Auteur Topic: Moeilijk/niet optrekken bij goed warme motor (V6 cosworth met handbak MT75).  (gelezen 641 keer)

buttonics

• CCN_Lid
  • Sr. Member
  • Nu weer lekker rijden!
    • Bekijk profiel
Hoi.

Ik zoek de oorzaak van onderstaand probleem (zie ook bijgevoegde video's). Het lijkt op een koppelingsprobleem, maar het vermogen/koppel lijkt ook af te nemen.

Meestal trekt de cobra goed op vanuit stilstand. Redelijk soepel, maar altijd wel met iets gas bijgeven. Is de hele aandrijflijn echter goed op temperatuur, dan staat ie regelmatig te 'bokken/klapperen' bij het optrekken. Ook veel gas geven helpt niet. Oplossing is dan om bij beetjes wat snelheid te winnen, zonder de koppeling te ver te laten opkomen, totdat je voldoende snelheid hebt om de koppeling helemaal op te laten komen. Andere versnellingen gaan vervolgens goed. Volgens mij gaat de achteruit op zo'n moment ook niet helemaal lekker.

Wat kan dit zijn? vette platen lijkt me niet want dan zou ie (koppeling) gaan slippen en dat doet ie niet.

https://buttonics.stackstorage.com/s/D2guGbONW7otC5x
https://buttonics.stackstorage.com/s/9ONbfNzvvhZewY8

Groeten Richard

Strike302

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
Re: Moeilijk/niet optrekken bij goed warme motor (V6 cosworth met handbak MT75).
« Reactie #1 Gepost op: augustus 20, 2019, 16:28:17 pm »
Moeilijk te bepalen, ondanks de filmpjes, maar ik zou het eerst het gedeelte vanaf de uitgaande as van de versnellingsbak tot en met het differentieel controleren. Doorgaans vrij makkelijk te controleren door de cardan los te halen. Het lijkt mij een defect lager/speling waardoor onbalans wordt veroorzaakt, maar ik kan er ook totaal naast zitten...

Succes en laat even weten wat het is als je de oplossing hebt gevonden..
Dax Cobra
383 Chevrolet
http://strike302.blogspot.com.es

buttonics

• CCN_Lid
  • Sr. Member
  • Nu weer lekker rijden!
    • Bekijk profiel
Re: Moeilijk/niet optrekken bij goed warme motor (V6 cosworth met handbak MT75).
« Reactie #2 Gepost op: augustus 20, 2019, 19:51:17 pm »
Het lijkt geen onbalans en meestal is er niets aan de hand. Wat is er anders als alles, incl. de koppeling, op temperatuur is. Kan er iets met de veren in de koppelingsplaat aan de hand zijn. Die zorgen voor een soepele koppeling. Als die veren eruit liggen, of vast zitten, zal de koppeling mogelijk minder soepel zijn.

d_schaap

• Jr. Member
  • **
  • there is no substitute for cubic inches
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 28, 2019, 17:39:37 pm »
Inderdaad lastig te zeggen op basis van het filmpje. Moet ik het zien als "ik laat de koppeling bij warme motor rustig opkomen en in de beginfase bibbert de koppeling"?  Als dat zo is, dan lijkt het dat de drukgroep niet helemaal lekker vrij komt, of dat er blauwe plekken (warmtevlekken waardoor het vliegwiel of drukgroep krom is) op je vliegwiel zitten waardoor er op sommige punten aangrijpverschil ontstaat. Het lijkt ook op een defect 2-massavliegwiel maar die zal hier nog niet inzitten denk ik (?).

Groet,
Dennis
« Laatst bewerkt op: augustus 28, 2019, 17:47:25 pm door d_schaap »

Timeless

• CCN_Lid
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 28, 2019, 19:24:12 pm »
Ik zou eerst eens kijken of de achterste (rubber)steun van de versnellingsbak nog ok is. Ik weet niet of er een rubberkoppeling vlak achter de versnellingsbak , tussen de bak en je cardanas zit, maar als dat zo is moet je die ook eens goed bekijken. Zit er een tussenaslager in dan ook dit goed bekijken. Daarna ook de bevestiging van je differentieel eens goed controleren.
Verder ook de motorsteunen eens nakijken.

