Auteur Topic: AK Cobra  (gelezen 635 keer)

pch

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
AK Cobra
« Gepost op: mei 27, 2020, 08:44:59 am »
Hoi, ik ben voornemens een Cobra te kopen, een hele aanschaf want niet goedkope wagens. Ik kom van een Westfield dus heel wat anders...
Ik zag een mooie oranje AK Cobra op marktplaats en ben met de verkoper in gesprek. Hij is hier ook lid. Ik zit met het volgende. Ik vind het een prachtige wagen, maar de bijbehorende papieren/het kenteken snap ik niet. Het is een AK (schijnt) maar op kenteken en de bouwer (Nitrade) noemt het een DAX.
Of is het onderstel dan alleen van DAX en de opbouw van AK?
Graag advies en antwoorden, jullie kennen de auto hier vast en zeker! Gebouwd door Nitrade.
« Laatst bewerkt op: mei 28, 2020, 15:11:13 pm door Resik »

dickv6

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
Re: AK Cobra
« Reactie #1 Gepost op: mei 28, 2020, 13:40:02 pm »
Hi,

Dat is prima zo. En dat ie van 1992 is heeft alles te maken dat deze auto oorspronkelijk of in UK gekeurd is, of geïmporteerd is.
Met beide niets mis.

Belangrijk is of er facturen, foto's etc bij zitten (dus de historie).
Succes.
Groet, Dick.
« Laatst bewerkt op: mei 28, 2020, 15:11:45 pm door Resik »

AK427

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
    • http://www.ak427.nl
« Reactie #2 Gepost op: juli 01, 2020, 15:17:40 pm »
Een verlate reaktie, maar wellicht alsnog bruikbaar.

Als eigenaar van een orginele AK zie diverse verschillen in de body details, dus mijn inziens zeker geen AK body. Lijkt me eerder een DAX body, maar er zijn anderen die daar een betere kijk op hebben.

Aangezien datum eerste toelating en eerste afgifte in Nederland hetzelfde zijn zou het een orginele NL auto moeten zijn. DAX registratie en kenteken van 1992 is in elk geval positief. Ook geregistreerd als 8 cylinder maar wel 3.5 liter en niet de huidige 5.7 liter motor.

Het is moeilijk om de kwaliteit op basis van foto's te beoordelen, maar wat mij stoort is de plaatsing van het linker achterwiel. Het lijkt wel een paar cm uit positie te staan.
Zou het misschien een AK frame kunnen zijn, dat gebruikt is om de auto op te knappen?

Zoals Dick aangeeft, welke body het precies is, is eigenlijk niet van belang. Zolang het kenteken een gerenomeerde kit leverancier betreft, het frame in goede staat is en jij het een mooie auto vindt, dan is het aan jou om de aankoop wel/niet te doen.

Succes.
Adrie

Moi427

• CCN_Lid
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 07, 2020, 11:19:34 am »
Nog latere reactie, maar hij staat nog altijd te koop.
Ik informeerde begin mei hiernaar. Dit was de Cobra van Ard de Groot, maar door huidige eigenaar gekocht bij een autobedrijf en veel gegevens zijn niet bekend. Er was ooit een compleet bouwverslag bij, maar dat zit er niet meer bij. Van Ard kreeg ik ook geen gegevens m.b.t. kenteken e.d.

Ook ik had direct een vraag over dat linkerachterwiel, maar kreeg enkel als reactie "geen idee, helemaal prima".
Indertijd ben ik wel bij Nitrade geweest, die bouwden fraaie auto's (toen als project een Southern Roadcraft Cobra). Hier zit inderdaad een Dax kenteken op, geen AK. Ik heb hem niet bekeken en weet niet of het ook een Dax is i.p.v. AK, geen idee.

Mocht iemand overigens nog een kentekenloze "project Cobra" hebben, liefst Dax i.v.m. wat ik nog heb, dan hoor ik het graag. Mail e.d. kan altijd.
Jan de Vries
Appelscha (vanaf 2014 na 30 jaar Almere...)

CobraClub Nederland Forum

« Reactie #3 Gepost op: oktober 07, 2020, 11:19:34 am »