Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Topics - DUETTO

Pagina's: [1] 2 3 ... 5
1
The Cobra shop is open / Gezocht klassieke kuipstoelen
« Gepost op: juli 04, 2021, 09:28:53 am »
Ik ben op zoek naar een set kuipstoelen met stoelgeleiders voor in de Cobra. Staat niet zo belangrijk want ze worden opnieuw bekleed. De foto is voor het idee. Groeten Mark 0629383915

2
Cobra: algemene discussie / FEHAC-verkiezingsspecial maart 2021
« Gepost op: maart 10, 2021, 15:36:09 pm »

FEHAC-verkiezingsspecial maart 2021      
   
Oldtimers op weg naar de Tweede Kamer verkiezingen
Voor de huidige leden van de Tweede Kamer is de ijscokar van ondernemer Moes het enige mobiel erfgoed dat ze dagelijks tegenkomen. Maar het bedrijf van ijscoman Moes dreigt de nek te worden omgedraaid door het verbod op klassieke bromfietsen in de milieuzone van de gemeente Den Haag.
   
Gevraagd naar partijstandpunten
Reden genoeg om de verschillende partijen in de aanloop naar de Tweede Kamer verkiezingen van maart 2021 te vragen hoe ze tegenover het behoud van en rijden met ons mobiel erfgoed staan. Van de gevestigde partijen reageerden VVD, CDA, SP en SGP. Van de nieuwkomers namen Code Oranje, Modern Nederland, de Piratenpartij, de Liberale Partij, Volt en Jezus Leeft de moeite om ons te antwoorden.
   
Oldtimer nauwelijks genoemd in verkiezingsprogramma’s
De FEHAC heeft de verkiezingsprogramma’s van de partijen erop nageslagen. Daarin kwamen we maar één keer het woord oldtimer tegen. Dat is bij D66. Deze partij wil BPM gaan heffen op oldtimers. Hoe precies is onduidelijk maar mogelijk wordt bij import enige vorm van belasting geheven. Verder wil de VVD tegen betaling een persoonlijk kenteken mogelijk maken. MO-RR-IS zou dan in de toekomst een optie zijn.
   
SP is de uitzondering op links
Globaal weten uit ervaring dat we de oldtimervrienden vooral op rechts en in het midden moeten zoeken en dat van de linkerkant maar weinig heil te verwachten valt. Partijen, zoals GroenLinks en PvdD hebben het klimaat hoog in het vaandel en leveren kritiek op alles wat nog fossiele brandstof gebruikt. Lees verder.
   
Bij PVV en FvD ontbreekt een klimaatstandpunt
Bij PVV en FvD is onduidelijk wat hun standpunt is over oldtimers en mobiel erfgoed. Een klimaatstandpunt ontbreekt in het verkiezingsprogramma van zowel Wilders als Baudet. Op de vragen van de FEHAC werd niet gereageerd. Of enige waardering voor het mobiel erfgoed bestaat moeten we afleiden uit het stemgedrag in de afgelopen jaren. Lees verder.
   
VVD, CDA en SGP zijn pro-mobiel erfgoed
De VVD is trots op het mobiel erfgoed in Nederland. Het CDA vindt mobiel erfgoed prachtig: een rijdend museumstuk in de open lucht. De SGP: ‘wie kijkt er niet nog een keertje om als er een mooie klassieker uit lang vervlogen tijden voorbijkomt gereden.” Wel vinden deze partijen dat uitzonderingen en vrijstellingen uitvoerbaar moeten zijn voor liefhebber-auto’s en dat die regelingen er niet zijn voor oude voertuigen voor dagelijks gebruik. Lees verder.
   
Nieuwkomers ook positief
Op het stembiljet ter grootte van een badlaken (citaat minister Ollongren) staan aan de rechterkant heel veel nieuwe partijen die om de gunst van de kiezer dingen. Vijf daarvan hebben ook een idee over de behandeling van oldtimers. Code Oranje met lijsttrekker Richard de Mos uit Den Haag vindt dat mobiel erfgoed zeker niet hetzelfde hoeft te worden behandeld als de reguliere vervoermiddelen en heeft “met verbijstering gadegeslagen hoe ijscoman Moes werd behandeld”. Lees verder.
   
Conclusie
Het politiek landschap overziend en kijkend naar de peilingen voor de Tweede Kamerverkiezingen lijkt een meerderheid aanwezig voor de oldtimer op straat. Een meerderheid die de oldtimer waardeert als mobiel erfgoed en culturele waarde en die de bestaande vrijstellingen intact wil laten. De FEHAC blijft een belangrijke speler om die mooie voornemens ook in de praktijk in daden om te zetten en zal de partijen blijven informeren en aanspreken.

Interesse in de brief die de FEHAC stuurde aan de verschillende partijbureaus?  Klik hier 
 
Publicaties
Informatie uit deze nieuwsbrief is vrij van rechten.
Artikelen mogen geheel of gedeeltelijk worden overgenomen, mits de bron wordt vermeld.
 
