Auteur Topic: vulling side pipes ?  (gelezen 837 keer)

RVL

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
vulling side pipes ?
« Gepost op: mei 08, 2018, 21:26:02 pm »
Hallo allen.

Sinds kort heb ik een setje dikkere side pipes. Vooral voor het gezicht vond ik het veel mooier. Nu was dit een gebruikt setje en waren deze gevuld met wit isolatie materiaal. Nu heb ik het gevoel dat ik wat pk mis. Het geluid staat me ook nog niet echt aan. Hebben de meeste de side pipes gevuld met isolatie?  Het andere setje was gewoon  open. Ook denk ik dat hij een beetje lekt op de aansluiting headers side pipes. Maar dat komt miss hier dat hij niet snel genoeg zijn druk kwijt kan Door de isolatie. Wie heeft advies?

Alvast bedankt

Blacklemming

• Full Member
    • Bekijk profiel
Re: vulling side pipes ?
« Reactie #1 Gepost op: mei 09, 2018, 06:10:59 am »
Normaal gezien is er binnenin een geperforeerde buis,daarrond isolatiemateriaal(geluidabsorbsie),
en dan het buitenste metaal van de side pipe.

Als de uitlaat  aan de collector lekt  moet deze beter aangetrokken worden of is de pakking stuk.
Tegendruk heeft er volgens mij niet veel mee te maken.

Verbeter me als dit niet klopt.
Mvg bart

RVL

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 09, 2018, 20:17:38 pm »
Dus die vulling die klopt wel?
Of zijn er onder ons die de vulling geheel of gedeeltelijk verwijderd hebben?
De uitlaat lekt waar de headers en de side pipe in elkaar schuiven. Ik heb altijd begrepen dat je daar niet hoeft te doen wat afdichting betreft.
Omdat de gassen niet met een omweg terug uit de buis gaan.
Maar ik kan me voorstellen dat als de tegendruk te hoog wordt dat de gassen dat dan een andere weg zoeken.
Dus nog een beetje zoekende naar de oplossing.

Groeten Ruud

Blacklemming

• Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 10, 2018, 07:24:37 am »
Ruud,kan je een foto posten van het lek.

Side pipes zijn inderdaad gevuld (alleen om het geluid te dempen).

Mvg bart

Timeless

• CCN_Lid
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 10, 2018, 07:57:02 am »
Wat is de diameter van de geperforeerde buis die in de sidepipe zit.
Het kan zijn dat het 2 inch is en dan zou je er 3 inch in kunnen plaatsen. Als je het achterste eindstuk eraf haalt kun je dit opmeten.
Je kunt ook overwegen om er rvs staalwol in te doen ipv de witte glaswol. Dit schijnt ook een mooier geluid te geven.

Zelf ben ik dit ook van plan.

Timeless
" If tomorrow never comes, ..........."

RVL

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 10, 2018, 10:56:03 am »
Bedankt voor de reacties.

Nog iets meer achtergrond informatie.
Het oude setje side pipes heeft headers met 1.5 inch doorsnede en een open pijp erachter. Het nieuwe setje heeft headers met 1.75 inch headers en een gevulde pijp met idd 2 inch geperforeerde buis.
De lekkage bevind zich waar de headers  de side pipes in schuiven ik denk ongeveer 4 tot 6 cm cm. (zie foto)
Het oude setje had daar nog een flens met een pakking zitten.
Ben in het bezit van een 383 SBC met ruim 400 pk op de rollerbank met het oude setje side pipes. Op de Dynotest van de bouwers van het blok stond 460 pk. Dus voor de pk's dacht ik er goed aan te doen om hem wat makkelijker te laten ademen.
Maar mijn gevoel zegt dat ik eerder pk's kwijt ben. Dus nog steeds op zoek. Misschien terug op de rollerbank?
Waar is de 3 inch geperforeerde buis te koop?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten Ruud

