Zoals al opgemerkt, 't is inderdaad een voor iedereen persoonlijke keuze/smaak.
De Cobra die ik had, had een van beide originele Ford FE bigblocks, de "goedkopere" 428CJ met een Toploader 4-bak erachter. Op de testbank een 285 pk aan de achterwielen met ik meen 580Nm koppel. Het motorvermogen was daarmee een ca. originele 360pk. Het blok was ook aardig standaard met een vrij tamme nokkenas, niet echt hoge compressie en naar later bleek zelfs een verkeerd inlaatspruitstuk (niet matchend met de inlaatpoorten). Opgebouwd door een zgn. Ford expert, er bleek wel meer niet geheel goed...
Maar goed, in principe tamelijk bomvrij blokken (uiteraard warm rijden net als elk blok), maar loodzwaar (alles gietijzer, leeggewicht Cobra was 1220kg), zodat het wel een goede omgangsvorm nodig maakte. Inderdaad vlot doorslippen (ik had geen sperdiff, ook iets om aan te denken) en een verbruik van 1:verdraaid weinig. Het zuinigste was ca. 1:3, maar dat hoorde dan maar bij de enorme lol. En dat koppel is heerlijk.
Het geluid van een V8 is per definitie subliem, niet enkel voor een bigblock: uitlaten kunnen zelfs geheel " op geluid" worden gemaakt (door EPS bijvoorbeeld).
Hm, ik heb nog een kenteken beschikbaar

En een Jaguar wielophanging en als het goed is nog dat bigblock met bak.
Kort gezegd: wat je ook kiest, normaliter zit je met willekeurig welke V8 simpelweg dik te genieten en heb je meestal ook zat vermogen, want licht en veel koppel. Evt. koelingsproblemen kunnen meestal goed beteugeld worden met aanpakken koelcircuit. Niet speciaal iets voor de Rover, dat had ik met dat bigblock eerst ook. En dat is dan gelijk weer ten nadele van een bigblock: het wordt enigszins massief vol in de motorruimte, dus (de afvoer van) hitte kan snel een serieus probleem vormen. Leve Thermotec etc.! En trouwens nu met een klassieke Dodge pickup met 440 Moparblok (ook Chrysler) eerst idem doordat "men" daar feitelijk van alles rond het koelsysteem verprutst had. De nodige aanpassingen hebben ook daar de oplossing gebracht.
Dus: supergroot is niet per definitie beter, 't is net wat je zoekt. Een 289 was in races ook niet voor niets de beter te beheersen Cobra waar men niet snel met bloedende handen uitstapte

En qua prijs is een Rover of Chevy vaak goedkoper en simpeler om aan spullen te komen, maar uiteraard geldt ook daar dat je het net zo gek kan maken als je zelf wilt.
Benieuwd wat je gaat doe, succes en plezier!