Website  https://www.fehac.nl/fehac-verkiezingsspecial-maart-2021/


Colofon
FEHAC Secretariaat
Kosterijland 15
3981 AJ Bunnik
☏ 085 - 303 46 51
✉ secretariaat@fehac.nl
@ www.fehac.nl
   

3
Cobra: algemene discussie / APK-vrijstelling 50 jaar definitief per 1 januari 2021
« Gepost op: september 17, 2020, 14:00:23 pm »
APK-vrijstelling 50 jaar definitief per 1 januari 2021
 
FEHAC heeft zich met succes ingezet voor een APK-vrijstelling van voertuigen van 50 jaar en ouder. Deze vrijstelling gaat nu definitief in op 1 januari 2021. Die vrijstelling is niet zo maar gegeven: mobiel erfgoed wordt uitstekend onderhouden en maar zelden APK-afgekeurd. Want zonder goed onderhoud geen veilige, betrouwbare en rijklare oldtimer.

APK-vrijstelling 50 jaar
In 2014 heeft de Europese Unie een nieuwe APK-richtlijn aangenomen met de mogelijkheid voor de lidstaten om een vrijstelling van APK te geven voor voertuigen van historisch belang. De Stichting Overlegorgaan APK, waarin ook de FEHAC participeert, had de minister van Infrastructuur en Waterstaat al eerder geadviseerd om de oudste historische voertuigen vrij te stellen van APK.

Advies Stichting Overlegorgaan APK
Op basis van dit advies van de SO-APK heeft de minister van IenW recent besloten voertuigen van historisch belang die ouder zijn dan 50 jaar per 1-1-2021 geheel vrij te stellen van de APK-plicht. Deze wijziging geldt niet voor bussen en taxi's die gebruikt worden voor personenvervoer. Helemaal nieuw is de vrijstelling voor mobiel erfgoed niet: in 2008 werd al besloten om voertuigen van vóór 1960 vrij te stellen van APK.

Goed onderhouden en veilig
Er is door de jaren heen bij de APK van oldtimers door de RDW vastgesteld dat historische voertuigen doorgaans uitstekend worden onderhouden. Bij oldtimers is het aantal afkeuringen heel laag. Bij de APK zijn er ook zelden aanmerkingen op de veiligheid van deze voertuigen. De keuring van het mobiel erfgoed blijkt geen wezenlijke bijdrage te leveren aan de verkeersveiligheid. Goed onderhoud is en blijft vanzelfsprekend altijd noodzakelijk. En wie zekerheid wil kan natuurlijk altijd vrijwillig ook na 1 januari 2021 zijn historisch voertuig APK laten keuren.

4

APK-vrijstelling bij 50 jaar eindelijk goedgekeurd door het parlement
 
De Eerste Kamer heeft op 19 mei jl. een wijziging van de Wegenverkeerswet goedgekeurd om alle tractoren te gaan voorzien van een kenteken. Daarnaast werd voor snelle tractoren een APK verplicht en gelijk met die nieuwe APK-categorie werd besloten om alle voertuigen ouder dan 50 jaar vrijstelling te verlenen van de APK.
 
Inlossen van een oude toezegging
Met die vrijstelling wordt een ruim vijf jaar oude toezegging van de overheid eindelijk ingelost. Nu is de RDW aan zet om de vrijstelling ook daadwerkelijk in te gaan voeren. Dus nog even een paar maanden geduld voordat alle voertuigen uit de ‘sixties’ en daarvoor nooit meer op bezoek hoeven bij de APK-keurmeester. De FEHAC heeft zich al heel lang ingezet - en dat is nu eindelijk met succes bekroond! - om dit resultaat te bereiken.
 
Goed onderhouden voertuigen met weinig gereden kilometers
De Algemene Periodieke Keuring APK voor personenauto’s en bestelwagens is in 1985 ingevoerd. Op 1-1-2008 werden uitzonderingen voor oldtimers van kracht. 30 jaar en ouder hoefde nog maar eens in de twee jaar naar de keuring. Alle historische voertuigen met een Datum Eerste Toelating DET voor 1-1-1960 werden helemaal vrijgesteld van een APK. De voornaamste reden voor de APK-vrijstelling was dat historische voertuigen toen ook al liefhebbersvoertuigen waren, die uitstekend werden onderhouden en waar maar weinig mee werd gereden. Bovendien ontbrak het de APK-keurmeesters doorgaans aan gedegen kennis over de hele oude voertuigen. Die redenen voor vrijstelling staan nu in 2020 nog recht overeind.
 
APK-vrijstelling voor 50+ voertuigen rechtzetten van vergissing in het verleden
De wetgever heeft destijds per abuis het jaartal 1960 als vaste datum in de APK-regelgeving opgenomen. Sinds de invoering van de vrijstelling in 2008 is de APK-vrij-grens steeds verder in het verleden komen te liggen, waardoor nu een voertuig pas bij 60 jaar oud APK-vrij is. Wat er straks gaat gebeuren met de APK-vrijstelling bij 50 jaar, is gewoon het herstel van een in het verleden gemaakte vergissing. 
 
