke marge van 50%....
« Laatst bewerkt op: april 05, 2021, 16:37:10 pm door Moi427 »
Jan de Vries
Appelscha (vanaf 2014 na 30 jaar Almere...)

CobraClub Nederland Forum

« Reactie #10 Gepost op: april 05, 2021, 16:23:05 pm »