Auteur Topic: Wie is er aan het sleutelen?  (gelezen 6403 keer)

Timeless

• CCN_Lid
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Re: Wie is er aan het sleutelen?
« Reactie #15 Gepost op: januari 01, 2017, 11:37:21 am »
Mijn Dax Cobra is toe aan een grote onderhoudsbeurt en daarom heb ik een “To Do” list gemaakt.
Sinds ik er in 2005 voor het eerst mee op de weg kwam heb ik er nu meer dan 60.000 km mee gereden.

Een belangrijk punt op deze lijst is het vernieuwen van de bougie’s.  Iedereen die wel eens onder de motorkap heeft gekeken bij de V12 heeft gezien dat het aardig vol zit en er weinig ruimte is .
Ik was in 2015 al van plan om de bougie’s te vervangen vóór de rit naar Barcelona en vorig jaar was kwam het er ook niet van vóór de ECM in Engeland.
Nu ben ik er dus onlangs aan begonnen. Na een uur of 4 a 5  werken was deze klus geklaard. Dit punt heb ik dus af kunnen vinken op de lijst.

Andere punten zijn o.a.
•   Luchtfilters schoonmaken
•   Motorolie en filter vervangen
•   Brandstofsysteem nakijken, benzinedrukregelaars , druk controleren en goed afstellen.
•   Uitlaten poetsen  (ik ben ook aan het oriënteren om compleet nieuw uitlaatsysteem te maken maar dat wordt niet dit seizoen)
•   Versnellingsbak verversen , filter en pakkingen vervangen.
•   Cardanas demonteren en controleren.

Verder heb ik nog een project met de remmen. Ik wil voor en achter BMW Performance remklauwen en bijbehorende Geventileerde en geperforeerde remschijven monteren. De voorste 6-zuigerklauwen heb ik al gereed, deze zaten er al op tijdens de ECM 2016 naar Engeland. Achteraan is het een behoorlijke ombouw en dat staat dus voor deze winter gepland.

tot zover,
Timeless
" If tomorrow never comes, ..........."

jepe

• CCN_Lid
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 01, 2017, 14:39:50 pm »
Een belangrijk punt op deze lijst is het vernieuwen van de bougie’s.  Iedereen die wel eens onder de motorkap heeft gekeken bij de V12 heeft gezien dat het aardig vol zit en er weinig ruimte is .
Ik was in 2015 al van plan om de bougie’s te vervangen vóór de rit naar Barcelona en vorig jaar was kwam het er ook niet van vóór de ECM in Engeland.
Nu ben ik er dus onlangs aan begonnen. Na een uur of 4 a 5  werken was deze klus geklaard.

Waren de bougies (zichtbaar) versleten of had je achteraf het idee dat ze langer mee hadden gekund? Bij mijn Fiat Panda wordt een termijn van 40.000 km aangegeven, als experimentje heb ik ze er 80.000 km in gehad. Bij het wisselen bleken ze er prima uit te zien qua kleur, en was de electrode-afstand nog steeds 1 mm, wel was de centrale electrode schuin afgesleten.

Groet, Jan.

Frank

• Hero Member
  • Dont drive faster as your guardian angel can fly
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 01, 2017, 16:31:13 pm »
Hallo Jepe, dat schuin afslijten is dus het probleem en duit op een slechtere verbranding, ben ervan overtuigt dat t meer aan brandstof kost als op tijd nieuwe bougies en geen risico.
Gr Frank

Timeless

• CCN_Lid
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 01, 2017, 18:48:19 pm »
De bougie's zien er wat zwart uit en ik had op het allerlaatst gemerkt dat bij vol gas doortrekken soms wat sputterde.
De rechter uitlaat ziet ook altijd ietsje zwarter van kleur. Eén van de 2 stroomverdelerkappen heb ik vernieuwd, ook de rotor.
De punten in de verdelerkap waren wat ingebrand. Dit kan ook komen door de verhoogde weerstand van versleten bougie's
Er was verder niets bijzonders te zien aan de bougie's. De bougie's zijn van een type met 2 massa punten en zijn zodoende ook niet af te stellen.

Timeless
" If tomorrow never comes, ..........."

buttonics

• CCN_Lid
  • Sr. Member
  • Nu weer lekker rijden!
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 28, 2017, 07:00:05 am »
Ik moet deze winter 2 punten oplossen;  kraak in aandrijflijn (diff) wegwerken en slecht lopende motor storing verhelpen.

Punt 1 (waarschijnlijk opgelost 8)) :
Bij het optrekken en afremmen op de motor kraakt er al een paar jaar iets rond het diff. Wat blijkt, na het verwijderen van het diff 'bungelt' de grote ophangbeugel redelijk los. Hij is makkelijk heen en weer te bewegen en schuurt daarbij langs het chassis. De rubberen bussen zitten niet meer strak in de beugel. Opgelost door (noodgedwongen) de rubberen bussen te vervangen door Poly bussen  :).

Mogelijk dat de speling veroorzaakt is door het kantelen van het diff, wat weer mogelijk is omdat het achterste ophangrubber redelijk zacht is. Meteen dit opgelost door de steun vol te gieten met rubber waardoor het nu een massief blok rubber is.
Hopelijk is alles nu niet té stug, maar dat zullen we komende zomer wel merken.

