Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - DUETTO

Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 18
31
The Cobra shop is open / Re: Wielen gevraagd
« Gepost op: maart 07, 2018, 20:39:20 pm »
Hoi Bart,
Ik heb nog een setje te koop staan. Ze mogen weg maar ik moet ze niet kwijt. Ze staan een paar pagina's verder. Kijken bij" Revolution velgen met Bf Goodrich banden voor Dax"
 

32
Cobra: algemene discussie / Oldtimer ombouwen naar een elektrische auto
« Gepost op: maart 01, 2018, 11:18:41 am »
Oldtimer ombouwen naar een elektrische auto
Er gaat geen week voorbij of we horen iets over de toekomst van het elektrisch autorijden. Er rijden inmiddels zo’n 22.500 volledig elektrische auto’s rond in ons land, waarvan het overgrote deel nieuw is aangeschaft door zakelijke leaserijders. De gewone consument wil er nog niet aan. De meeste mensen vinden een elektrische auto te duur (nu vaak rond de € 35.000), vinden de 300 km die je per dag mee kunt rijden te weinig en het ‘tanken’ bij laadpalen is veel te lastig. Een radicale verandering staat wel voor de deur: de regering wil dat alle nieuwe auto’s al over 12 jaar emissieloos de weg op gaan.
 
Elektrisch legde het af tegen benzine
Rond 1900 leek de elektrische auto de toekomst te hebben, maar die eerste poging om massaal volledig elektrisch te rijden haalde het niet. De benzineauto deed het uiteindelijk beter, werd krachtiger, reed harder en startte ook makkelijk door de uitvinding van de startmotor. De elektrische auto’s verdwenen en de overblijvers van toen zijn met stoomauto’s nu rariteiten in de automobielmusea. Er staan maar enkele geheel elektrische  auto’s in het oldtimerbestand: volgens de RDW zijn dat er nu welgeteld 37 stuks van 30 jaar en ouder. Dat zijn een paar origineel elektrische auto’s uit 1915 en daarvoor. Maar voor de rest gaat het om later omgebouwde auto’s. De FEHAC kent geen voorbeelden van ombouw van vrachtwagens, bussen of motorfietsen. 
 
Oldtimers ombouwen naar elektrisch
Er zijn tal van ombouwprojecten van oldtimers naar elektrisch aangedreven voertuigen. Een oldtimer zonder de elektronica en boordcomputer leent zich nu eenmaal wat beter voor een ‘elektrische harttransplantatie’ dan een youngtimer van pakweg 15 jaar oud. Het zijn ook leuke, technisch uitdagende projecten, die al gauw enkele tienduizenden euro’s kosten. De EU heeft er zelfs subsidiepotjes voor. Als het te doen is om het milieu te verbeteren, is het maar de vraag of ombouw naar elektrisch van een bestaand voertuig zo heel veel oplevert. Ook als je bedenkt dat de elektromotor en het hele accupakket de auto veel zwaarder maakt, waardoor ook chassis, wielophanging en remmen aangepast moeten worden. In feite bouw je dan een nieuwe auto in een oud jasje, terwijl een oldtimer toch echt bedoeld is als een af fabriek origineel voertuig dat liefdevol gebruikt wordt met de bedoeling om het zo lang mogelijk te bewaren. Als werkelijk alles mee wordt genomen (milieubelasting van het produceren accu’s en elektromotor, de uitstoot van de elektriciteitscentrale die de stroom voor de auto moet opwekken, de hoge kosten van ombouw, het aantal te rijden km’s  bij dagelijks gebruik etc.) is het zeer de vraag of de milieubalans wel positief is.

