Hallo,
ik ben in het bezit van een Cobra met een Ford V8 460 blok. Deze motor is voorzien van een Edelbrock "kolkenzuiger" (carburateur) en een elektronische ontsteking van Motorcraft.
Na een klein half jaar stil gestaan te hebben is de motor niet meer aan de praat te krijgen, hij gaat wel rond maar slaat niet aan. We hebben een aantal dingen gecontroleerd waaronder het regelapparaat van de ontsteking. Als ik met een scopemeter op de "1" aansluiting van de bobine meet, komt de maximale puls niet hoger dan 100 volt. Dit resulteert dan mijn vonk ook een "rare" kleur heeft, namelijk oranje in plaats van blauw. Hierna hebben we nog diverse metingen verricht zoals de bedrading controleren, enz, enz..... Conclusie: regelapparaat defect. Dit regelapparaat schijnt volgens de geleerde niet meer leverbaar te zijn en ook zeer kwetsbaar te zijn (Motorcraft duraspark met id code: D8AE12A244AB)
Nu willen we de onsteking gaan ombouwen naar een "hot spark"module (
www.hot-spark.eu). Bij deze set monteer je een magneetring om de nokkenring van de rotor en in plaats van de contactpunten monteert men een sensor. Bij mijn rotor is echter al een sensor gemonteerd, en die nokkenring is al evenmin aanwezig omdat er bij mij een soort schoepenwieltje inzit. Nu wil ik deze rotor om gaan bouwen naar een "contactpunt onsteking" met die verstanden dat ik alsnog dat "hot-spark"moduultje monteer.
Wat is nu wijsheid? Deze inderdaad om gaan bouwen of kijken naar een andere complete rotor? Het typenummer op het rotorhuis is 12127 Motorcraft. Deze schijn je weer in verschillende soorten en maten te hebben. Welke ga ik nodig hebben?