Auteur Topic: Isspro oliedrukmeter problemen  (gelezen 4728 keer)

buttonics

• CCN_Lid
  • Sr. Member
  • Nu weer lekker rijden!
    • Bekijk profiel
Isspro oliedrukmeter problemen
« Gepost op: augustus 09, 2015, 14:47:32 pm »
Hoi,

Sinds een tijdje (sinds ECM Inzell  :-[) heeft mijn oliedrukmeter wat kuren. Hij geeft netjes de oliedruk aan totdat de motor goed warm wordt. Bij laag toerental begint de meter heen en weer te swiepen van 0 naar de normale stand. Wordt ie echt warm, dan geeft ie pas boven een paar duizend toeren weer normale oliedruk aan.
Wat kam de oorzaak zijn?

Hij lijkt niet 100% aan massa te liggen, iets van 0,4 ohm oid.
Kan de spanning te laag worden waardoor de meter niet meer goed werkt? Omdat het begint bij een laag toerental.
Heb ik echt te weinig oliedruk als de motor warm wordt  :(

Thanks

Sjoerd

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Re: Isspro oliedrukmeter problemen
« Reactie #1 Gepost op: augustus 09, 2015, 16:19:11 pm »
Hoi Richard,

bij mij gebeurde dat toen de olie te oud werd (tegenwoordig vervang ik hem preventief elk jaar) en het olieniveau net te laag was. Toen kreeg ik precies deze effecten. Nieuwe juiste olie en voldoende olieniveau en ik denk dat je hier geen last meer van hebt.

Succes!

buttonics

• CCN_Lid
  • Sr. Member
  • Nu weer lekker rijden!
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 22, 2015, 15:23:38 pm »
Ik vervang mijn olie ook elk jaar en het niveau staat nog op max. Dat kan het dus niet zijn.

Ik heb net de weerstand van de sensor gemeten en die geeft de volgende waarden :
motor uit102 ohm
stationair koud   286 ohm
stationair warm500 ohm
stationair heet111 ohm

De waarde lijken af te wijken van wat de isspro sensoren zouden moeten zijn 240 - 33  of 10 -180.

Is er een manier om echt de oliedruk te meten, voordat ik eea ga vervangen?

Richard

Strike302

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 22, 2015, 18:26:48 pm »
Dag,

Ik zou er eerst eens een controle meter aan hangen, dus zonder tussenkomst van electronica.
Dan weet je in ieder geval zeker of de oliedruk goed is.

Zie onderstaande link als voorbeeld.

http://slimgereedschap.nl/oliedrukmeter-universeel-12-delige-set/

Dax Cobra
383 Chevrolet
http://strike302.blogspot.com.es

Timeless

• CCN_Lid
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 22, 2015, 21:33:40 pm »

Ik vind een meter tot 35 bar teveel om motoroliedruk nauwkeurig te meten. Ik zou dit liever doen met een meter tot b.v. 10 bar.

Zelf rijd ik al jaren rond met een extra oliedrukmeter onder de motorkap, gewoon om te weten hoeveel de druk stationair (600 toeren) is. Deze meter laat ik altijd zitten.
Mijn elektrische Smiths meter in het dashboard vertrouw ik niet, vooral omdat deze amper iets aangeeft bij stationair draaien. De meter onder de motorkap, welke met een drukleiding aangesloten zit geeft ongeveer 1,2 bar meer aan. Beide meters zitten op hetzelfde punt aangesloten.
Op dit meetpunt heb ik ook de standaard oliedrukschakelaar zitten die het controlelampje in het dashboard aan/uit schakelt. Het lampje brandt als de druk lager is dan o,8 bar. (gelukkig nog nooit gezien bij draaiende motor)

Timeless
" If tomorrow never comes, ..........."

buttonics

• CCN_Lid
  • Sr. Member
  • Nu weer lekker rijden!
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 23, 2015, 14:02:44 pm »
Ik ga op zoek naar een oliedruk meter om hopelijk uit te kunnen sluiten dat de oliedruk niet goed is.

Wat is de maximale druk die ik moet kunnen meten (V6 Cosworth). Als het maar een paar Bar is, dan is een bereik tot 35 inderdaad wat veel.

Strike302

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 24, 2015, 18:24:55 pm »
Heb niet eens gekeken naar de specs van deze meter, maar 35 bar is wel veel. Was meer bedoeld als voorbeeld.
Ik zou een meter tot 10 bar nemen, meer dan voldoende.

Het idee van een "vaste" extra meter onder de kap is wel goeie, ga dit zelf ook maar toepassen aangezien ik toch nog in de bouw-fase zit.
Dax Cobra
383 Chevrolet

buttonics

• CCN_Lid
  • Sr. Member
  • Nu weer lekker rijden!
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 24, 2015, 18:52:58 pm »
Ik heb al even wat rondgekeken voor een drukmeter. Tot 7 bar heb al voor een paar tientjes. Komend weekend maar ff halen denk ik.