Fossiel aangedreven zal altijd blijven
Veel plannenmakers denken dat fossiel aangedreven voertuigen op termijn allemaal vervangen gaan worden door elektrische varianten. De vervangingsvraag gaat het uitstootprobleem vanzelf wel oplossen. Daarbij wordt geen rekening gehouden met de enkele honderdduizenden eigenaren van klassieke voertuigen. Mobiel erfgoed dat nooit vervangen gaat worden omdat het geen gebruiksvoertuigen zijn. En omdat het geen dagelijkse gebuiksvoertuigen zijn, dragen oldtimers ook maar heel, heel weinig bij aan een eventueel luchtkwaliteit probleem. Een 40+ oldtimer rijdt gemiddeld maar 1700 km per jaar en dan ook nog eens grotendeels buiten de stad. 

Hotrod is ook niet meer origineel
Een ombouw naar elektrisch is te vergelijken met de ombouw van een originele Amerikaan naar een hotrod. Een technische uitdaging, het resultaat trekt veel aandacht, maar een oldtimer is het niet meer. Maar een enkele oldtimereigenaar kiest voor een ombouw naar hotrod. Als je dat toch elektrisch wilt rijden, koop dan een Opel Ampera, Renault ZOE of Nissan Leaf: die zijn er voor ontworpen en zijn veel efficiënter en comfortabeler.   
Publicaties
Informatie uit deze nieuwsbrief is vrij van rechten. Artikelen mogen geheel of gedeeltelijk worden overgenomen, mits de bron wordt vermeld.

FEHAC Secretariaat
Kosterijland 15
3981 AJ Bunnik
 

33
Cobra: algemene discussie / Maastricht laat zien: milieuzone kan ook anders
« Gepost op: februari 17, 2018, 20:21:31 pm »
Maastricht laat zien: milieuzone kan ook anders
Al lang heeft de FEHAC bedenkingen over de effectiviteit van milieuzones, zeker waar ze de toelating van mobiel erfgoed (deels) beperken. Niet omdat we tégen schone lucht zijn, maar omdat milieuzones niet effectief zijn. Dat is in meerdere TNO-rapporten* helder aangetoond.
Bovendien beperken milieuzones veel mensen onnodig in hun bewegingsvrijheid. Natuurlijk is het goed dat onnodig vervuilende voertuigen worden gesloopt. Daarbij moeten we denken aan vooral oude, versleten voertuigen die het niet meer waard zijn om opgeknapt te worden. De TNO-rapporten tonen aan, dat het beperken van het optrekken en afremmen in de stad veel meer oplevert voor de luchtkwaliteit dan milieuzones. Dus: weg met slecht afgestelde verkeerslichten en weg met verkeersdrempels waar dat kan. Invoeren van groene golven waar dat mogelijk is en weg met files. Allemaal prima oplossingen. Als we kijken naar de transportsector, dan zien we dat zij al veel langer op vrijwillige basis samenwerken met de overheid om te komen tot een betere luchtkwaliteit. Dat heeft effect. De afspraken liggen vast in Green Deal Zes** 'naar emissievrije stadslogistiek'. En kijk ook eens hoe grote industrieën hun emissie weten te beperken dankzij slimme investeringen.
 
Mobiele erfgoedsector kan niet achterblijven 
Maar wij hebben als mobiel erfgoedsector nog geen bijdrage geleverd. Terwijl we dat wel degelijk kunnen. Daarbij denken we niet aan een bijdrage in geld, want geld op zich maakt de lucht niet schoner. Op die basis is de FEHAC in gesprek met de gemeente Maastricht. Die gemeente wil de milieuzone uitbreiden, en wij hebben de gemeente ervan kunnen overtuigen dat het mobiel  erfgoed óók thuishoort in de stad. Niet altijd, maar soms. Wethouder Krabbendam van Maastricht - we kennen hem nog van zijn presentatie op InterClassics in januari 2018 - heeft goed naar ons geluisterd en ons gevraagd wat onze bijdrage kan zijn. Wij hebben aangegeven dat het mogelijk is om de emissie van het mobiele erfgoed te beperken door vrij simpele maatregelen: goed onderhoud, goede afstelling van de motor, betere brandstof tanken en zo nodig - bij diesels kan dat al - overschakelen op een andere brandstof. 
 