Goed onderhoud en weinig afkeuringen
De RDW houdt van de APK-keuringen bij welke problemen en gebreken er spelen. Daarbij blijkt steeds dat mobiel erfgoed goed wordt onderhouden en verreweg het minste aantal afkeuringen kent. In deze categorie zijn er wel relatief veel onterechte afkeuringen en opmerkingen. De keuring van het mobiel erfgoed blijkt geen wezenlijke bijdrage te leveren aan de verkeersveiligheid. Omdat de meeste eigenaren hun mobiel erfgoed al een lange reeks van jaren hebben, is onderhoud en restauratie eigenlijk geen kostenpost maar veel meer een verantwoorde investering in deze voertuigen. Afschaffen van de APK-plicht zal in de praktijk niet of nauwelijks tot minder onderhoud leiden. Goed onderhoud is en blijft altijd noodzakelijk. Wie twijfelt kan natuurlijk altijd vrijwillig zijn historisch voertuig APK laten keuren.
 
Hoe verder
De FEHAC komt weer met een nieuwsbrief zodra we de ingangsdatum weten van de APK-vrijstelling voor voertuigen van 50 jaar en ouder.
 
Publicaties
Informatie uit deze nieuwsbrief is vrij van rechten.
Artikelen mogen geheel of gedeeltelijk worden overgenomen, mits de bron wordt vermeld.
 

Colofon
FEHAC Secretariaat
Kosterijland 15
3981 AJ Bunnik
 
☏ 085 - 303 46 51
✉ secretariaat@fehac.nl
@ www.fehac.nl

5
Cobra: algemene discussie / Gezocht foto's
« Gepost op: mei 04, 2020, 13:15:58 pm »
Beste forumleden en Cobra vrienden,

Ik ben op zoek voor mijn website in veiligheidsartikelen naar foto's [digitaal] van voertuigen en vaartuigen die in brand staan of hebben gehad. Deze foto's worden alleen als voorbeeld gebruikt op een website over wat er zoal mogelijk fout kan gaan en gaat. Liefst geen herkenbare personen of achtergronden. Kentekens e.d. worden onherkenbaar gemaakt. Heb je een foto of meerdere van boten, caravans, campers, motorfietsen, auto's en het bijzonder oldtimers of klassiekers en wil je deze graag delen, dan zou je mij er een groot plezier mee doen.
Indien je meer informatie wilt over het hoe en waarom. Stuur een mailtje en ik leg het graag uit. Foto's mogen gestuurd worden naar markvanbroekhoven@ziggo.nl

Alvast bedankt.

Groeten Mark

6
Het Cobra café / Met FEHAC-korting naar InterClassics Maastricht 16-19 januari 2020
« Gepost op: december 10, 2019, 17:46:10 pm »

Met FEHAC-korting naar InterClassics Maastricht 16-19 januari 2020
Forgotten classics is het motto van InterClassics 16-19 januari 2020. De FEHAC speelt daarop in en laat op haar stand de al lang vergeten merken Nash Ambassador en Borgward P100 zien. Ook dit jaar zullen op de vrijdag, zaterdag en zondag deskundige sprekers actuele oldtimer onderwerpen behandelen. Het exacte sprekers programma volgt begin januari in een nieuwsbrief, maar zeker weten we nu al dat brandstoffen en duurzaamheid belangrijke onderwerpen zullen zijn.

De FEHAC zal vrijdag 17 januari om 17:00 uur de prijzen uitreiken voor de mooiste Forgotten Classic Car en de mooiste klassieker en de mooiste clubstand. Alle leden van de aangesloten clubs nodigen we uit om bij een bezoek aan InterClassics ook een kijkje te komen nemen bij de FEHAC. Dat kan nu met met korting op de toegangsprijs.

InterClassics biedt speciaal voor FEHAC-clubleden korting op de entreeprijs die normaal € 20,- bedraagt. Als u online uw toegangskaarten koopt via www.interclassicsmaastricht.nl/FEHAC krijgt u € 4,- korting.

Als u onderstaande bon invult en meeneemt naar de kassa krijgt u >https://fehac.email-provider.nl/web/0bw72c9sfd/aiycppkage/rpcdcvjxy3/dxcjftbmkp
€ 3,- korting. Wij vragen de clubs dit buitenkansje door te sturen naar hun leden.
 
Publicaties
Informatie uit deze nieuwsbrief is vrij van rechten.
Artikelen mogen geheel of gedeeltelijk worden overgenomen, mits de bron wordt vermeld.

Colofon
FEHAC Secretariaat
Kosterijland 15
3981 AJ Bunnik
 
☏ 085 - 303 46 51
✉ secretariaat@fehac.nl
@ www.fehac.nl
   
Deze e-mail is verstuurd aan voorzitter@cobraclub.nl.

7
Cobra: algemene discussie / Afstellen motoren lastiger met moderne benzine
« Gepost op: november 06, 2019, 11:29:42 am »
FEHAC Nieuwsbrief 4 november 2019      
   
Afstellen motoren lastiger met moderne benzine
Amal Monoblock carburateur, gebruikt op veel Engelse motorfietsen vanaf 1955. Voor de afstelling zijn onder meer de hoofdsproeier (linksonder) en de in hoogte verstelbare sproeiernaald van belang.
   