RVL

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 10, 2018, 15:33:50 pm »
FOUTJE,

De oude hadden idd ook een geperforeerde binnenpijp van 3 inch.
Ik heb alleen problemen om de geperforeerde 2 inch buis te verwijderen. Zit deze gelast?
Ik hoorde Rocco pas over een lange zelf tapper die er voor zorgt dat het niet rammelt maar die zit er niet.
Ik wil graag de 3 inch geperforeerde buis proberen. Maar dan zal ik de uitlaat net voorbij de bochten een keer moeten doorhalen en opnieuw moeten lassen nadat ik de 3 inch buis heb geïnstalleerd?

Marcel B

• CCN_Lid
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 10, 2018, 15:50:36 pm »
Hallo Ruud,

Om je uitlaten side pipe naar de headers te dichten kun je uitlaat pasta gebruiken, exhaust system fitting paste van Wurth werkt hiervoor prima.

Je gaf verder aan dat je 400+ pk motor hebt, dan is 2 inch geperforeerde buis Eigenlijk aan de kleine kant en geeft meer tegendruk. Het geluid daartegen wordt dan iets gedempter.
Als je van 4 headers overgaat naar 1 gepreforeerdebuis dient op de overgang wel een mooi verloop te zitten, zeg maar conisch/trechter zodat de uitlaat gassen soepel in de geperforeerde buis komen en maximale flow behoud.

Verder is dit een mooi onderwerp, mede omdat ik mijn geluid verder wil terug brengen omdat het nu iets te is.
Maar je wil de doorstroming tbv van de uitlaatgassen ook niet zomaar verkleinen, dat kost weer iets vermogen en dat wil uiteraard niemand.

Ik heb zelf 2,5 inch (rond 63mm) geperforeerde buis met wit isolatie materiaal erom heen. Het geluid mag indien dit nog kan wel iets zwaarder en iets minder, maar hoe? het zou mooi zijn als ik 6 tot 8 DB minder geluid zou maken.

Timlesse, je gaf aan dat je een eerste laag RVS staalwol om de geperforeerde buis wil plaatsten, het geluid vond je mooier worden maar wordt dan het geluid dan zwaarder en dempt dit het geluid beter of juist niet? daar ben ik wel benieuwd naar.

Als je op het forum kijkt ben ik onder de onderstaande hoofdstukken ook nog info tegen gekomen die voor iedereen handig is.
Algemene techniek / Sidepipes vraagje 
Algemene techniek / Sidepipes kopen en niet maken
Algemene techniek / Uitlaat geluid

Dus heren techneuten, mooi onderwerp waar alle info interessant kan zijn om te gebruiken, ik ben benieuwd waar jullie nog meer mee komen.
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2018, 19:39:57 pm door Marcel B »
Met vriendelijke groet,

Marcel B

Timeless

• CCN_Lid
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 10, 2018, 19:28:06 pm »
Marcel,

Het geluid schijnt voller te worden met rvs staalwol zonder dat het méér geluid wordt. Dit jaar ga ik daar niet meer mee aan de slag, maar volgende winter wil ik daar iets mee.
Verder wil ik nog iets veranderen aan de geperforeerde pijp en dan met name tevens ook aan die trechtervormige voorkant die daaraan gelast is. Jammer dat ik hier geen foto van heb, maar die "trechter" vind ik te kort. Een langere zou een wat betere flow geven denk ik. Dit wil ik dan combineren met een 3" pijp ipv de huidige 2".  De oude set bewaar ik dan. Als het niet naar mijn zin is kan ik die weer terug plaatsen.

Ruud,
Die geperforeerde pijp moet er zo uit kunnen. Velen (ik ook) hebben zoals Rocco aangaf een schroef geplaatst om het rammelen tegen te gaan. Als die er niet is moet de pijp met de trechtervormige voorkant er zo uitkunnen. Misschien klemt hij nogal maar hij kan eruit.