Alternatieve brandstoffen
Overschakelen op bijvoorbeeld GTL (dat staat voor Gas to Liquid) helpt wel degelijk. Denk maar eens aan de presentaties van SHELL over de nieuwe vervangende brandstof voor diesel: GTL. En we hebben meer oplossingen gevonden op het gebied van brandstoffen. Het kost natuurlijk wel iets meer. Dat moeten we er dan maar voor over hebben. Op 14 februari tankten wij gewone diesel voor € 1,239 per liter, V-power diesel voor € 1,299 en GTL voor € 1,339 de liter. Voor een klassieker op diesel, die overschakelt van gewone diesel naar GTL zijn de meerkosten dus € 0,10 per liter, maar door het rijden op GTL daalt alleen al de uitstoot van fijnstof met enkele tientallen procenten. Bij 2.000 km per jaar en een verbruik van 1 op 12 bedragen de meerkosten om precies te zijn € 16,67. Maar dat geeft veel meer resultaat en voldoening dan diezelfde bijna € 17 of een veelvoud daarvan uit te geven aan een ontheffing om de stad in te komen. Om nog maar te zwijgen van een totaal verbod om met een historische diesel te rijden. En de betere afstelling van benzine en LPG-auto's? Ook dat helpt. Aantoonbaar! En als er een elektronische ontsteking wordt gemonteerd, helpt dat nog meer. Toegegeven, het kost allemaal geld. Maar het werkt veel beter dan het betalen voor ontheffingen. 
 
Maastricht lijkt dat begrepen te hebben. Nu de andere steden nog!
 
 
* https://www.tno.nl/nl/over-tno/nieuws/2016/10/zes-nieuwe-rapporten-over-praktijkemissies-van-wegvoertuigen/
** https://www.energieakkoordser.nl/~/media/files/energieakkoord/nieuwsberichten/2015/2151216-voortgang-green-deal.ashx
Bron: Fehac 

34
Technische artikelen / Re: stand ruitenwisser
« Gepost op: februari 03, 2018, 18:11:40 pm »
Hoi Mark,
Bij een Dax moet je 130gr hebben. Ik denk voor iedere andere kit ook.

35
Cobra Meetings / Re: Ultiem verjaardagscadeau voor mijn jarige vriend!
« Gepost op: januari 11, 2018, 18:16:20 pm »
Beste Laura,

Ik denk dat de meeste Cobra's op deze datum nog onder een hoes in de stalling staan. Dat zal de reden zijn waarom er weinig reactie is. In het voorjaar of zomer is er vast wel iemand te vinden. Ik zou het zelf geen probleem vinden om eraan mee te werken, maar wel na ongeveer maart. En het moet droog zijn en vanaf 15gr. Ik hoop voor u dat er nog iemand reageert.

     

36
Het Cobra café / Re: 2018
« Gepost op: januari 01, 2018, 18:46:24 pm »
De beste wensen voor iedereen. Dat het weer een mooi jaar mag worden.

37
Fehac nieuwsbrief 14 december 2017      
   
RDW faciliteert toegang milieuzone voor oldtimer bromfietsen 
Een grote groep eigenaren van bromfietsen van 30 jaar en ouder krijgt voor 1 januari 2018 gratis een kentekencard met daarop een aangepaste datum eerste toelating (DET) toegestuurd. Daarmee kunnen deze bromfietseigenaren desgewenst toegang voor de milieuzone in Amsterdam aanvragen. Met deze oplossing komt de RDW tegemoet aan de wensen van bromfietsbezitters om vast te leggen of een bromfiets ouder is dan 30 jaar. De leeftijd staat voor een gedeelte van deze brom- en snorfietsen nu nog niet geregistreerd. In totaal gaat het om zo’n 100.000 bromfietsen in heel Nederland. De oplossing is de uitkomst van samenwerking tussen de Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs FEHAC, het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, de gemeente Amsterdam en de RDW. 
 