Een oude uitlaat met lambda sonde is een mooi hulpmiddel voor het afstellen van de motor.
Afstellen oldtimer steeds lastiger bij veranderende brandstoffen
De oldtimers waarmee we nog altijd met veel genoegen rondrijden zijn allemaal geproduceerd in een tijd dat gelode benzine de norm was. Met de recente invoering van E10 benzine zijn we weer een stap verder verwijderd van dat tijdperk. Het wordt steeds belangrijker om na te gaan of de routines die we hebben ontwikkeld voor het afstellen van ons mobiel erfgoed nog toereikend zijn. Denk hierbij vooral aan de ontsteking en aan de carburateur. Zijn afstelgegevens uit de oude instructieboekjes nog wel maatgevend?
 
Lood uit en ethanol in de benzine
Het lood in de benzine zorgde voor klopvastheid (niet pingelen van de motor), maar ook voor smering en koeling van (uitlaat-)kleppen en klepzittingen. Ervaring leert dat de nieuwe benzine een snellere ontbranding met zich mee brengt en dat de verbrandingstemperatuur hoger wordt. Daarom kiezen velen voor een later ontstekingstijdstip dan de fabrikant oorspronkelijk aangaf. Na het lood uit de benzine kwam ethanol in de benzine. Ethanol heeft een lagere verbrandingswaarde dan benzine zelf, wat weer een vertragend effect heeft, waarmee het ‘laat’ afstellen van de ontsteking dan weer niet nodig is.
Meer zaken spelen bij het optimaal afstelling van een motor. Dat zijn het ontwerp van de motor, de compressieverhouding, de aard en plaatsing van de carburateur. Een carburateur geeft in de vlotterkamer een ‘voorverwarming’ van de brandstof. Verder wordt een goede afstelling van de motor en carburateur beïnvloedt door de luchtvochtigheid en luchttemperatuur. Er is een grote verscheidenheid aan constructies bij oldtimer-motoren. Daarom kan door de FEHAC geen algemeen geldende aanbeveling voor de afstelling van oldtimer motoren gegeven worden.
 
Voortschrijdende normering
In het zoeken naar minder verbruik, lagere uitstoot van ongewenste stoffen en meer rendement zijn voor producenten van brandstoffen (én voor fabrikanten van voertuigen) de eisen door de jaren heen aangescherpt. Dat betekent een groeiende kloof tussen de uitgangspunten die golden bij de productie van onze oldtimers en de huidige praktijk. Brandstofproducenten leveren in principe overeenkomstig de geldende normen. Maar die normen veranderen. Op dit moment geldt in Nederland de Europese norm NEN-EN 228:2012 + A1:2017 – “Brandstoffen voor wegvoertuigen – Ongelode benzine. Eisen en beproevingsmethoden”. Deze norm is voor het laatst in 2012 als geheel herzien en in 2017 voorzien van een aanvullingsblad. De norm heeft betrekking op E10 en op E5 (maximaal 10 respectievelijk 5% ethanol in de benzine).
 
Kookpunt benzine lager
De toevoegingen aan de benzines zijn door de jaren veranderd. De zogenoemde anti-icingdopes worden weggelaten omdat injectiesystemen het probleem van bevriezen niet kennen. Was in het verdere verleden het kookpunt van benzine 76-78 graden Celsius, nu is dat 57-58 graden Celsius. Dit geeft bij een warm wordende carburateur eerder problemen. Ook veranderde de soortelijke massa. Dit is weer van invloed op de werking van carburateurs die voor hun functioneren gebruik maken van de zwaartekracht.
Op basis van ervaringen in de oldtimerpraktijk wordt daarom meestal aangeraden de afstelling qua benzine ‘rijker’ te kiezen (grotere hoofdsproeier en/of hogere positie van de sproeiernaald als dit van toepassing is) om nare effecten als een vastloper te vermijden. Vanuit de FEHAC wordt aangeraden in oldtimers alleen brandstof te gebruiken zonder toegevoegd ethanol. Dat zijn nu Shell 98 V-power, BP 98 Ultimate, Ecomaxx oldtimerbenzine en de 102 octaan benzine van de TanQyou pompen.
 
Meten en kennis delen
Om bij een motor te bepalen welke afstelling leidt tot optimaal lopen zijn hulpmiddelen als een rollentestbank en lambdasondes voorhanden. Eigenaren en gebruikers van oldtimers hebben echter meestal deze middelen niet bij de hand en terughoudendheid is geboden. De afstelling op een rollentestbank kan optimaal zijn voor bijvoorbeeld wedstrijdgebruik terwijl die niet past bij ‘gewone’ gebruiksomstandigheden. Lambdasondes worden in toenemende mate gebruikt door handige sleutelaars die hiermee een nauwkeuriger afstelling bereiken dan met traditionele middelen. Nadeel is dat de oplossing alleen voor die ene auto of motor geldt en niet algemeen toepasbaar is. Toch zijn de oldtimerliefhebbers die zich met deze nieuwere technieken bezighouden binnen de clubs vaak belangrijke aanspreekpunten. Zij weten veel over één bepaald merk of type en worden zo de technische vraagbaak voor mede-clubleden.
 
