Auteur Topic: Succes in strijd tegen Rotterdamse milieuzone.  (gelezen 897 keer)

DUETTO

  • Moderator
  • CCN_Lid
  • Sr. Member
  • ***
  • Berichten: 269
    • Bekijk profiel
Succes in strijd tegen Rotterdamse milieuzone.
« Gepost op: juni 20, 2017, 07:56:13 am »
Succes in strijd tegen Rotterdamse milieuzone. 

Personenauto’s en bestelauto’s van vóór 1 juli 1992 die op benzine rijden mogen door de gemeente Rotterdam niet langer worden geweerd uit de milieuzone. Dat blijkt uit een uitspraak van de Rotterdamse rechtbank.
 
In november 2015 werd de toen al bestaande milieuzone voor vrachtauto’s uitgebreid naar personen- en bestelauto’s met benzinemotoren van vóór 1 juli 1992 en personen- en bestelauto’s met dieselmotoren van vóór 1 januari 2001. Veertien belanghebbenden waren het niet eens met die beslissing en stelden beroep in.

De rechtbank heeft nu geoordeeld dat bij de vaststelling van de milieuzone onvoldoende rekening is gehouden met de belangen van de kleine groep eigenaren van personenauto’s en bestelauto’s van vóór 1 juli 1992 die op benzine rijden. Volgens de rechtbank heeft het gemeentebestuur niet aannemelijk gemaakt dat deze voertuigen gezamenlijk een onevenredig groot deel van de uitstoot van stikstofdioxide veroorzaken.

In zijn nopjes
Sander Jongerius van de Stichting Rotterdamse Klassiekers, die de belangen van oude autobezitters behartigt, is in zijn nopjes met de uitspraak. ,,De rechtbank heeft nu geoordeeld wat wij al bijna twee jaar roepen: de onderbouwing van de milieumaatregel deugt niet.’’

De gemeente laat in een reactie weten de uitspraak eerst te willen bestuderen. ,,Daarna bekijken we of en welke stappen we verder nemen.’’

Personen- en bestelauto’s met een dieselmotor van vóór 1 januari 2001 zijn overigens nog steeds niet welkom in de milieuzone. Voertuigen met dieselmotor ouder dan 40 jaar zijn wel toegestaan in de milieuzone.

FEHAC, die in dit dossier nauw samenwerkt met Stichting Rotterdamse Klassiekers, zal haar leden  na volledige analyse van de uitspraak informeren over de precieze inhoud. Natuurlijk zal FEHAC  deze uitspraak aangrijpen in haar strijd  mobiel erfgoed toe te staan in elke gemeente die een milieuzone heeft of overweegt in te voeren.

Oldtimers op weg naar morgen

Dit is een nieuwsbericht van de Fehac
Met vriendelijke groet, Mark

stefke1969

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
Re: Succes in strijd tegen Rotterdamse milieuzone.
« Reactie #1 Gepost op: juni 29, 2017, 09:39:11 am »
even ter vergelijking een artikel van de NOS:


Het grootste cruiseschip van de wereld meerde vandaag (24-05-2016) af in Rotterdam. Dat klinkt als een feestelijke gebeurtenis, maar voor het milieu is dat zeker niet het geval.
De 362 meter lange Harmony of the Seas heeft zes grote dieselmotoren. Op vol vermogen verbranden de motoren per dag in totaal 250.000 liter zware stookolie van de meest vervuilende soort.

Volgen de Britse krant The Guardian stoot een groot cruiseschip net zoveel CO2 uit als 84.000 auto's, net zoveel stikstofoxide als ruim 400.000 auto's, zoveel fijnstof als ruim 1 miljoen auto's en zoveel zwaveldioxide als 376 miljoen auto's.
Dat is op vol vermogen op open zee. In de buurt van Europa en de VS en in havens moet het schip brandstof gebruiken met minder zwaveldioxide of de uitstoot beperken met een soort katalysator in de schoorsteen.

Ook als een schip ligt aangemeerd in de haven, stoot het vervuilende stoffen uit. "Dit soort schepen gaat nog niet aan de stekker in Amsterdam of Rotterdam", zegt Eijgelaar. "Maar er moet voor de 8000 mensen aan boord wel elektriciteit worden opgewekt."In rust verstookt een groot cruiseschip zo'n 700 liter brandstof per uur, net zoveel als honderden vrachtwagens.
GroenLinks-raadslid Arno Bonte vindt wel dat het een raar beeld oplevert. "Dit gaat gewoon tegen het beleid in. Je ziet de roet eruit komen en die vervuilende stoffen waaien natuurlijk gewoon die milieuzone in."

Het Rotterdamse havenbedrijf laat weten dat er dit jaar zo'n tachtig cruiseschepen worden verwacht in Rotterdam. Dat is twintig meer dan vorig jaar. "Meer dan een per week", zegt Bonte. "En als er zo'n schip ligt, veroorzaakt het een groot deel van de luchtvervuiling in de milieuzone."

economisch belang?


AvZ

  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 90
    • Bekijk profiel
Re: Succes in strijd tegen Rotterdamse milieuzone.
« Reactie #2 Gepost op: juni 29, 2017, 10:48:04 am »
Tja en als je dan Schiphol er ook nog eens bij optelt met de belastingvrij kerosine dan heb ik toch het gevoel dat wij, met onze auto's, gebruikt worden om de overheid te sponsoren ipv het milieu te ondersteunen.
En als je dan bedenkt hoe schoon de nieuwe auto's al zijn en Amerika, India en China niet meedoen?

CobraClub Nederland Forum

Re: Succes in strijd tegen Rotterdamse milieuzone.
« Reactie #2 Gepost op: juni 29, 2017, 10:48:04 am »