Auteur Topic: Eén cylinder warmer als de andere zeven  (gelezen 2904 keer)

Resik

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Eén cylinder warmer als de andere zeven
« Gepost op: juni 11, 2018, 08:52:37 am »
Hallo,

vrijdag ben ik bij The Autosport Compnay geweest, omdat de motor (sinds ik de Cobra kocht) niet "lekker" loopt en nogal dorstig is. Een aantal zaken zijn gecontroleerd en waar nodig zijn er al wat zaken aangepast.

Alleen één van de dingen waar we tegenaan liepen is dat cylinder 4 op zijn uitlaatpoort ± 100 graden warmer is als de overige poorten.  Deze meten we op 120 ~ 140 graden, terwijl cylinder 4 dan op 220 graden zit.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn ?  Is er iets met cylinder 4 of is er iets met de overige zeven cylinders ?
Mvg,

Rocco Jansen

jepe

• CCN_Lid
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
Re: Eén cylinder warmer als de andere zeven
« Reactie #1 Gepost op: juni 11, 2018, 20:39:56 pm »
Lekke uitlaatklep op 4?

Timeless

• CCN_Lid
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 11, 2018, 21:25:46 pm »
zoals ik van Rocco hoorde is de compressie van alle cilinders uitstekend, dus dan kan daar geen verbrande klep zitten lijkt mij.

" If tomorrow never comes, ..........."

Resik

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 12, 2018, 07:58:21 am »
We hebben compressie gemeten op alle cylinders en de waardes zaten tussen 12 ~ 12.5 bar, dus hier is zeker geen problem.

Wat hebben we nog meer gedaan :

-1) Ontsteking goed gezet

-2) Dode punt van de motor gecheckt, deze klopte en kwam overseen met merkteken

-3) Carb. gecheckt, de sproeiers (4 stuks) waren allemaal de standard maat die bij deze carb. hoort

-4) Ontstekingskap schoongemaakt, zat op alle de 8 de poorten wat oxidative

-5) Alles bougies vervangen, oude waren erg zwart, door een te rijk mengsel

-6) Kleppen gecontroleerd aan bestuurszijde (cylinder 1 ~ 7), zitten er allemaal strak in

Wat er nu nog vervangen moet worden is het luchtfilter, want de huidige is niet goed meer.

Dus blijft de vraag waarom er zoveel verschil is ?

Mvg,

Rocco Jansen

Marcel B

• CCN_Lid
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 12, 2018, 21:58:43 pm »
Hallo Rocco,

Cilinder 4 dat is als ik het goed heb de 3e cilinder van de rechter kant (gezien vanaf de stuur positie) correct?

Lastig verhaal als je alles al hebt gecontroleerd, maar ik heb niet vernomen over je koelwater. Zou het kunnen dat er een koelkanaal dicht zit of dat er een luchtbel zit?

Verder heb je de motor compressie getest, sluit je hiermee ook een lekke koppakking uit? Misschien komt er een heel klein beetje koelvloeistof bij de ontbranding en zon de temperatuur verhoging tot stand komt.

Uitlaatpakkingen 100% in orde?

Dit is voor dit moment aan zaken die ik in je lijstje nog niet uitgesloten hebt, hopelijk heb je hier iets aan.

Succes en ik denk met je mee, wie weet wat uiteindelijk de oorzaak is.
« Laatst bewerkt op: juni 12, 2018, 23:02:48 pm door Marcel B »
Met vriendelijke groet,

Marcel B

Frank

• Hero Member
  • Dont drive faster as your guardian angel can fly
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 13, 2018, 08:50:54 am »
In t meest ongunstige geval loopt de zuiger/cilinder daar warm wat een vastloper op die cilinder kan geven uiteraard.  Als alles gecontroleerd is. zou ik op veel forums nog eens rondvragen of iemand het gehad heeft? En anders zou ik niet het risiko nemen om door te blijven rijden en het blok te riskeren. Nu zou het wellicht nog te verhelpen zijn met uren, nieuwe zuigerveren, koppakking, want als je niets vindt denk ik dat het de zuigerveren zijn.??   

Resik

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 15, 2018, 10:32:38 am »
Hallo,

ik zal nog eens een keer goed meten, maar het lijkt erop dat de temperatuur in de overige 7 cylinders te laag.  Ook rekening dat de compressie op alle cylinders tussen de 12 ~ 12.5 bar liggen.

Ik denk dat er iets niet goed afgsteld bij de in/uit laat kleppen.
Mvg,

Rocco Jansen

Klaas

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 17, 2018, 16:27:04 pm »
Interessante vraag🤔

Ook de bougie kabels vernieuwd en aansluitingen gecontroleerd ?

Ook even kijken of je wel goed meet, oppervlak en reflectie beïnvloeden de meting

Of opgesloten lucht in koelsysteem
Gaatje in de thermostaat boren en waarmdraaien zonder radiator dop
Ben je niet gecrasht, dan kon het vast nog harder

rvanderende

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 25, 2018, 21:59:59 pm »
ben toch wel nieuwsgierig wat het nu is

zijn toch weer  moeilijke problemen   

gr rob

buttonics

• CCN_Lid
  • Sr. Member
  • Nu weer lekker rijden!
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 26, 2018, 13:01:27 pm »
Leuke puzzel.

Ik las gisteren iets over colortune bougies http://www.carburateurwinkel.nl/contents/nl/p209_Colortune_Bougie_Doorzichtig.html. Ik weet niet of iemand ervaring heeft hiermee, maar hiermee kun je de verbranding per cilinder bekijken.

