Auteur Topic: Rembekrachtiger defect?  (gelezen 283 keer)

d_schaap

• Jr. Member
  • **
  • there is no substitute for cubic inches
    • Bekijk profiel
Rembekrachtiger defect?
« Gepost op: mei 22, 2020, 15:14:32 pm »
Hallo iedereen,

Na 2 jaar zonder problemen aan het remsysteem van mijn Cobra is sinds vanochtend een einde gekomen. Wat is er aan de hand?

Als de motor GOED warm is dan gebeuren er 2 merkwaardige zaken:
1: Voet stevig op de rem> pedaal schiet ineens door met een kort sissend geluid vanuit de voetenruimte tot gevolg, motor loopt ook even rottig op dat moment> auto remt wel en remmen komen vrij. Als proef het vacuüm afgesloten > wederom remmen > Auto remt voor het gevoel minder maar het sissende geluid is weg.

2: Voet stevig op de rem > rempedaal voelt hard aan > auto remt prima maar de remmen komen niet geheel vrij. Ligt ik het rempedaal iets met mijn voet op, dan komen de remmen ook weer vrij.

Het typische is dat ik 2 jaar geleden een vergelijkbaar probleem heb gehad. Op basis daarvan is toen de hoofdremcilinder vervangen. Dit is dus 2 jaar goed gegaan. De remvloeistof wordt 2 jaarlijks vervangen.

Toch de rembekrachtiger overleden of slecht?

Groet,
Dennis.

Marcel B

• CCN_Lid
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
Re: Rembekrachtiger defect?
« Reactie #1 Gepost op: mei 22, 2020, 20:12:01 pm »
Hallo Dennis,

Vreemd probleem, zeker zoals je het beschrijft dat dit 2 jaar geleden ook speelde.

Je zou naar het volgende kunnen kijken.
1. Gebruik je de juiste remvloestof? Verkeerde remvloeistof kan de rubberenafdichtingen aantasten.
2. Werkt de terugslagklep tussen de carburateur en de rembekrachtiger wel, en zit deze goed aangesloten (juiste richting) ?
3 Rubber slangen, vacuüm slang niet poreus aan het worden?
4. Wordt het remsysteem niet te warm (uitstraling motorwarmte en uitlaten) op je remsysteem.

Gezien jou probleem eerst uitsluiten of je de juiste remolie gebruikt.

Succes en ik ben benieuwd wat het daadwerkelijke probleem is.

Daarna, zou ik de rembekrachtiger, terugslagkep en slangen vervangen
« Laatst bewerkt op: mei 22, 2020, 21:49:53 pm door Marcel B »
Met vriendelijke groet,

Marcel B

d_schaap

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 22, 2020, 22:15:50 pm »
Hi Marcel,

Dank voor je reactie. Ik ga er mee aan de slag. Om het één en ander nog beter toe te lichten heb ik er een filmpje van gemaakt.

https://drive.google.com/open?id=1Llit0gKk7edkvwwQCgGX6mFPCe5JnSFV

Als ik het filmpje zo hoor lijkt het op het omklappen van de diafragma in de bekrachtiger.

Het "te warm worden" is een mogelijke oorzaak. Ik heb 2 jaar geleden een hitteschild rondom de bekrachtiger gemaakt. Daarna is er ruim 1000 km mee gereden.De gemeten temperatuur op de bekrachtiger bij zeer warme motor bedraagt 52 graden Celcius. 

Mijn eerste gevoel zegt dat het hydraulisch remsysteem in orde is gezien het feit dat als het vacuümsysteem afgekoppeld wordt er niets van blokkerende remmen merkbaar is. Ik kom er zeker op terug.

Groet,
Dennis

d_schaap

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 23, 2020, 17:29:56 pm »
Vandaag de overall eens aangedaan en op onderzoek uitgegaan. Terugslagklep, remvloeistof, en allerlei andere zaken gechecked. Alles lijkt prima in orde. Uitgebreide proefrit gemaakt, geen rariteiten...totdat ik bij mij thuis de straat in gereden kwam. Toen toch weer hetzelfde effect. Op basis hiervan maar eens wat "basisvoorwaarden"gaan controleren.

De drukstift van de rembekrachtiger was volledig ingedraaid. Deze heb ik nu uitgedraaid omdat ik het gevoel heb "door het vacuüm" heen te trappen. Ik heb de drukstift proefsgewijs iedere keer een paar slagen uitgedraaid en daarna direct een proefrit gemaakt. Nu is de stift bijna 3mm uitgedraaid. De vrije slag van het rempedaal is nog prima, het remt ook als een blok en het gevoel door het vacuüm heen te trappen is voor nu ook weg. Best vreemd; deze drukstift is in de 5 jaar dat ik deze Cobra heb door mij nooit versteld dus wellicht zijn de remmen in haar 30 jarig bestaan ook nooit op de top van hun kunnen gebruikt.

Nu hopen op mooi weer zodat we de remmerij weer uitgebreid kunnen gaan testen.

Groet,
Dennis.

Marcel B

• CCN_Lid
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 25, 2020, 09:01:36 am »
Hallo Dennis,

Leuk dat je het filmpje met ons deelt, dit geeft veel duidelijkheid. Naast deze duidelijkheid heb ik hier nog niet eerder van gehoord. Maar wat je beschrijft dat je mogelijk de rembekrachtiger verder kan intrappen dan mag/nodig is klinkt wel heel waarschijnlijk.

Goed dat je de ingaande slag rempedaal verkleind hebt, mogelijk dat je dit nog verder kan optimaliseren en zo voorkomt dat je er toch doorheen kan trappen..

