Dag Sjoerd,
welkom in de CCN en wellicht ooit ook bij het jaarlijkse ECC evenement: de ECM!
In 2018 in Davos, dus ff doorbouwen...
Ik ben zeker geïnteresseerd in jouw ervaring tav de ombouw van V6 naar V8, temeer omdat ik destijds na een bezoek bij de RDW eigenlijk een beetje teleurgesteld afdroop...
Mij is destijds verteld dat ik mijn Pilgrim Mk3 met V6 (Scorpio) wel zou MOGEN ombouwen, maar dat er daarna een RDW wijzigingskeuring zou moeten plaatsvinden, met toch wel ingrijpende gevolgen.
Want:
Het aantal cylinders zou veranderd worden, op zich niet echt een groot probleem.
Het motorvermogen zou met meer dan 15% toenemen ( Scorpio 155 pk, V8 al gauw 200 of 250pk...)
De uitstoot zou inderdaad 3,5% APKnorm mogen bedragen indien de V8 aantoonbaar van vóór een bepaald bouwjaar zou zijn.
Ik kreeg destijds het idee dat het me een berg geld zou gaan kosten, want de CO2 toeslag, die hoort bij de veranderde uitstoot van een oude, onzuinige V8, met daarom 3,5% APKnorm, zou tamelijk groot zijn.. Ze schatten dat gewoon in, tegen een ongunstige waarde. Je bent al gauw een G of F... En dat kost héél veel...
Ik wil je hiermee niet ontmoedigen uiteraard, daarom ben ik heel erg benieuwd hoe het jou zal vergaan!
We horen het graag!
Roel de Vringer