Als één cilinder warmer wordt, dan wordt er of teveel warmte gegenereerd, of te weinig warmte afgevoerd. Misschien dat je met zo'n colortune bougie kunt zien of die ene cilinder te arm loopt en daardoor misschien te heet wordt.

Succes. Ik ben wel benieuwd naar de werking van zo'n bougie omdat ik aan het kijken ben naar het zelf afstellen van m'n carburateur. Hij loopt nu nl te arm waardoor ie ook te heet kan worden.

Resik

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 27, 2018, 07:36:30 am »
Leuke puzzel.

Ik las gisteren iets over colortune bougies http://www.carburateurwinkel.nl/contents/nl/p209_Colortune_Bougie_Doorzichtig.html. Ik weet niet of iemand ervaring heeft hiermee, maar hiermee kun je de verbranding per cilinder bekijken.

Als één cilinder warmer wordt, dan wordt er of teveel warmte gegenereerd, of te weinig warmte afgevoerd. Misschien dat je met zo'n colortune bougie kunt zien of die ene cilinder te arm loopt en daardoor misschien te heet wordt.

Succes. Ik ben wel benieuwd naar de werking van zo'n bougie omdat ik aan het kijken ben naar het zelf afstellen van m'n carburateur. Hij loopt nu nl te arm waardoor ie ook te heet kan worden.

Dit is zeker een goed idee, ik denk alleen dat bij sommige cylinders er te weining ruimte is, om deze set te gebruiken. Maar zeker een geode tip, om eens met verder te gaan.
Mvg,

Rocco Jansen

Resik

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 27, 2018, 07:40:14 am »
Interessante vraag🤔

Ook even kijken of je wel goed meet, oppervlak en reflectie beïnvloeden de meting

Nee, kabels zijn niet vernieuwd en aansluitingen nog niet gecontroleerd, dus dit gaat mee in de volgende ronde.

Ook even kijken of je wel goed meet, oppervlak en reflectie beïnvloeden de meting ==> Zoveel mogelijk op dezelfde plaats gemeten door de monteur.

Gaatje in de thermostaat boren en waarmdraaien zonder radiator dop ==> Ik zal eens kijken of er al niet een gatje inzit. Maar wat zou het voordeel zijn om dit te doen ?

Mvg,

Rocco Jansen

d_schaap

• Jr. Member
  • **
  • there is no substitute for cubic inches
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 27, 2018, 10:03:13 am »
Hi Rocco,

Lastig verhaal. Wat ik vreemd vind is dat de cilinders aan één en dezelfde kant zo'n groot temperatuurverschil hebben. Kijkende naar mijn inlaatspruitstuk van mijn 460 motor welke een scheiding maakt tussen de linker en rechter cilinderbank. Wat ik daarmee wil zeggen is dat de toegevoerde hoeveelheid mengsel naar de cilinders van de "probleembank" gelijk zou moeten zijn. Hoe is er gemeten? Met een infrarood temperatuurmeter of juist één met een losse sonde? Ik weet inmiddels uit ervaring dat de infraroodmeters erg gevoelig zijn op stralingswarmte. Volgens mij werd dat in een eerdere reactie ook genoemd. Mijn 460 wordt ook erg warm. Heb je mogelijk vergelijkingsmateriaal wat temperaturen betreft? Blijft die ene te heet of is de rest juist te koud?

Verder lijkt de compressie in orde te zijn, alle cilinders gelijk. Hoe is dit gemeten? Warme of koude motor? Je zou er voor kunnen kiezen om voor de zekerheid nog een cilinder lektest uit te voeren. Gezien de compressie die je hebt gemeten denk ik niet dat dit direct iets oplevert maar je weet maar nooit. Doe dit zowel warm als koud.

Je geeft aan dat de kleppen "er strak in zitten", staan ze goed afgesteld of staan ze te strak?

Ben je in de mogelijkheid om een 4-gastest te laten doen en dan vooral eens te letten op HC's, CO en lambda. Vergelijk de gemeten waardes eens met de andere cilinderbank.

Mogelijk zou je het juist ook eens aan de uitlaatzijde moeten zoeken; hoe is het uitlaatsysteem geconstrueerd? Denk aan doorstroming / flow van de uitlaatgassen. Als er een verstopping / blokkade aanwezig zou zijn, dan zal je dit vooral op toeren moeten merken "we kunnen 1 voor 1 door een deur maar niet als we met 100 man ineens door een deur willen".

Groet, Dennis.

Klaas

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 28, 2018, 16:18:14 pm »
Interessante vraag🤔

Nee, kabels zijn niet vernieuwd en aansluitingen nog niet gecontroleerd, dus dit gaat mee in de volgende ronde.

Ook even kijken of je wel goed meet, oppervlak en reflectie beïnvloeden de meting ==> Zoveel mogelijk op dezelfde plaats gemeten door de monteur.

Gaatje in de thermostaat boren en waarmdraaien zonder radiator dop ==> Ik zal eens kijken of er al niet een gatje inzit. Maar wat zou het voordeel zijn om dit te doen ?

Met een klein gaatje in de thermostaat zal er altijd wat doorstroming zijn, omdat het circuit dan niet helemaal dicht is

Klaas

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 28, 2018, 16:21:57 pm »
Leuke puzzel.

Deze meter heb ik geprobeerd, maar past niet in de krappe ruimte van mijn blok, ford 5.0 v8
Met loodvrije benzine is het ook moeilijker te zien.

Belangrijkste is om eerst de ontsteking goed te zetten

CobraClub Nederland Forum

« Reactie #14 Gepost op: juni 28, 2018, 16:21:57 pm »