Volgens mij heb je het nu opgelost, en goed dat je al een warmte scheiding tussen de rembekrachtiger en motor warmte hebt gemaakt. Dit is volgens mij nu ook een verplichting vanuit de Engelse keuring indien je een Cobra op de weg wilt hebben. Ik heb zelf overigens ook een warmtescheiding er tussen zitten om het remgedeelte wat koeler te houden.
In de bijlage 2 foto`s van mijn warmtescheiding remsysteem (rembekrachtiger, remverdeler en remleidingen naast de uitlaat)

Bedankt voor het delen van je probleem en de oplossing ervan. 👍 leerzaam.
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2020, 09:20:17 am door Marcel B »
Met vriendelijke groet,

Marcel B

d_schaap

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 27, 2020, 17:53:57 pm »
Hallo iedereen,

Even een update vanuit het remmerij dorp ;-). Inmiddels een proefrit gemaakt en helaas.....deze verliep niet zoals gewenst. En in principe ook wel logisch. Nu ben ik inmiddels wel achter de oorzaak, zeg maar gerust oorzaken, van dit probleem. Het wordt een uitleg met heel veel letters. Het zou bijna een technisch artikel voor de Papersnake kunnen zijn  ;D.

Eerst wat extra uitleg op basis van het filmpje:

Wat je hoort tijdens het wegtrappen is inderdaad vacuüm. Op het moment dat dit gebeurt dan remt de auto ineens abrupt en voel je de auto duiken. Dit duiken wordt veroorzaakt door het abrupt ingrijpen van de voorremmen. De remmen zijn voor- en achter gescheiden. De eerste leiding vanaf de rembekrachtiger bekeken, voorziet de achterremmen van hydraulische druk, de tweede leiding, de voorremmen.

Wat is er benodigd om deze storing te krijgen?
Een aantal zaken, namelijk:
- Temperatuur
- Een rem die licht aanloopt (staat in relatie met temperatuur)
- Minder kwaliteit remvloeistof door bijvoorbeeld veroudering
- Een te geringe vrije slag van het rempedaal (in relatie met de eerste 2 punten)

Wat mij opviel is dat dit probleem zich pas openbaart zodra aan de bovenste voorwaarden werd voldaan. Was alles koud / niet op bedrijfstemperatuur? Dan was er ook niets aan de hand. Door het verder uitstellen van de pen van de rembekrachtiger wordt de vrije slag tussen rembekrachtiger en hoofdremcilinder kleiner waardoor ook de vrije slag van het rempedaal minder wordt. Het grote nadeel is dat zodra de motor warm wordt, wordt ook de hoofdremcilinder en bekrachtiger warm. Hierdoor wordt de vrije slag dus nog minder met licht aanlopende remmen tot gevolg.

De uiteindelijke oorzaak van de storing is een combinatie van alle hierboven genoemde factoren (verouderde remvloeistof, te weinig vrije slag van het rempedaal, bekrachtiger te strak afgesteld). De vrije slag van het rempedaal was te gering. Achteraf was dit ook te horen aan de slepende remmen van het Jaguar diff. Echter is dit nooit bij mij doorgedrongen want dat doet ie al jaren. En bij het op een helling zetten rolt de auto, uiteraard bij rem los, vrolijk weg. Bij het meten van de temperatuur van de schijfremmen na de proefrit werd mij veel duidelijk. Dit i.c.m de verouderde remvloeistof (Was 1,5 jaar oud. Ik vervang deze iedere 2 jaar. Kookpunt wordt door het aantrekken van vocht verlaagd waardoor de remvloeistof eerder gaat koken en je dus luchtbellen in je remsysteem krijgt) zorgt er voor dat tijdens dit fenomeen de remdruk van de achterremmen wordt weg getrapt en de voorremmen abrupt remmen. Dit komt door de constructie van de hoofdremcilinder.

Al bij al is het slepende geluid nu ook minder en het rempedaal voelt nu ook, mede door de iets meer vrije slag, beter doseerbaar aan. De eerste proefrit van 30 kilometer voelt goed. Komend weekend gaan we er op uit. To be continued..........

Cobretti

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 31, 2020, 10:38:10 am »
- Temperatuur
Welke DOT code is je remvloeistof ? Heb je ABS ?
Grts, C 😎

Klaas

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 31, 2020, 12:09:11 pm »
Hitte en remvloeistof gaan niet goed samen. Veroorzaakt bubbels en een sponzige rem

Een ander probleem is de vloeistof ofwel de dot code

Als je rem systeem en leidingen en cylinder ouder is, dan worden rubbers aangevreten door moderne remolie
Met alle gevolgen van dien

Ik heb dat ook meegemaakt, en gebruik sindsdien ‘ouderwetse’. Dot3 olie.
Dat is minder agressief en moet misschien iets vaker vervangen worden, maar het vreet geen rubber op zoals cups, koppelingen en slangen, en werkt net zo goed
Ben je niet gecrasht, dan kon het vast nog harder

d_schaap

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 31, 2020, 18:17:02 pm »
De remvloeistof die ik gebruik is DOT 4

Groet, Dennis

Cobretti

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 01, 2020, 14:11:07 pm »
De remvloeistof die ik gebruik is DOT 4

Groet, Dennis

Lijkt me OK, is "temperatuurbestendiger" dan DOT3.
Dit is natuurlijk een basisvraag/antwoord dat je moet kunnen afvinken bij complexere problemen.

Grts, C.  8)

d_schaap

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 03, 2020, 21:11:08 pm »
Hallo iedereen,

Weer een update vanuit het remmerij dorp. Hij remt als een malle. Geen problemen meer ondervonden dus ik denk dat hiermee het probleem verholpen is. Wellicht dat over 2 jaar dit topic weer geopend wordt ;-)

Groet,
Dennis.

CobraClub Nederland Forum

« Reactie #10 Gepost op: juni 03, 2020, 21:11:08 pm »