Auteur Topic: Afstelling Jaguar differentieel  (gelezen 3063 keer)

d_schaap

• Jr. Member
  • **
  • there is no substitute for cubic inches
    • Bekijk profiel
Afstelling Jaguar differentieel
« Gepost op: september 22, 2018, 14:58:16 pm »
Hallo allen,

Ik heb op de linker uitgaande as van mijn differentieel een klein beetje speling. Dit heb ik op de rechtse as niet. De speling lijkt uit het differentieel te komen.  Als ik deze speling meet, dan heb ik het over een waarde van ongeveer 0,2 Ć” 0,3 mm axiaal. Alle keerringen, in- en uitgaande assen, zweten en ik ben van plan om komende winterwerkzaamheden het differentieel onder handen te gaan nemen. Heeft iemand hier ook ervaring mee? En heeft iemand mogelijk de afstelgegevens van dit differentieel. Wat ik heb kunnen achterhalen:
- Overbrengingsverhouding: 43/14
- ingeslagen nummer op het dif: H744538x (krijg via Google geen info hierover)
- Extra label links aan het dif staat: 75

Ik denk dat deze afkomstig is van een XJ series 2.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Groet,
Dennis Schaap

Strike302

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
Re: Afstelling Jaguar differentieel
« Reactie #1 Gepost op: november 29, 2018, 23:15:07 pm »
Dag Dennis,

Kijk even op mijn blog, heb er wel ergens iets over geschreven volgens mij.
Dax Cobra
383 Chevrolet
http://strike302.blogspot.com.es

AK427

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
    • http://www.ak427.nl
« Reactie #2 Gepost op: december 15, 2018, 14:16:40 pm »
Hallo Dennis, Jaguar heeft zowel Salisbury als Dana differentieel gebruikt.
http://www.coventrywest.com/jaguar-differential-identification

Ik heb zelf een Salisbury en daavan alle lagers en afdichtingen vervangen.

Een diff lijkt makellijk, maar er zijn toch wel valkuilen. Overal zitten shims voor de afstelling.
Belangrijkste is "pinion depth". Dus voordat je hem uit elkaar haalt de diepte van de pinion meten.

Bij het in elkaar zetten moet je goed letten op de uitlijning van het pinion en kroonwiel.
Technieken zijn op youtube wel te vinden.
Als ik het me goed herinner, zijn alle lagers voorbelast. Ik had een manual maar wegens computer crash niet langer beschikbaar.

Internet was altijd mijn beste vriend.
Alle onderdelen heb ik bij Kolvenbach Jaguar Parts (Beneden-Leeuwen) gehaald. Ook van hun goed advies gekregen.
Schrik niet van het bedrag wat zij vragen voor een volledige revisie. Reden voor mij om het eerst zelf te proberen.

Succes.
Adrie

d_schaap

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 15, 2018, 20:34:40 pm »
Iedereen bedankt voor de reactie. Ik ben nog niet begonnen met de revisie, eerst zijn er nog wat andere prioriteiten aan de Cobra. In ieder geval bedankt voor de info.

Groet,
Dennis.

d_schaap

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 12, 2019, 12:32:54 pm »
Hallo iedereen,

Inmiddels ben ik begonnen met het voor nu gedeeltelijk opknappen van het differentieel. Ik kom tot de conclusie dat ik totaal niet thuis ben in de "Engelse Inch maten". Ik wil de centrale moer los draaien van de pignon as om de keerring te vervangen. Dop 27 is te klein, dop 30 is te groot. Nu zal de juiste maat ergens in het midden liggen maar om verdere schade aan de moer te voorkomen zoek ik de juiste passende inch maat van deze moer.

Ook heb ik nog een kleine olielekkage aan een blindplug op m'n oliefilterhuis. Inbus 8 is te klein, Inbus 10 is veel te groot. Welke inch maat zit daar tussen?

En is er iemand in de regio Waalwijk die dit gereedschap heeft liggen? Het zal mogelijk om een eenmalige reparatie gaan. Ik ben verzot op mooi gereedschap maar om nu iets te kopen voor eenmalig gebruik vind ik wat zonde.

Groet,
Dennis.

Timeless

• CCN_Lid
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 13, 2019, 12:02:09 pm »
1.1/8 inch =28mm
" If tomorrow never comes, ..........."

JackSkinner

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 25, 2022, 12:52:45 pm »
Die Engelse inch maten zijn verrekte ingewikkeld, snap sowieso niet dat we hier niet wereldwijd afspraken over hebben. Tegenwoordig wordt alles van het ene naar het andere land geƫxporteerd. En over Amerika hoef je al helemaal niet te beginnen met foots, yards en weet ik nog wat. Ik bestel bijna altijd onderdelen bij Europese fabrikanten als vaillant groothandel zodat ik zeker weet dat de afmetingen volgens ons metriek stelsel zijn. Misschien dat het in de toekomst gewoon allemaal een stelsel wordt, zou voor iedereen fijner zijn.
« Laatst bewerkt op: november 28, 2022, 10:24:06 am door JackSkinner »

CobraClub Nederland Forum

« Reactie #6 Gepost op: november 25, 2022, 12:52:45 pm »