Auteur Topic: Elektrische brandstofpomp; safety relais  (gelezen 426 keer)

d_schaap

• Jr. Member
  • **
  • there is no substitute for cubic inches
    • Bekijk profiel
Elektrische brandstofpomp; safety relais
« Gepost op: februari 01, 2019, 09:27:20 am »
Hallo iedereen,

De winter is in volle gang dus nu is het de tijd om de Cobra te prepareren voor het komende seizoen. Ik ben begonnen met het vervangen van de mechanische benzinepomp voor een elektrisch exemplaar. Nu wil ik mijn systeem "hufterproof" maken. Dat wil zeggen dat de pomp pas mag gaan draaien zodra de motor ook werkelijk begint met starten en zodra de motor stopt de pomp ook stopt. Dit in verband met eventuele gevolgen bij een aanrijding. Nu heb ik inmiddels een veiligheidsrelais ingebouwd. Deze krijgt een puls vanaf de "1" draad van de ontsteking. Bij mij gebeurt er iets bijzonders; zodra ik mijn contact aan zet wordt het relais middels de pulsdraad geactiveerd, zodra de motor loopt schakelt het relais weer uit. De spanningen die ik meet op de "1" draad zijn: bij contact aan 9 Volt en bij draaiende motor 3,4 Volt. Het lijkt er dus op dat zodra de motor loopt de gemiddelde effectieve spanning door de hoeveelheid pulsen daalt waardoor dit relais uitschakelt. Zijn er mensen die deze ervaring ook hebben? Of, hoe hebben jullie het safety relais aangesloten? Het gaat overigens om een relais die ook voor LPG systemen wordt gebruikt; de Lektron lss230.
Groet,
Dennis.

d_schaap

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
Re: Elektrische brandstofpomp; safety relais
« Reactie #1 Gepost op: februari 01, 2019, 14:22:43 pm »
Sommige dingen gaan sneller als dat men hier kan reageren  ;D ;D

Problem Solved! De MSD ontsteking heeft een grijze draad die men aan de toerenteller kan aansluiten. Deze draad is niet geschikt als "triggerdraad" voor een safety relay. Als je de "1" kant van de bobine pakt dan werkt het relais wel; contact aan...even een puls van 1,5 seconden. Draait de motor? dan draait de pomp ook  :) :). Dit houdt in dat ik, ondanks dat ik net een compleet nieuwe kabelboom heb gemaakt, een extra draad te trekken vanaf de bobine naar het relais.

Groet,
Dennis.

BoeD

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 02, 2019, 12:11:56 pm »
Beste Dennis,
Uitstekend idee!
Ter info, bij een superformance kan de benzinepomp nog eens onderbroken worden door een aparte schakelaar op het dashboard.
mvg,
denEddy

d_schaap

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 02, 2019, 12:50:25 pm »
Hoi Eddy,

Ik zit er over te denken om het relais te overbruggen met een "verborgen drukschakelaar". Na de winterperiode staan bij mij de brandstofleidingen "droog". Om de carburateur na de winterstop zijn eerste vulling te geven kan dit handig zijn.

Voor de mensen die wellicht ook interesse hebben in deze manier van het veilig schakelen van de brandstofpomp. Onderstaand een link naar een Duits bedrijf die deze constructie als set levert.

https://www.csp-shop.com/en/electric/safety-cut-out-relay-for-electric-fuel-pumps-127-025-000r-18015b.html

Groet,
Dennis.

Frank

• CCN_Lid
  • Hero Member
  • Dont drive faster as your guardian angel can fly
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 02, 2019, 21:39:35 pm »
Ik hou het lekker, zoals ik bij al mijn cobras had op een schakelaar op t dashboard. Voordeel dat ik ten alle tijden de brandstoftoevoer kan stoppen.  Ik schakel hierbij de Nul, zodat k case van brand in de kabelboof of iets dergelijke de toevoor toch gestopt kan worden

Strike302

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 03, 2019, 23:56:03 pm »
Ik heb een schakelaar op het dashboard en een oliedrukschakelaar, waarbij de schakelaar op het dashboard uiteraard de hoogste autoriteit heeft.

Dax Cobra
383 Chevrolet
http://strike302.blogspot.com.es

CobraClub Nederland Forum

« Reactie #5 Gepost op: februari 03, 2019, 23:56:03 pm »