Milieuzone voor bromfietsen Amsterdam
Amsterdam gaat op 1 januari 2018 een milieuzone invoeren om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren en bromfietsen vallen daar ook onder. De gemeente wil de oldtimer brommers daarvan uitzonderen en ze in het weekend en op feestdagen welkom heten in de Amsterdamse binnenstad. 
 
Kentekenregistratie
Op dit moment is administratief moeilijk vast te stellen of een bromfiets ouder is dan 30 jaar. Op het kentekenbewijs van historische bromfietsen kan namelijk een fictieve ‘datum eerste toelating’ van 31 augustus 2005 staan. Die datum is ten tijde van de kentekenregistratie van bromfietsen (2005-2007) gekozen omdat het toentertijd niet nodig en kostbaar was om de exacte datum te achterhalen. Met de komst van milieuzone voor bromfietsen in Amsterdam is het inmiddels wel nodig om meer duidelijkheid te hebben over de leeftijd van de bromfiets.
 
Voor welke voertuigen
De volgende voertuigen, met een datum van 31 augustus 2005, krijgen gratis een aangepast kentekenbewijs toegestuurd:
Bromfietsen met een typegoedkeuring die vóór 1988 is beëindigd. Op het kentekenbewijs komt een datum eerste toelating van 31 december 1967, 1977 of 1987, afhankelijk van de laatste dag van de geldigheid van die typegoedkeuringen;
Bromfietsen zonder typegoedkeuring en toegelaten tot de weg vóór 1974. De datum eerste toelating wordt dan 31 december 1973.
De tekst: 'deze bromfiets is eerder in gebruik genomen dan onder datum eerste toelating is vermeld' onder 'bijzonderheden' blijft gehandhaafd.
 
Resterende brommers naar keuringsstation RDW
Voor bromfietsen die ouder zijn dan 30 jaar maar niet in bovenstaande groepen zijn onder te brengen, is het niet mogelijk voor de RDW om op basis van de typegoedkeuring de datum van de eerste toelating vast te stellen. Deze brommereigenaren kunnen met hun bromfiets op een keuringsstation van de RDW terecht, waar door beoordeling de exacte datum wordt vastgesteld. Hier zijn kosten aan verbonden. Ze krijgen dan een kentekenbewijs met de nieuwe datum toegestuurd. Alle eigenaren mogen het oude, ongeldige kentekenbewijs houden om alle historische papieren bij elkaar te hebben. 
 
Toekomstvast voor heel Nederland
Met de gekozen oplossing wordt een zo groot mogelijke groep bromfietsbezitters meteen geholpen en draagt de overheid de kosten. De samenwerkende partijen realiseren zo bovendien een landelijke oplossing die voor alle bromfietsen in heel Nederland geldt. 
 
Oldtimers op weg naar morgen

@ www.fehac.nl

38
Cobra: algemene discussie / Onderzoek naar oldtimers en hun eigenaars in België
« Gepost op: december 10, 2017, 12:22:41 pm »
FEHAC Nieuwsbrief
   
Onderzoek naar oldtimers en hun eigenaars in België
Op 9 november 2017 werd een groot onderzoek van de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV) over oldtimers in België gepresenteerd in het Huis van de Automobiel te Brussel. In aanwezigheid van de federale minister van mobiliteit François Bellot werden de gegevens gepresenteerd tijdens een zeer druk bezochte bijeenkomst. Dit onderzoek was een vervolg op een eerder groot BFOV-onderzoek in 2011. Daardoor is het ook mogelijk de gegevens van 2011 met die van 2016 te vergelijken. De Nederlandse situatie verschilt op een aantal punten met die van onze Zuiderburen, maar het is ook heel duidelijk dat er veel overeenkomsten zijn. 