Binnen clubs delen van kennis en ervaringen
De FEHAC pleit ervoor om binnen de clubs de kennis en inzichten over het juist afstellen van motoren en carburateurs te delen. Veel clubs kennen Technische Commissies of type-specialisten. En de bereidheid om elkaar te helpen is meestal ook wel aanwezig. Mocht binnen de eigen club die deskundigheid ontbreken dan kan ook een beroep gedaan worden op specialisten van bedrijven die zich bezighouden met motorenrevisie of tuning, al is hier de kennis over oldtimers niet altijd voorhanden.
Daarom: doe vooral navraag binnen de eigen club!
 
Publicaties
Informatie uit deze nieuwsbrief is vrij van rechten.
Artikelen mogen geheel of gedeeltelijk worden overgenomen, mits de bron wordt vermeld.
 

Colofon
FEHAC Secretariaat
Kosterijland 15
3981 AJ Bunnik
 
☏ 085 - 303 46 51
✉ secretariaat@fehac.nl
@ www.fehac.nl

8
Cobra: algemene discussie / Pas op met chroom-6
« Gepost op: juli 24, 2019, 14:13:04 pm »
Chroom-6 verf veilig werken
Chroom-6 wordt vanwege zijn uitstekende roestwerende eigenschappen in verf maar ook als toevoeging in metaal gebruikt. Maar vanwege de milieubelasting en omdat het kankerverwekkend is, komt chroom-6 de laatste tijd veel negatief in het nieuws en wordt naarstig gezocht naar alternatieven met dezelfde gunstige effecten bij het voorkomen van corrosie.

Chroom-6 vooral toegepast op grote objecten
Op personenauto’s en motoren wordt chroom-6 in zijn algemeenheid niet toegepast. Wel kan het voorkomen op vrachtwagens, legervoertuigen en tanks. En ook op schepen, treinen, trams en vliegtuigen wordt chroom-6 verf nog steeds veelvuldig toegepast. De gemiddelde hobbyist zal chroom-6 alleen tegenkomen als hij vrijwilliger is bij een militaire historische collectie of bij museumtreinen. Maar als u zelf een mooi oud pantservoertuig of een grote vrachtwagen gaat opknappen is het zaak uw huid, ogen en longen goed te beschermen tegen de mogelijk aanwezige chroom-6.

Vooral bewerking leidt tot risico’s
Elke verwerking van oude en nieuwe chroom-6 verf vereist een grondige bescherming. Verwijderen: stralen, schuren, afkrabben levert losse deeltjes en fijnstof op. Ook bij spuiten van een nieuwe chroom-6 verflaag kunnen vernevelde deeltjes op en in het lichaam komen. Op de site van de Inspectie SZW is veel informatie hierover te vinden. Hoewel natuurlijk vooral autostralers en spuitbedrijven met chroom-6 verf te maken hebben is een waarschuwing voor de autohobbyist voor het verwerken van chroom-6 zeker op zijn plaats.

Bron FEHAC

9
Cobra: algemene discussie / FEHAC-lobby boekt ook in Amsterdam succes
« Gepost op: juli 04, 2019, 13:15:23 pm »
FEHAC nieuwsbrief 4 juli 2019      
 
FEHAC-lobby boekt ook in Amsterdam succes

Gesprek met gemeenteraadslid over Amsterdam 2030
Naar aanleiding van de plannen van de gemeente Amsterdam om in 2030 alleen nog elektrische en andere emissieloze voertuigen in de stad toe te laten, heeft de FEHAC een gesprek gehad met Diederik Boomsma, fractieleider van het CDA in Amsterdam. Dit gesprek was aanleiding om direct in de vergadering van de Gemeenteraad een motie in te dienen om het Mobiel Erfgoed te ontzien. Deze motie met de titel ‘Kom oldtimers tegemoet’ is aangenomen en daarmee is het gemeentebestuur ook gehouden om de motie uit te voeren.
 
Uitvoering motie Kom oldtimers tegemoet door wethouder Sharon Dijksma
In een gesprek dat wij een paar dagen later hadden met wethouder Sharon Dijksma en twee van haar ambtenaren, gaf zij aan dat zij bij het verder uitwerken van de plannen voor verbetering van de luchtkwaliteit terdege rekening zal houden met de motie.
 
Innovatieve brandstoffen dragen bij aan betere luchtkwaliteit
Het FEHAC-beleid is het gebruik te stimuleren van geschikte innovatieve brandstoffen voor het mobiele erfgoed op de weg. Zo wordt vrijwillig een bijdrage geleverd aan verbetering van de luchtkwaliteit en beperking van de klimaatverandering. Dat sprak de wethouder en haar ambtenaren erg aan.
 
Gesprek krijgt vervolg
De gemeente Amsterdam en FEHAC zullen elkaar op de hoogte houden van de ontwikkelingen. De FEHAC zet daarbij in op een werkbare en betaalbare ontheffing of vrijstelling.

Informatie uit deze nieuwsbrief is vrij van rechten.
Artikelen mogen geheel of gedeeltelijk worden overgenomen, mits de bron wordt vermeld.
 