Succes
Cor
" If tomorrow never comes, ..........."

buttonics

• CCN_Lid
  • Sr. Member
  • Nu weer lekker rijden!
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 30, 2019, 19:29:35 pm »
Bedankt voor het meedenken.

@Dennis. Hij bibbert inderdaad bij het loslaten, maar zou ik de koppeling helemaal op laten komen dan slaat ie af.
@Cor. Alle rubbers zijn nagelopen en zijn 'solide'. In de aandrijflijn zitten geen rubberen koppelingen.

Misschien is het wel meer te vergelijken met rijden zonder vliegwiel. De massa van het vliegwiel houdt de gang er in.

Waarschijnlijk begin ik met het vervangen van de koppeling en gelijk controleren van het vliegwiel.

dickv6

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 02, 2019, 16:20:46 pm »
Bibberen / bokken bij het optrekken ?

Als je de koppeling (huis en plaat en lager) vervangt, controleer het kleine lagertje in het motorblok.
Dit lagertje zorgt ervoor dat de versnellingbak-as hierin vast gehouden wordt.
Zodat deze niet kan slingeren !

Mochten jouw kruisstukken van het cardan niet goed meer zijn dan gaat de hele aandrijflijn trillen, koud of warm maakt niet uit (zelf gehad).

Dat heeft overigens niets te maken met niet goed optrekken (wel het bibberen en bokken).
Omdat jij het standaard  EECIV hebt, kun je niets aan de ontsteking (curve en injectie) afstellen.

Heb je de EGR er nog op zitten ??
Zit er ook een katalysator onder ?
Het enige wat ik kan bedenken mbt slecht optrekken en verschil tussen koud en warm zijn de Lambda sensors. Als die niet goed meer zijn kun vervelende storingen krijgen !

Succes.
Cobragroet, Dick.

buttonics

• CCN_Lid
  • Sr. Member
  • Nu weer lekker rijden!
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 03, 2019, 18:34:13 pm »
Ik heb nog de standaard ecu (ik overweeg wel een aftermarket ecu). Ik heb geen egr meer maar wel een katalysator.

De lagers van de kruisjes in de aandrijfas zijn net vervangen en de homokineten voelen ook nog goed aan. Ik twijfel zelf ook of het de aandrijflijn (incl koppeling) is.

Lambda sensor is ook een idee. Hij ruikt ook best wel naar benzine af en toe, dus mogelijk dat ik het daar moet zoeken. Ik zal straks ff het mm uitlezen. Misschien dat daar een foutcode in staat.

buttonics

• CCN_Lid
  • Sr. Member
  • Nu weer lekker rijden!
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 22, 2019, 12:51:52 pm »
Dick, bedankt voor de tip van de Lambda sensors. Ik heb ze gisterochtend voor de veluwe rit ff vervangen door een paar nieuwe. Tijdens de rit geen problemen gehad. Hij ruikt niet meer naar benzine en het optrekken is een stuk soepeler.

Vorige week tijdens de APK heeft de keurmeester er naar gekeken. CO was goed, maar bij het verhogen van het toerental moet er ook iets veranderen (weet niet wat) en dat was dus niet goed. Hij dacht ook dat de lambda sondes niet meer goed waren.

Klaas

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 28, 2019, 11:36:51 am »
Als de lambda sensor stuk gaat, geeft de sensor een te hoge waarde af soms tot een afr van 24
(Helaas uit eigen ervaring)
Dus geeft de snensor de ecu aan dat de motor te arm loopt waardoor de ecu meer brandstof toevoert
En dus veel te rijk loopt.
De lambda sensor is dus heel belangrijk.
De ecu mapping zal de injectie wel tot een max beperken zodat de motor toch nog net loopt,
Of juist naar noodbedrijf gaan bij een foutmelding
In beide gevallen loopt de motor slecht
Ben je niet gecrasht, dan kon het vast nog harder

CobraClub Nederland Forum

« Reactie #9 Gepost op: september 28, 2019, 11:36:51 am »