Auteur Topic: type Cobra?  (gelezen 3086 keer)

Lexton

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
type Cobra?
« Gepost op: december 07, 2005, 17:29:09 pm »
Ik hoor en lees elke dag nieuwe dingen over de Cobra. Wat bepaald nu wat voor type cobra je hebt. Wie kan me daarmee vooruit helpen zodat ik eindelijk de juiste type aanduiding kanbestellen voor mijn eigen Cobra.[:)]

Resik

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
type Cobra?
« Reactie #1 Gepost op: december 08, 2005, 07:40:54 am »
Hallo,

bedoel je de aanduiding qua type moter ?

Mvg,

Rocco Jansen
Mvg,

Rocco Jansen

Lexton

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
type Cobra?
« Reactie #2 Gepost op: december 08, 2005, 08:31:10 am »
Ik denk het wel. Als ik kijk naar de type aanduidingen die allemaaal beschikbaar zijn voor op de zijkant van de Cobra dan zie ik een hoop cijfers maar ook letters.

Zo heb je de 427 en 2.... Ik wil gewoon dat de type aanduiding klopt met de Cobra.

Resik

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
type Cobra?
« Reactie #3 Gepost op: december 08, 2005, 11:05:18 am »
Hallo,

de aanduiding staat voor de moterinhoud :

- 289 cubic inch is 4,7 liter (4700 cc)
- 302 cubic inch is 5,0 liter
- 427 cubic inch is 7,0 liter

Alleen zul je in praktijk zien dat men een aanduiding kiest die men zelf mooi vindt en niet altijd de moterinhoud weergeeft.

Mvg,

Rocco
Mvg,

Rocco Jansen

Eric Wouters

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
    • http://www.oracle-cars.be
type Cobra?
« Reactie #4 Gepost op: december 12, 2005, 11:54:16 am »
Beste Lexton,

Je zal waarschijnlijk de ontstaansgeschiedenis van de Cobra reeds uitvoerig bestudeerd hebben.

Je kan hieruit afleiden dat er in essentie 3 modellen bestaan:

1.  De AC Ace. Het oorspronkelijke model voordat Carol Shelby er een grote motor inlepelde. Volgens sommigen het enige "stijlzuivere" ontwerp.

2.  De 289. De originele Cobra. Voorzien van een 289-motor (zie opmerking hierboven) en degene die alle race-successen, en de daarbij behorende legendarische reputatie, op zijn naam schreef. Het is de "smalle" Cobra. Vooral bekend zijn de MkII, met spaakwielen, de 289 FIA (eigenlijk een 289 met smalle voorvleugels en al verbrede achtervleugels) en de Le Mans versie, met de lange hard-top met benzinevuldop op het dak.

3.  De 427 is de brede Cobra, zoals de meeste mensen hem graag zien. Zeer imposant en destijds geleverd met 7 liter-motor (vandaar 427). Veel racesuccessen in belangrijke races ware voor deze wagen niet weggelegd (wel in de club- en amateurraces), aangezien Ford ondertussen met de al even legendarische GT 40 voor de pinnen kwam.
De 427 wordt het vaakst gecopiëerd, maar jammer genoed ook historisch "verkeerd" uitgerust met chroom zij-uitlaten en "nudge-bars".
KIjk maar eens in een boek over de historie van Cobra en je begrijpt wat ik bedoel.

4.  Eigenlijk hoort de Daytona ook ergens thuis in dit lijstje, maar dat is een apart verhaal.

Voor zover ik weet is er maar 1 fabrikant die het hele gamma (dus alle modellen) levert, en dat is Hawk-cars, in de Benelux vertegenwoordigd door Oracle.

mvg,
Eric Wouters
Eric

CobraClub Nederland Forum

type Cobra?
« Reactie #4 Gepost op: december 12, 2005, 11:54:16 am »