Colofon
FEHAC Secretariaat
Kosterijland 15
3981 AJ Bunnik
 
☏ 085 - 303 46 51
✉ secretariaat@fehac.nl
@ www.fehac.nl

10

FEHAC pleidooi voor uniforme gemeentelijke milieuzone door kabinet overgenomen
In het regeerakkoord van het kabinet Rutte III stond dat deze regering van plan was de milieuzones overal gelijk te trekken. De FEHAC heeft er al vaak op aangedrongen om een einde te maken aan de wildgroei in de binnensteden van allemaal verschillende milieuzones. Als FEHAC zijn we er blij mee dat ons pleidooi voor harmonisatie nu succes heeft gehad. Eindelijk moeten de gemeenten met een milieuzone deze eenduidig en alleen voor diesels gaan invoeren.

Milieuzones zijn vrijgesteld voor benzine en 40+ diesels
Het kabinet heeft nu besloten om per 1-1-2020 de milieuzones overal in Nederland alleen te laten gelden voor diesel personen-, bedrijfs- en vrachtauto’s. Gemeenten hebben daarbij de keuze om diesels vanaf 15 jaar oud of vanaf 20 jaar oud te weren. En diesel voertuigen van 40 jaar en ouder zijn van rechtswege al vrijgesteld van de milieuzone-regelgeving. Dat betekent dat alle benzinevoertuigen en dieselvoertuigen 40+ straks niet meer kunnen worden geweerd in een gemeentelijke milieuzone en (het kopen van) ontheffingen voor deze voertuigen daarom ook niet aan de orde is. De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat die hierover gaat stuurt het harmonisatie besluit milieuzones nu naar de Tweede en Eerste Kamer om het daar te bespreken en te laten goedkeuren.

Einde aan de Utrechtse, Rotterdamse en Amsterdamse uitzonderingen
De harmonisatie betekent dat een paar gemeentelijke afwijkingen bij de milieuzones tot het verleden gaan behoren. In Utrecht vervalt het aanvragen van een vergunning voor 40+ diesels. In Rotterdam worden definitief ook de oude benzineauto’s weer toegelaten. In Amsterdam vervalt de uitsluiting voor bijvoorbeeld oude touringcars en vrachtwagens als die op benzine lopen.

Duidelijke borden begin van een milieuzone
Er komt een systeem van eenduidige borden dat begrijpelijk is voor de automobilist.
Gemeenten bepalen zelf of zij een milieuzone invoeren en of ze dieselauto’s van 15 dan wel 20 jaar weren. Ook mogen ze zelf bepalen hoe groot hun milieuzone wordt. De nieuwe regels gelden vanaf 2020. De twee categorieën van milieuzones schuiven in 2025 een stap op. Dan gaat het verbod voor 20+ naar 15+ en de gemeenten die al vanaf 2020 op 15+ zitten, hanteren dan een nog stengere norm. Dit gebeurt in 2025 volgens het ministerie van I&W omdat auto’s in Nederland sowieso steeds schoner worden.

Andere voertuigen andere regels
Het staat gemeenten vrij om voor andere voertuigen, zoals bromfietsen, eigen milieuzones vast te stellen en hiervoor eigen ontheffingenbeleid te hanteren, met inbegrip van leges voor ontheffingen. Amsterdam is hèt voorbeeld daarvan en kent voor bromfietsen al een uitgebreide milieuzone. Het is alleen niet te hopen dat er weer een nieuwe lappendeken aan verschillende bromfietszones komt waar de FEHAC weer tegen ten strijde moet trekken.
 
Publicaties
Informatie uit deze nieuwsbrief is vrij van rechten.
Artikelen mogen geheel of gedeeltelijk worden overgenomen, mits de bron wordt vermeld.
 
Colofon
FEHAC Secretariaat
Kosterijland 15
3981 AJ Bunnik
 
☏ 085 - 303 46 51
✉ secretariaat@fehac.nl
@ www.fehac.nl

11
Het Cobra café / Amsterdam geeft geen parkeervergunning voor oldtimers
« Gepost op: maart 29, 2019, 20:26:08 pm »
Fehac nieuwsbrief 28 maart 2019         
   
Amsterdam geeft geen parkeervergunning voor oldtimers
Nu eens niet met een milieuzone maar via het weigeren van een parkeervergunning voor oude auto’s maakt de gemeente Amsterdam het oldtimerbezit in de stad wel heel moeilijk. Als bewoner je oudere auto met een vergunning op staat parkeren wordt onmogelijk; alleen in een eigen garage stallen van de auto blijft dan als parkeeroptie over.

Kamervragen over Amsterdams parkeren
Dit discriminerend parkeerbeleid is ook de VVD Tweede Kamerleden Dijkstra en Ziengs opgevallen en zij hebben de minister en staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat daarover vragen gesteld. Bijvoorbeeld of het niet eerlijker zou zijn om niet naar leeftijd, maar naar werkelijke uitstoot te kijken? En of de dames bewindspersonen het niet ‘zonde vinden dat iemand die in Amsterdam woont met een mooie klassieker uit de jaren 70/80 die auto niet meer kan parkeren? Ook naar de actuele luchtkwaliteit in Amsterdam wordt gevraagd: ‘welke Amsterdamse straten overschrijden in 2018 de Europese norm voor luchtkwaliteit?’

