Auteur Topic: Niet werkende knipperlichten  (gelezen 276 keer)

RVL

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
Niet werkende knipperlichten
« Gepost op: september 16, 2019, 18:51:35 pm »
Hallo Allen,

Gisteren een mooie rit gereden. En het viel me op dat het lichtje op het dashboard op een gegeven moment niet meer knipperde als we rechts gingen. Thuis nog wat verder gekeken, alleen links achter werkt en het dashboard lichtje, ook hoor ik het relais overgaan. Er staat geen spanning op links voor. Bij het naar rechts gaan werkt voor en achter niet en ook het dashboard lichtje weigert dienst.
De zekering zit er nog in, ik neem aan dat zowel links als rechts op dezelfde zekering zit.
De stand Alarm lichten zitten er niet op. Er zitten nog Triumph Dolomite  bediening op, iemand enig idee waar ik het probleem kan vinden?

Alvast bedankt Ruud

DUETTO

• Moderator
  • CCN_Lid
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
Re: Niet werkende knipperlichten
« Reactie #1 Gepost op: september 16, 2019, 20:40:56 pm »
Hoi Ruud,

Ik denk dat je het rond de stuurschakelaar moet zoeken of daar direct in de buurt [knipperlicht relais] De zekering zal wel heel zijn en ik denk dat L +R op dezelfde zekering zit. De splitsing gebeurt in de stuurschakelaar. 
Het stuurhuis zal van een Dolomite zijn. Maar ik denk dat jouw stuurkolom met schakelaars van een Ford Sierra zijn. Als je een foto hebt kan ik wel zien wat het is.

Succes Mark
Met vriendelijke groet, Mark

Marcel B

• CCN_Lid
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 17, 2019, 13:45:16 pm »
Hallo Ruud,

Je hebt in elk geval een stuurhuis van een Dolomite.

Lastig, het enige wat ik zonkant adviseren is het volgende:
1. Mogelijk draadbeuk, maar omdat recht voor en achter niet werken is deze mogelijkheid verwaarloosbaar.
2. Stuurkolom schakelaars zijn mechanisch, en deze gaan al wat jaartjes mee. Als je de contacten doormeet, niet op Volts maar doorpiept (met een multimeter) kun je uitsluiten of het de stuurkolom schakelaars zijn. Of je komt er zo achter dat deze een slecht contact hebben.
Als de stuurkolom schakelaar doormeet neem dan gelijk eventuele serie nummers op die je op de stuurkolom schakelaar tegen komt.
3. Je zou op de stuurkolom schakelaar ook de draden van rechts en links kunnen omwisselen, werkt links niet dan weet je gelijke dat het in de schakelaar zit.
4. Indien de stuurkolom schakelaar defect is kun je op E-bay middels het serie nummer eenvoudig een nieuwe vinden. De kosten zullen meevallen, en dan kun je het eenvoudig uitsluiten.

Succes en je weet me te vinden als je nog vragen hebt.👍
Met vriendelijke groet,

Marcel B

RVL

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 19, 2019, 22:01:42 pm »
Een probleem is opgespoord.

Het ligt idd aan de richting aanwijzer schakelaar, idd Marcel van Dolomite. Een draadje of een van de veertjes is gebroken zodat hij een contact niet raakt. Als ik deze doorverbind dan werkt rechts weer. Morgen even een schakelaartje ertussen zetten. Dan kunnen in ieder geval weer richting aangeven zaterdag tijdens de Veluwe rit. En dan nog maar eens kijken waarom linksvoor het nog niet doet.
In ieder geval bedankt voor de aanwijzingen. Electra blijft een beetje mijn zwakke kant.

Groeten Ruud

CobraClub Nederland Forum

« Reactie #3 Gepost op: september 19, 2019, 22:01:42 pm »