Punt 2 :
Ga ik vandaag of morgen aan beginnen. Veel meten en testen. Het motortje (2.9 V6 Cosworth (BOA)) loop erg onregelmatig. stationair is dit goed te merken, maar ook bij een constant hoger toerental varieert het toerental. ECU geeft geen vreemde foutmeldingen en hij lijkt ook geen valse lucht te krijgen.
Als iemand suggesties heeft, dan houd ik me aanbevolen voor tips. 
« Laatst bewerkt op: januari 28, 2017, 10:11:42 am door buttonics »

Frank

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 28, 2017, 08:22:52 am »
Ben erg benieuwd wat je gebruikt heb als vloeibaar rubber, want rubber ontstaat alleen bij een vulkaniserings proces. Wellicht heb jij eenngoed alternatief!,.? Gr Frank

buttonics

• CCN_Lid
  • Sr. Member
  • Nu weer lekker rijden!
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 28, 2017, 10:07:38 am »
Twee componenten PU rubber. Shore A 60, ongeveer autobanden stugheid.

https://www.polyservice.nl/PU-Rubber-PS-160--2-kg-set-p-16525.html

Ik heb trouwens ook meteen het rubber waar de versnellingsbak op rust opgevuld hiermee (motorrubbers had ik ooit al vervangen door stuggere). Dus eigenlijk is de hele aandrijflijn wat stugger geworden.
« Laatst bewerkt op: januari 28, 2017, 10:09:28 am door buttonics »

Frank

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 28, 2017, 11:35:59 am »
Mhhm, lijkt mij mooi materiaal, eindelijk dat wat ik langer geleden al zocht voor ander werk. ik ga het bestellen en proberen Dankje voor de info

Gr Frank

buttonics

• CCN_Lid
  • Sr. Member
  • Nu weer lekker rijden!
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 28, 2017, 12:09:00 pm »
Succes ermee. Standaard is het min of meer transparant. Ik heb zwarte kleurstof toegevoegd. Volgens mij kun je dat ook daar krijgen.

RMC 383

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 28, 2017, 17:32:58 pm »
Hallo Richard,

Onregelmatig lopen komt mij bekend voor,eens gehad met een toyota corrolla.
Jij hebt injectie neem ik aan, dan raad ik je aan het gasklephuis eens te bekijken.
Wat ik heb gedaan is de gasklep helemaal schoongemaakt, kijk ook even of deze nog goed past in het huis en vrij beweegt.
Daarbij had de corrolla ook een bypass voor de stationaire loop, deze was helemaal vevuild. Deze goed schoonmaken. Bij de corolla was deze verend bevestigd, uit kijken dat je die niet overspand(teveel uitrekt).
Ik heb het met carburateurcleaner gedaan en wattenstaafjes. Kan vlgs mij ook wel met remmenreiniger.

Groeten Ben

buttonics

• CCN_Lid
  • Sr. Member
  • Nu weer lekker rijden!
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 28, 2017, 19:13:49 pm »
Dank je Ben, Daar ga ik zeker naar kijken, maar ik begin met wat elektronica. Aangezien de variatie heel stabiel is, moet er volgens mij een sensor of regelaar zijn die in deze frequentie iets doet. Met een scoop ga ik één voor één de sensoren ed meten. De vraag is dan natuurlijk of zo'n variatie de oorzaak of het gevolg van iets is, maar dat wordt leuk puzzelen.
Ik heb al verschillende sensoren ontkoppeld, maar daar ging ie meestal slechter van lopen en op de achtergrond bleef het onregelmatige lopen merkbaar.

Wouter37

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: januari 28, 2017, 21:12:25 pm »
Motor eruit voor een nieuwe koppeling. Cobra staat nu bij de spuiter binnenkort alles weer opbouwen

d_schaap

• Jr. Member
  • **
  • there is no substitute for cubic inches
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: januari 29, 2017, 20:32:14 pm »
Vandaag de handrem gereviseerd en weer opgebouwd. Werkt als een tierelier nu! De achterremklauwen zijn inmiddels ook gereviseerd. Ik heb er goeie hoop op dat de remmen mij komend seizoen niet in de steek gaan laten. Nu beginnen aan de voorremmen....

Groet,
Dennis.

Blacklemming

• Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: februari 04, 2017, 18:53:30 pm »
Heb ondertussen ook niet stil gezeten  ;)
j

Dit is de look die ik wou als de motorkap omhoog gaat. :P
En nog functioneel ook  8)

Marcel B

• CCN_Lid
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: februari 04, 2017, 19:29:22 pm »
Wouw, fraai stukje werk hoor,

Ziet er super gaaf uit en heeft uiteraard veel voordelen als het gaat om de lucht zo koel mogelijk in de motor te krijgen. Daarnaast is het uiteraard Cobra eigen en dat maak het zeer passend.
Met vriendelijke groet,

Marcel B

CobraClub Nederland Forum

« Reactie #29 Gepost op: februari 04, 2017, 19:29:22 pm »