Hoeveel vervuilt een oldtimer nu eigenlijk
Beide vragenstellers hebben ook over de Amsterdamse stadsgrens gekeken met meer algemene vragen. Interessant is vooral de vraag: ‘hoeveel viezer is een oldtimer of oudere auto die geparkeerd staat ten opzichte van eentje die van meer recente datum is.’ Ook of ‘een gemeente autonoom is om dit allemaal zelf te regelen en hoe rechtvaardig dat is’, is een vraag die nu beantwoord gaat worden.

Benieuwd naar antwoorden
Als FEHAC zijn we heel benieuwd naar de antwoorden op deze Kamervragen, omdat het in veel gevallen vragen zijn naar de onderbouwing en invulling van het beleid van de overheid inzake het gebruik van oldtimers op de openbare weg.
Publicaties
Informatie uit deze nieuwsbrief is vrij van rechten.
Artikelen mogen geheel of gedeeltelijk worden overgenomen, mits de bron wordt vermeld.
 

Colofon
FEHAC Secretariaat
Kosterijland 15
3981 AJ Bunnik
 
☏ 085 - 303 46 51
✉ secretariaat@fehac.nl
@ www.fehac.nl

12
Cobra Meetings / Cobra Club Ritten App
« Gepost op: maart 07, 2019, 13:13:26 pm »
Hallo Cobra vrienden,

Op verzoek is er een Cobra Club Ritten App aangemaakt. Hierop kun je alle ritten al dan niet met een evenement gecombineerd plaatsen. Maar zeker zo belangrijk, een spontane ritten ergens in de omgeving waarbij je het leuk vind dat eventueel andere leden ook kunnen aansluiten. Wil je graag toegevoegd worden aan deze whatsapp groep stuur een whatsapp naar 0629383915 of een mail naar voorzitter@cobraclub.nl

Groeten,

Mark van Broekhoven

13
Cobra: algemene discussie / FIVA World Motorcycle Rally 2019 eind juni in Istrië
« Gepost op: januari 21, 2019, 19:15:44 pm »
FEHAC Nieuwsbrief

FIVA World Motorcycle Rally 2019 eind juni in Istrië
De FIVA organiseert weer de World Motorcycle Rally 2019 dit keer met het thema: ‘Drie landen’. Aan dit driedaagse tourevenement kunnen klassieke motorfietsen uit alle landen die bij de FIVA zijn aangesloten deelnemen. Het evenement staat open voor motoren met een bouwjaar van vóór 1983. De FIVA die het evenement organiseert is het internationale samenwerkingsverband  van alle nationale oldtimer federaties en de FEHAC is bij de FIVA aangesloten. 

Motorcycle Rally in drie landen: Italië, Slovenië en Kroatië
De FIVA World Motorcycle Rally 2019 voert de deelnemers langs de verborgen pareltjes van de Middellandse Zee in Istrië, het schiereiland vlakbij Venetië dat gedeeld wordt door Kroatië, Slovenië en Italië. Het startpunt is het prachtige stadje Umag gelegen aan de Golf van Venetië, in Noord-Kroatië. Een interessante dag wordt vooral 29 juni want dan kunnen de deelnemers in Trieste de tentoonstelling over Camillo Castiglioni (BMW) in het Palazzo Gopcevich bezoeken. Verder staat die dag de legendarische heuvelklim uit de Trieste Opicina race op het programma, die u in 10 km van het centrum van Trieste naar het Karst gebergte brengt.

Informatie en deelname 
Dit evenement mag zich ook verheugen in toenemende belangstelling van motorfietsliefhebbers uit Nederland en u rijdt dus ook met andere landgenoten mee op de toertochten. Het evenement vindt plaats van 26 juni 2019 tot 30 juni 2019.
Zie https://fwmr2019.svamz.com/ voor meer informatie en inschrijven of volg @fivamotorally2019 op Facebook.

Informatie uit deze nieuwsbrief is vrij van rechten.
Artikelen mogen geheel of gedeeltelijk worden overgenomen, mits de bron wordt vermeld.
 
FEHAC Secretariaat
Kosterijland 15
3981 AJ Bunnik
 
☏ 085 - 303 46 51
✉ secretariaat@fehac.nl
@ www.fehac.nl

14
Cobra: algemene discussie / Meerjarig schorsen eindelijk mogelijk
« Gepost op: januari 09, 2019, 20:48:05 pm »
Fehac nieuwsbrief 9 januari 2019         
   
FEHAC wens voor meerjarig schorsen nu ingewilligd
Meerjarig schorsen eindelijk mogelijk
De RDW is tegemoet gekomen aan een al lang levende wens van de FEHAC om het meerjarig schorsen van de voertuigverplichtingen mogelijk te maken. Het meerjarig schorsen komt vooral van pas bij langdurige restauratie van voertuigen. Vanaf 1-1-2019 kan, naast voor de tot nu toe gebruikelijke periode van 1 jaar, ook voor 2 jaar of 3 jaar schorsen gekozen worden. Het schorsen van een voertuig ouder dan 15 jaar kost voor 1 jaar € 24,10, voor 2 jaar is dat het dubbele dus € 48,20 en voor drie jaar kost het 3x het eenjaarstarief: € 72,30. Voor een bromfiets is het € 11,10 voor 1 jaar, twee jaar € 22,20 en drie jaar € 33,30.
U krijgt geen geld terug als u de schorsing eerder beëindigt.