Belangrijkste uitkomsten op een rijtje
Ook bij de Belgen zien we een toenemende vergrijzing: de gemiddelde leeftijd van de oldtimer bezitter is nu 53,8 jaar en deze leeftijd is vergeleken met 2011 gestegen. Overigens komt deze leeftijd overeen met andere Europese onderzoeken.
Gemiddeld wordt er per jaar een kleine 1500 kilometer met de oldtimer afgelegd; dit cijfer komt overeen met andere Europese onderzoeken. Het CBS becijferde dat in Nederland gemiddeld 1700 kilometer per jaar in een 40+ oldtimer wordt gereden.
Het jaarlijks bedrag dat aan de oldtimer gemiddeld wordt besteed is bijna 6000 euro, waarmee maar weer eens duidelijk wordt dat de oldtimer een belangrijke economische factor is.
32% van de oldtimers in België wordt wel eens afgekeurd bij een technische keuring. Opvallend is dat het nogal eens voorkomt dat de afkeuring onterecht blijkt, iets wat vaak te wijten is aan gebrek aan kennis bij de jonge keurmeesters. Die beperkte kennis over oldtimers is een belangrijke reden in de Nederlandse situatie om een vrijstelling van de APK-plicht voor voertuigen van 50 en ouder jaar te realiseren.

Zorgen over de toekomst
Een paar belangrijke vragen gingen over de toekomst van het rijden met oldtimers en ook daar zien we veel overeenkomsten met de Nederlandse situatie. 
De drie belangrijkste bedreigingen die de oldtimer bezitter ervaart:
Milieuzones met alles wat daaraan vasthangt.(84%)
Strengere emissienormen (70%)
Beschikbaarheid van geschikte brandstoffen. (55% was in
2011 nog 39%!)

Minister Bellot: eerst infrastructuur elektra opwekking op orde
De federale minister van mobiliteit François Bellot haalde verder nog het volgende aan: “het besluit om zoals in sommige Europese landen om op redelijk korte termijn alleen elektrische voertuigen toe te laten is hier nog lang niet genomen; daarvoor zijn er nu nog veel te veel onzekerheden. Bijvoorbeeld Volkswagen en Citroën hebben op dit moment een verbrandingsmotor die maar max.40 gr.CO2 p/km produceert. Dat is minder dan de uitstoot van een elektrisch voertuig, ervan uitgaande dat nu nog steeds 66% van onze elektriciteitsproductie uit fossiele brandstoffen bestaat en dat geeft te denken. Daarnaast zijn er nog veel infrastructurele zaken in de energievoorziening die eerst opgelost moeten worden voordat iedereen met een elektrisch voertuig kan rijden. Denk hierbij aan het massaal opladen van auto’s op het einde van een werkdag”.
Geen uitstoot in de stad betekent wel uitstoot bij de elektriciteitscentrale!
Oldtimers op weg naar morgen
   
FEHAC Secretariaat
Kosterijland 15
3981 AJ Bunnik
 
☏ 085 - 303 46 51
✉ secretariaat@fehac.nl
@ www.fehac.nl

39
Het Cobra café / Amsterdamse museumbussen mogen straks toch de milieuzone in
« Gepost op: november 30, 2017, 09:15:48 am »
Amsterdamse museumbussen mogen straks toch de milieuzone in
 
Op de ledenvergadering van de FEHAC op 28 november werd duidelijk dat onze inspanningen om uitzonderingen te krijgen voor de toegang van oude bussen in de Amsterdamse milieuzone succes hebben gehad. De gemeenteraad van Amsterdam heeft nl. op 9 november een motie aangenomen die het alsnog mogelijk moet maken om voor museumbussen met een hoofdstedelijk openbaar vervoerverleden een ontheffing of vrijstelling te verlenen van het inrijverbod van de 'Milieuzone voor Autobussen en Touringcars'. Daarmee heeft de Vereniging ESO, samen met de FEHAC, een mooi resultaat geboekt in de strijd tegen de buitensluiting van dit lokale mobiele erfgoed. 
 
Mobiel erfgoed als nieuwe invalshoek
Aanvankelijk wilde niemand bij B&W of de gemeenteraad de discussie over de milieuzone opnieuw voeren. Om die reden werd een andere ingang bij de politiek gezocht: in de cultuur-hoek waartoe erfgoed, dus ook het mobiele, nu toe wordt gerekend. Ook daar gingen de ogen pas echt open toen het over lokaal mobiel erfgoed ging: de typisch Amsterdamse stads- en streekbus van weleer zou voorgoed uit het straatbeeld verdwijnen en een deel van de geschiedenis van het GVB, nota bene een van oorsprong gemeentelijke dienst, zou worden uitgewist. 
 
