Auteur Topic: Techniek: alles wat je moet weten over benzine  (gelezen 993 keer)

Resik

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Mvg,

Rocco Jansen

Timeless

• CCN_Lid
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Re: Techniek: alles wat je moet weten over benzine
« Reactie #1 Gepost op: april 10, 2018, 19:30:27 pm »
Interessant artikel. Leuk om hierover weer eens even "bijgepraat" te worden.

Het goedje begint trouwens wel aardig duur te worden. Afgelopen zondag tankte ik nog even super 98  á € 1,819 /ltr.
Het was een Tango tankstation. Het zal waarschijnlijk de Tang(a) zijn die het duur maakt. ??

Vandaag was ik even in België en zag daar hetzelfde vloestofje (98) aangeprijkt voor € 1,49 van het merk Vaia. Met een tankbeurt van 50 liter scheelt dat toch al gauw zo'n € 16,50.
Voor dat verschil zou je b.v. een paar broodjes, flesje limo en een doosje dropjes kunnen kopen. Misschien is er dan ook nog geld genoeg over voor een budget tang(a)  ;)

Timeless
" If tomorrow never comes, ..........."

Madman_K

• CCN_Lid
  • Jr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 19, 2018, 12:16:15 pm »
Waar rijd iedereen op?

Ik heb zelf een chevy 350 + carberateur en rij eigenlijk op Euro95
Maar dat is tegenwoordig 5% ethanol en gaat in de toekomst naar 10%. (E10 is standaard al in belgie en frankrijk?)
Maar omdat ethanol voor een carberateur niet echt geweldig is wou ik naar 98.
Alleen blijft het mij onduidelijk of 98 geen ethanol bevat.

Als je kijkt op BP of Shell vind je:
"Standaard benzine (Euro 95 en super) die geschikt is voor alle benzinemotoren mag tot 5% ethanol bevatten."
Dus ook in gewone 98? (Super?)
Premium benzines zoals Shell V-power en BP-ultimate zijn wel Ethanol-vrij (zie reacties onder),
Ook bij Firezone Competition 102 staat er specifiek bij dat deze geen ethanol bevat.
http://competition102.com/faq/

Of zijn er mensen die zelfs Aspen-4 gebruiken (voor de winterstalling?)

En is een hoger octaan gehalte geen probleem voor de motor?
In de US rijden ze zelfs maar op 87 of 91 info ANWB:
In de Verenigde Staten is loodvrije benzine (unleaded gasoline) verkrijgbaar met verschillende octaangetallen en onder veel verschillende namen, zoals Unleaded Regular (87 octane), Unleaded Mid/Plus/Special (89 octane), Unleaded Premium/Super/Supreme/Silver (91-93 octane). In Europa wordt het octaangetal van benzine uitgedrukt in RON-waarden, in de VS in PON- of AKI-waarden. De Europese octaangetallen 92 en 95 kunnen respectievelijk worden vergeleken met de Amerikaanse octaangetallen 87 en 91.

« Laatst bewerkt op: september 21, 2018, 10:42:46 am door Madman_K »

Madman_K

• CCN_Lid
  • Jr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 19, 2018, 12:31:05 pm »
Ik vind wel bij BP in het VEILIGHEIDSINFORMATIEBLAD:

Bij Euro95 staat ethanol vermeld
https://www.bp.com/content/dam/bp-country/nl_nl/bp-netherlands/downloads/17P08-BP-Euro95-SBX2123-NL.pdf
Bij BP-Ultimate niet.
https://www.bp.com/content/dam/bp-country/nl_nl/bp-netherlands/downloads/17P08-BP-Ultimate-98-SBX2117-NL.pdf

En ik kreeg een snelle reactie van BP

BP levert twee soorten benzine: Euro 95 en Ultimate 98. De twee belangrijkste verschillen tussen deze benzines zijn het octaan getal (RON) en het ethanol gehalte.

De Euro 95 van BP bevat 5% ethanol. Het octaangetal (RON) van deze benzine is minimaal 95. Aan de Ultimate 98 van BP wordt geen ethanol toegevoegd en dit product heeft een octaangetal (RON) van minimaal 98.
De Ultimate 98 benzine is speciaal ontwikkeld voor veeleisende high-performance motoren (turbo charged, verhoogde compressie verhouding), maar ook voor oudere motoren met hoog vermogen die ooit ontwikkeld zijn om op loodhoudende benzine te rijden (deze hadden een RON van 98).

Een ander verschil tussen de Euro 95 en Ultimate 98 dat belangrijk kan zijn voor oldtimers is het ethanol gehalte. Dit heeft te maken met de dichtringen/pakkingen. De verschillende benzinesoorten (met en zonder ethanol) hebben krimpende of zwellende effecten op de elastomeren in de pakkingen. De elastomeren in auto’s van meer dan 20 jaar oud hebben veel van hun flexibiliteit verloren en zijn niet meer in staat een evenwicht te vinden tussen de krimpende en zwellende effecten veroorzaakt door de verschillende brandstoffen. Daardoor kan er lekkage optreden. Het continu wisselen tussen de verschillende brandstoffen (met en zonder ethanol) is om deze reden niet aan te raden. (Onafhankelijk hiervan is het belangrijk te weten dat elastomeren niet eeuwig meegaan, zelfs niet wanneer men sterk wisselende brandstofkwaliteiten uit kan sluiten).

Gezien het bovenstaande is BP Ultimate 98 dus zeker geschikt voor oldtimers.

« Laatst bewerkt op: september 19, 2018, 13:06:37 pm door Madman_K »

Frank

• CCN_Lid
  • Hero Member
  • Dont drive faster as your guardian angel can fly
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 19, 2018, 21:04:01 pm »
 8)Betaal 1,469 voor euro95
Wel in Duitsland ;D
Nederlandse leverancier? ::)

Madman_K

• CCN_Lid
  • Jr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 21, 2018, 10:40:10 am »
Ook een reactie van Shell.
Vooral de laatste regel vind ik intressant mbt Frankrijk.

De toevoeging van biocomponent aan brandstof (zowel benzine als diesel) wordt opgelegd door de Europese overheid, en geldt voor alle EU landen en ook voor alle petroleum maatschappijen.
Er zijn uitzonderingen in die wetgeving voorzien, maar daar zijn de criteria heel streng  (het moet gaan om premium fuels, je moet brandstofbesparing bewijzen, er is een quotum gedefineerd etc etc).

Het is dus eigenlijk geen “beslissing” van de petroleum maatschappij, mààr het is de petroleum maatschappij die een dossier bij de EU moet indienen om de goedkeur te krijgen om bepaalde brandstof biovrij op de markt te zetten.

Dat maakt dat er maar een handvol producten op de EU markt zijn die aan die criteria voldoen, en dus bioethanol vrij zijn. Shell Vpower is daar één van (althans in de BeNeLux, Duitsland-oostenrijk-zwitserland. In Frankrijk is die bio houdend omdat we daar de quota niet halen. Van de andere landen heb ik geen gegevens)

dickv6

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 23, 2018, 14:52:12 pm »
Zelf rijdt ik op E95, ik probeer de E95 met 10% te mijden  ;D
Interessante info.
Bedankt !

CobraClub Nederland Forum

« Reactie #6 Gepost op: september 23, 2018, 14:52:12 pm »