Schorsing van een, twee of drie voertuigverlichtingen
Met een schorsing worden de drie voertuigverplichtingen WA verzekeren, APK goedkeuren en  motorrijtuigenbelasting betalen voor de duur van de schoring opgeschort. Afhankelijk van de ouderdom van het voertuig kunnen een of twee van deze voertuigverplichtingen al vervallen zijn: er hoeft voor een voertuig van 40 jaar en ouder geen motorrijtuigenbelasting meer betaald te worden en als het voertuig APK plichtig was vervalt dat helemaal als het voertuig een datum eerste toelating heeft vóór 1-1-1960. Wat zonder schorsen altijd blijft is de plicht een voertuig WA te verzekeren.

Blijven rijden tijdens een schorsing
Het is in drie gevallen toegestaan om te rijden tijdens een schorsing. Allereerst mag dat als u toch de APK wil laten doen na afloop van de geldigheid van de vorige APK. Ook mag u naar een keuringsstation van de RDW rijden. Wel altijd met een afspraakbevestiging op zak en zonder een leuke omweg te maken. De laatste uitzondering is dat met een verzekerd, en geschorst voertuig een evenement dat aangemeld is voor de Evenementenregeling bezocht mag worden (volgens voorwaarden Evenementenregeling).

Altijd wel verzekerd blijven
De meeste oldtimerverzekeraars kennen niet de mogelijkheid om hun polis te schorsen. Schorsen is ook niet handig met het oog op de drie situaties dat u mag blijven rijden. Een schorsing aanmelden en afmelden bij de RDW kost de verzekeraar ook geld en administratie en die ruimte zit er niet in de lage premie voor een WA-oldtimerverzekering. Daarnaast blijven de risico’s van brand en diefstal bestaan en ook daarom is het verstandig om zeker ook het cascodeel van de verzekering te laten doorlopen.

Einde schorsing: voertuigverplichtingen weer van kracht
Na het einde van de schorsing herleven de voertuigverplichtingen en voor de APK en het verzekeren bent u zelf verantwoordelijk. De belastingdienst krijgt van de RDW een seintje dat er weer gereden gaat worden en weet u wel weer te vinden als er nog motorrijtuigenbelasting betaald moet worden. De RDW stuurt 6 weken voor afloop een waarschuwingsbrief dat de schorsing er bijna op zit en dat u weer opnieuw moet schorsen of dat u uw WA-verzekering en APK weer op orde moet hebben.
   
Colofon
FEHAC Secretariaat
Kosterijland 15
3981 AJ Bunnik
 
☏ 085 - 303 46 51
✉ secretariaat@fehac.nl
@ www.fehac.nl

15
Cobra: algemene discussie / Historische infrastructuur bij RCE op 12 december 2018
« Gepost op: november 30, 2018, 15:34:17 pm »
Fehac nieuwsbrief 30 november 2018      

   
Historische infrastructuur bij RCE op 12 december 2018
Een historische atlas van het mobiele erfgoed
Op  woensdagmiddag 12 december a.s. vindt bij de bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed RCE in Amersfoort een bijeenkomst over het mobiel erfgoed plaats. Dit keer is het onderwerp de digitale atlas van de historische infrastructuur en van het mobiel erfgoed. Vanaf 13.30 uur komen er tal van sprekers aan het woord die het gaan hebben over de historische infrastructuur, oude kanalen, vervlogen vliegvelden en verdwenen spoorlijnen. Dit alles heeft duidelijke sporen in het landschap achtergelaten. De digitale atlas van de historische infrastructuur maakt inzichtelijk langs welke wegen vroeger het vervoer van mensen en goederen plaatsvond.
 
FEHAC spreekt over historische omgeving voor het mobiel erfgoed
Ons FEHAC-bestuurslid voor mobiel erfgoed en tevens voorzitter van de Mobiele Collectie Nederland MCN, Ben Boortman, zal daar speken over het belang van de historische omgeving voor het mobiel erfgoed. Max Popma, adviseur stichting MCN, nam de proef op som en onderzocht als voorbeeld de mogelijkheden om knooppunt Leeuwarden op de historische kaart te zetten. Victor Lansink en Michiel ten Broek publiceerden ‘Atlas van verdwenen spoorlijnen in Nederland’ en brengen het historische railnetwerk van Nederland in kaart.

Deelname opgeven bij RCE
Iedereen die belangstelling heeft voor historische infrastructuur kan op deze middag aanwezig zijn. Toegang is gratis, maar u dient zich wel tevoren aan te melden als deelnemer op de website van de RCE. 
 
FEHAC Secretariaat
Kosterijland 15
3981 AJ Bunnik
 
☏ 085 - 303 46 51
✉ secretariaat@fehac.nl
@ www.fehac.nl

Pagina's: [1] 2 3 ... 5