Museumbussen eerst over het hoofd gezien
Nadat uit archiefonderzoek in gemeentelijke stukken ook nog eens was gebleken dat de 'Milieuzone voor Autobussen en Touringcars' oorspronkelijk vooral bedoeld was om oude buitenlandse touringcars uit de stad te weren, was het duidelijk dat de Amsterdamse museumbussen simpelweg over het hoofd waren gezien bij de formulering van het verbod. Dat gegeven hielp het gesprek uiteindelijk goed op gang. Daarbij was het raadslid mevrouw Nelly Duijndam (SP), die zelf veel ervaring heeft met varend mobiel erfgoed, van groot belang als gesprekspartner en bemiddelaar. Zij was ook degene die de motie in de gemeenteraad heeft ingediend en met goed succes heeft verdedigd. 
 
Uitzonderingsregeling ontwerpen
Het aannemen van deze motie betekent dat de verantwoordelijk wethouder zijn beleidsambtenaren nu de opdracht gaat geven om de motie van de gemeenteraad uit te werken en om te zetten naar maatregelen die kunnen worden ingevoerd en die in de praktijk goed zullen werken. De FEHAC staat samen met de vereniging ESO klaar om de ambtenaren van advies te dienen. We zijn dus nog lang niet klaar, maar de eerste belangrijke stap is wel gezet op weg naar een, voor de vroegere Amsterdamse stads- en streekbussen, toegankelijke stad. 
 
Bron Fehac

Oldtimers op weg naar morgen
   
www.fehac.nl

40
Pilgrims Place / Re: 2 delige velgen uit elkaar halen
« Gepost op: november 29, 2017, 08:33:07 am »
Hoi Sjoerd,
Bedenk wel dat deze wagen op de foto's van het merk Dax zijn. Hier zit een heel ander onderstel onder die dit soort diepe velgen toelaat/nodig zijn. Bij een Pilgrim  is dit niet mogelijk omdat de asbreedte anders is. Je moet dus kijken wat er bij een Pilgrim mogelijk is. Je kunt niet zomaar de E.T.waarde veranderen.
 

41
Voorstellen / Re: Een jongens droom komt uit.
« Gepost op: november 25, 2017, 17:47:03 pm »
Hoi Sjoerd,
Welkom op het forum. Er is behoorlijk wat informatie te vinden. En als er vragen zijn gewoon stellen.

42
Cobra: algemene discussie / Re: Externe oliefilter
« Gepost op: november 04, 2017, 09:26:38 am »
Hoi Frank.

Het maakt niet uit waar je het olie filter plaatst. Dit kan hoger of lager zijn. In de meeste olie filters zit ook een terugslagklep die het filter vol houd. Een tip als je de eerste keer start, even het systeem op druk zetten zonder ontsteking. Bij veel V8s kun je ook de ontsteking eruit halen en dan de oliepomp rechtstreeks bedienen zodat het blok al oliedruk heeft en alle slangen en kanalen vol zijn. Ik meen dat jij een Ford gebruikt en dan kan dit zeker.

Succes Mark 

43
Voorstellen / Re: Voorstellen Raymond
« Gepost op: oktober 21, 2017, 23:24:30 pm »
Beste Robert,
Welkom op het forum. Oriënteer je goed. Er zit nogal wat verschil in de Cobra's onderling. Afhankelijk van het budget is er van alles te koop. Lees je goed in. Ook op dit forum is er veel info te vinden. En als er vragen zijn, gerust stellen. De Cobra is een geweldige hobby met een verslavend effect.
Succes met de zoektocht.     