Timeless

Timeless

• CCN_Lid
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 10, 2018, 19:44:46 pm »
Hier een simpele tekening van de geperforeerde pijp met trechter zoals het nu is. Die trechtervorm wil ik langer en dus vloeiender maken.
En de pijp iets dikker.

Ik denk dat John Kox ook die 3 inch pijp kan leveren.

Timeless

RVL

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 10, 2018, 20:22:26 pm »
Hallo Cor.

Bedankt voor de tekening, heb nu een goed idee hoe het zit. Ik ga van het weekend de oude uitlaat weer monteren.
Dinsdag weer de 2 jaarlijkse APK. Dan moet de uitlaat wel dicht zitten.
Na Davos ga ik dan weer verder met de nieuwe uitlaat.
Bedankt allemaal voor de info.

Groeten Ruud

Timeless

• CCN_Lid
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 14, 2018, 13:05:40 pm »
Ruud,

Heb je nog iets gedaan met je uitlaat ?  Ik ben benieuwd hoe het verder verloopt.

Zelf ben ik van de week bezig geweest om de 2 inch geperforeerde pijp om te bouwen naar 3 inch en ook een langere conische trechter die voor een veel betere flow moet zorgen.
Het is al een heel eind klaar. Vanmiddag proefrijden.
Ik heb wat foto's gemaakt die ga ik hier zsm plaatsen.

Timeless

Timeless

• CCN_Lid
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 14, 2018, 19:33:16 pm »
Hier op de foto's de oude pijp en de nieuwe met de langere trechter naast elkaar.

Vanmiddag even proef gereden en het verschil is zeer duidelijk. De V12 is nu wat minder stil.
Ik ben blij met de verandering, De Cobra is nu wat meer aanwezig dan voorheen.
Een grote afstand heb ik er nog niet mee gereden, maar ik denk dat oordopjes nu eerder nodig zijn dan voorheen.

Het was een hele klus om het voor elkaar te krijgen. Alles passend maken. De trechter moest aan weerszijden aangepast worden, aan de bestaande uitlaatdiameter en ook aanpassen en vastlassen aan de geperforeerde pijp. Daarna ook de totale lengte passend maken.
Ook de opening in het achterste deel van de uitlaat moest groter worden. Dit was standaard al voorzien van een ring die er in ge-puntlast zat. De puntlassen losmaken en de ring verwijderen was redelijk eenvoudig.

Timeless

Marcel B

• CCN_Lid
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 14, 2018, 19:46:23 pm »
Hallo Timeless,

Ziet er netjes uit, en fraai hoe je de trechter hebt gemaakt.

Ik heb eigenlijk het zelfde gedaan dus zeer herkenbaar hoe alles in elkaar zit.

Aandachtspunten, hoe hou je de trechter op zijn plaats? Bij het rijden wil de trechter met geperforeerde buis bij mij naar achteren door de druk van de uitlaatgassen. Ik heb dit  zelf opgelost door trekveren aan de achterzijde te monteren om het geheel (trechter met de gepreforeerde buis) op zijn plaats te houden.

Verder zal jou V12 nu veel beter ademen, wat het vermogen ten goede komt.
Met vriendelijke groet,

Marcel B

superseven

• Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 14, 2018, 21:39:28 pm »
heren,

via RVSuitlaatdelen.nl kun je dit materiaal allemaal bestellen.

Ik ben zelf op zoek naar een mooie set dikke Side Pipes maar tot dusver ben ik aan de andere kant van de wereld uitgekomen voor een mooie set. Daarnaast lijken we de keramisch gecoaten pijpen van Vintagewheels ook mooi, maar kwalitatief minder dan RVS.
Al met al veel geld voor collectors en sides pipes.

Marcel

CobraClub Nederland Forum

« Reactie #14 Gepost op: augustus 14, 2018, 21:39:28 pm »