Een vaste meter, en mogelijk een tweede voor benzinedruk, klinkt inderdaad wel erg nuttig en ziet er ook wel goed uit. Ik ga er ook maar eens over nadenken.

Bedankt voor alle info.

Timeless

• CCN_Lid
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 25, 2015, 07:40:59 am »
Met een vaste meter voor benzinedruk moet je oppassen !!!!
De meter moet hiervoor geschikt zijn.
Zelf heb ik hier wel eens een paar weken mee rondgereden, maar uit veiligheidsoverweging weer verwijderd.
Vooral met een injectiemotor heb je een behoorlijke benzinedruk, zo rond de 3 bar. Je moet er niet aan denken dat de meter ongeschikt is voor benzine en dan op den duur gaat lekken of rondsproeien.

Timeless
" If tomorrow never comes, ..........."

wetpool

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 25, 2015, 10:28:26 am »
Jawel Cor, daar moet je juist wel aan denken, dat heb je goed gedaan!! Indien de meter geschikt is en alle verbindingen drukvast uitgevoerd zijn (dus geen slangklemmetjes maar wartels) denk ik dat het extra risico beperkt is. Juist bij een injectiemotor kan de benzinedruk van belang zijn, bij een carburatieblok heb je of wel genoeg aanvoer,óf niet. Druk/weinig druk is hooguit indicatie van mate van vervuiling van filters.

Grts, Theo

Not for the faint-hearted, nor for the shy....

buttonics

• CCN_Lid
  • Sr. Member
  • Nu weer lekker rijden!
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 29, 2015, 14:56:36 pm »
Ik heb net de oliedruk met een mechanische meter gemeten. In tegenstelling tot de elektronische blijft de druk wel op peil bij hogere temperaturen. De naald is echter erg onrustig, bij lage toeren. Is dit een teken dat mijn lagers of zuigerveren aan het slijten zijn?

Electronisch  :D
http://1drv.ms/1F65XxE
Mechanisch :
http://1drv.ms/1F664JF

Strike302

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 29, 2015, 22:07:28 pm »
Zie ik het nou goed dat de druk stationair niet onder de 3 bar komt? Of is de olie op het filmpje nog koud op dat moment?
Ik denk dat je sowieso van de warme toestand uit moet gaan voor het krijgen van een goed beeld.

Kun je nog wat meer info geven: merk en type blok, type oliepomp (hoge druk, hoog volume of standaard) type olie (viscositeit) en welk oliefilter, om maar een paar dingen te noemen?

Dax Cobra
383 Chevrolet

Frank

• Hero Member
  • Dont drive faster as your guardian angel can fly
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 30, 2015, 13:07:43 pm »
Olie meters zijn in het algemeen erg onbetrouwbaar, velen zullen het niet met mij eens zijn mar dat is nu maar zo,  tussen de 11/2 en 3 bar is altijd goed en eigenlijk als de meter oliedruk aangeeft is het goed, vele autos draaien stationair op een half bar, als de meter iets aangeeft is het goed. zorg voor de juiste hoeveelheid juiste qualiteit motorolie , ververs op tijd en vergeet het  oliefilter niet op tijd te vervangen en demagnetische aftapplug te reinigen

gr FRank 

buttonics

• CCN_Lid
  • Sr. Member
  • Nu weer lekker rijden!
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 30, 2015, 14:41:35 pm »
Alles lijkt verder goed. Ik denk ook dat ik naar de stroomvoorziening moet kijken. Als ik de ventilator aanzet dan slaat de meter ook naar nul!

De nauwkeurigheid van de meter valt me niet tegen. Als ie echter plotseling niets meer aangeeft dan is er toch wel iets aan de hand, of met de meter, opnemer of de motor zelf.

De motor was warm op het moment van meten.
Motor 2.9 V6 Cosworth BOA
Olie : 10W40
Origineel Ford oliefilter

Verder weet ik weinig van de motor. Ik kan ook niet vinden wat oliedruk moet zijn.

dickv6

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 30, 2015, 16:05:29 pm »
In manual over standard ford V6 2,4; 2,8; 2,9 staat:
Bij 2,8 V6:
Oil pressure (SAE 10W/30 oil at 80°C/176°F):
At 750 rpm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1.0 bar
At 2000 rpm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2.5 bar
Oil pressure relief valve opening pressure . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4.0 to 4.7 bar
Oil pressure warning light switch setting . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 0.3 to 0.5 bar

Dat geeft een indicatie.

Mijn oliedrukmeter staat rond 4-5 bar stationair anders rond de 7 bar  ;D

Grt, Dick.

CobraClub Nederland Forum

« Reactie #14 Gepost op: augustus 30, 2015, 16:05:29 pm »