44
Cobra: algemene discussie / Artikel over de Cobra club in Klassiek & Techniek
« Gepost op: oktober 13, 2017, 10:05:17 am »
In het oktober nummer van Klassiek & Techniek staat een artikel over de Cobra Club Nederland. Het nummer is te koop in de winkel of via de site te bestellen, zie link.
http://www.klassiek-techniek.nl/

45
Cobra: algemene discussie / Oude benzineauto mag milieuzone Rotterdam weer in
« Gepost op: oktober 13, 2017, 09:59:45 am »

Fehac nieuwsbrief 12 oktober 2017      
   
Recht en rede hebben gezegevierd
Oude benzineauto mag milieuzone Rotterdam weer in

Klassieke benzineauto's mogen weer de Coolsingel over. De gemeente Rotterdam heeft opnieuw bakzeil gehaald in de strijd om oldtimers uit de milieuzone te weren. Rotterdam heeft - en binnenkort dus had – als enige stad in Nederland een milieuzone die oude benzineauto’s weert., In Rotterdam mogen inwoners en bezoekers weer de milieuzone in met benzineauto's van vóór 1992. En Rotterdammers kunnen weer mobiel erfgoed bezitten waar ook mee gereden kan worden.

Hoger beroep heeft succes
Nu heeft ook de hoogste bestuursrechter, de Raad van State, geoordeeld dat de klassieke  benzineauto's de milieuzone in mogen. Volgens de Raad van State heeft de gemeente onjuist gehandeld door de categorie benzineauto’s van 25 jaar en ouder opnieuw te verbieden in de milieuzone. De Rotterdamse rechtbank verwierp al eerder het verkeersbesluit op het punt van de benzineauto’s, waardoor oldtimerbezitters de milieuzone wel in mochten. De gemeente ging daartegen in hoger beroep en verbood in afwachting daarvan gewoon nog eens in een nieuw verkeersbesluit dat oude benzineauto’s Rotterdam in mochten. Die zaak moet nog voorkomen. Tot dat deze zaak voorgekomen is, moet de gemeente oude benzineauto’s wel toelaten, zo luidt het zojuist bekend geworden oordeel van de afdeling rechtspraak van de Raad van State.

Nut is niet aangetoond
Inmiddels staat niet alleen in Rotterdam het nut van een milieuzone ter discussie. De milieuwinst is niet aangetoond en invoering betekent voor een gemeente een enorme kostenpost. Ook in Antwerpen is het nut van het instellen van de milieuzone daar niet aangetoond. Eerder al heeft TNO onderzoek uitgewezen dat het milieu veel meer gebaat is met een vlotte doorstroming van het verkeer.

Milieuzones gelijktrekken
Rotterdam staat alleen in het verbieden van benzineauto’s maar kent wel een uitzondering voor voertuigen van 40 jaar en ouder. Amsterdam weert oude brommers en bussen zonder uitzondering. Ieder stad doet de milieuzone dus op zijn eigen manier. In het regeerakkoord van Rutte III staat dat de milieuzones in de Nederlandse steden gelijk moeten worden. Aan de exclusieve ban op benzineauto’s in Rotterdam komt dus sowieso een einde.

Wat dan wel?
FEHAC is tegen nutteloze symboolpolitiek en pleit vóór maatregelen die wel bijdragen aan schonere lucht. Naast eerder genoemde vlotte doorstroming van het verkeer zijn wij voor het verder ontwikkelen van al bestaande alternatieve emissie-arme brandstoffen. Ook bepleit de FEHAC goed onderhouden en optimaal afgestelde voertuigen. Maatregelen dus die een veel positievere uitwerking hebben op het hele wagenpark.
 
Oldtimers op weg naar morgen
   
FEHAC Secretariaat
Kosterijland 15
3981 AJ Bunnik
 
☏ 085 - 303 46 51
✉ secretariaat@fehac.nl
@ www.fehac.nl

 
Publicaties
Informatie uit deze nieuwsbrief is vrij van rechten. Artikelen mogen geheel of gedeeltelijk worden overgenomen, mits de bron wordt vermeld.

Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 18