Auteur Topic: Chassis stijver maken?  (gelezen 3443 keer)

Dax307

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 128
    • Bekijk profiel
Chassis stijver maken?
« Gepost op: december 24, 2005, 22:31:44 pm »
Via via hoor je dat er Dax-eigenaren zijn die hun chassis stijver hebben gemaakt door op bepaalde plekken verstevigingen aan te brengen. B.v. op de bovenzijde van de tunnel.

Wat zijn de mogelijkheden en wat levert het op?
Is het chassis echt niet stijf genoeg [:0]?

Dax307

Als je rijdt, leg je je leven in handen van je voeten.

Willy the kit

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 238
    • Bekijk profiel
    • http://www.kitcar.be
Chassis stijver maken?
« Reactie #1 Gepost op: december 24, 2005, 22:38:13 pm »
Viagra helpt ook (naar het schijnt, voor alle duidelijkheid) [:D]

!!!PRETTIGE FEESTDAGEN!!!
Willy

Dax307

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 128
    • Bekijk profiel
Chassis stijver maken?
« Reactie #2 Gepost op: december 24, 2005, 22:46:41 pm »
Ha ha, voor een Cobra heet dat toch NOS of niet soms?? Als ik zelf Viagra gebruik kan ik niet meer instappen...

Jij ook prettige feestdagen!!

Dax307

Als je rijdt, leg je je leven in handen van je voeten.

skorpion

  • CCB_Lid
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 182
    • Bekijk profiel
Chassis stijver maken?
« Reactie #3 Gepost op: december 25, 2005, 00:05:55 am »
De Dax bestaat grotendeels uit een ladderframe. De voor- en achterophanging zijn wel verstijfd maar tussenin niet.
Je hoort vaak klachten dat als men 1 wiel opkrikt dat dan de deur teveel onder spanning staat vanwege het torderen van de wagen.

Eigenlijk moet je je eerst afvragen...wil ik een super stijf chassis of een heel slap chassis ?
Ik kan me voorstellen dat je dit heel stijf wil hebben omdat je dan beter de ophanging kan afstellen omdat de invloed van vervormingen van het chassis weg zijn. Bijvoorbeeld hij het karten omdat je binnenwielen even snel draaien als de buitenwielen in een bocht, wil je je kart eigenlijk optillen aan de kant waar de wielen tegenwerken...dan heb je een heel stijf chassis nodig want als die slap is ...een slappe dwijl krijgt ge ni omhoog [;)] maar met een cobra is dat echt niet van toepassing.
Juist als het chassis wat meegeeft vergroot dat het comfort een beetje.
Maar teveel meegeven is ook weer slecht voor de constructie (scheuren en metaalvermoeiing). Dus het is wikken en wegen...maar in het algemeen gaat het allemaal goed want anders waren er ni zoveel kitcars op de markt [^]

Verder moet je oppassen met het chassis lokaal te verstijven want verstijvingen (niet te verwarren met verstevigingen !!) trekken spanningen (krachten) aan. Als je het verkeerd doet, trek je teveel spanningen naar die verstijviging zodat het zaakje daar ter plekke gaat scheuren.
Meestal gaat het dan scheuren tussen de overgang van slappe naar stijve constructie. Lokale verstevigingen drijven de krachten weer weg naar andere delen van de constructie... met alle gevolgen vandien aldaar.
Dit is theorie, in de praktijk ga je de constructie verstevingen en verstijven maar dan is de vraag of de omliggende constructie dat leuk vind...

Wil je een stijvere cobra, moet je de tunnel omvormen tot een koker. De nieuwe dax de dion heeft een compromis gemaakt door schuine kokers van de achterophanging naar voren te maken. Oudere daxen worden vaak op dezelfde manier verstijfd. Ik ken iemand die heeft zelfs een demontabele verstijving gemaakt...

Dit is het chassis van de nieuwe dax de dion


User Cobra289 heeft hier ook al naar gekeken met dezelfde rekensoftware en hij gaat een dunne koker constructie maken met dunne platen.

Als ik nu zelf het zou verder maken, zou ik de complete tunnel omtoveren tot een koker constructie, beginnend van de achterophanging, schuin naar beneden tot net boven de versnellingsbak en op dezelfde hoogte doorgaan tot net achter de bellhouse, dan moet je omheen de motor (niet simpel) tot aan de voorophanging.  Het hoeven echt geen dikke kokers te zijn !!
kokers van 2 x 2 cm is meer als voldoende. En af en toe een dwarskoppeling maken de buitenste balken van het frame..in de engine bay kan dat. Ook kan je een afkoppeling maken op de hoop buis achter het dashboard.



leuk topic !

groeten,
Skorpion
Dax Cobra de Dion

Dax Benelux

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 252
    • Bekijk profiel
    • http://www.daxbenelux.com
Chassis stijver maken?
« Reactie #4 Gepost op: januari 09, 2006, 21:23:45 pm »
Een Dax chassis en body wordt aan elkaar gelijmd en is daardoor al stijf van zichzelf.Maar alles is nog te verbeteren,daarom lassen ze sinds twee jaar een kokerkonstructie in de tunnel.Deze vier kokers en plaat zijn als losse onderdelen te koop en zelf (mits demonteren van de tunnel) aan het shassis te lassen.

Groeten,John.
mvg, John Kox
Dax Benelux
Tel. +32 (0)3 3159362 
info@daxbenelux.com


Dax Benelux

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 252
    • Bekijk profiel
    • http://www.daxbenelux.com
Chassis stijver maken?
« Reactie #5 Gepost op: januari 10, 2006, 00:38:00 am »
Beste Cobra289,bedankt voor het advies,maar het chassis  (met de constructie in de tunnel ) wordt al twee jaar geleverd met tevredenheid van de klanten.Maar Dax zal het dan wel mis hebben.Jammer.

Groeten,John.
mvg, John Kox
Dax Benelux
Tel. +32 (0)3 3159362 
info@daxbenelux.com


Koos

  • CCN_Lid
  • Hero Member
  • ***
  • Berichten: 606
    • Bekijk profiel
    • http://gd-cobra.blogspot.com/
Chassis stijver maken?
« Reactie #6 Gepost op: januari 21, 2006, 12:42:35 pm »
Hallo cobra 289

Als ik bovenstaande een beetje begrepen heb dan hebben GD en RAM hier goed over nagedacht.
Met beide cobra's wordt dan ook geraced.

mvg
Koos
www.gd-cobra.blogspot.com
GD427 MKIV met Ford V8 5,0

Willy the kit

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 238
    • Bekijk profiel
    • http://www.kitcar.be
Chassis stijver maken?
« Reactie #7 Gepost op: januari 21, 2006, 12:48:37 pm »
Bij het ontwerp van de Anaconda waren GD en Ram mijn grote voorbeelden van hoe het eigenlijk moet.[:D]

Willy

CobraClub Nederland Forum

Chassis stijver maken?
« Reactie #7 Gepost op: januari 21, 2006, 12:48:37 pm »