Auteur Topic: electronische snelheids meter  (gelezen 1462 keer)

RVL

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
electronische snelheids meter
« Gepost op: maart 17, 2018, 12:36:55 pm »
Hallo allen.

Ik heb nieuwe elektronische meters gekocht voor de cobra. Nu had ik een stekkertje gekocht voor het direct aansluiten op de versnellingsbak TKO 500. Maar dat stekkertje past helaas niet. Nu zijn er ook hall effect meters, die moet je dus ergens bij je aandrijflijn plaatsen. Heeft iemand daar ervaring mee of weet iemand waar je een stekkertje kan kopen die wel past op een TKO 500.

Alvast bedankt.
foto is van de stekker die niet past

Blacklemming

• Full Member
    • Bekijk profiel
Re: electronische snelheids meter
« Reactie #1 Gepost op: maart 17, 2018, 13:27:08 pm »
Hallo allen.

Ik heb nieuwe elektronische meters gekocht voor de cobra. Nu had ik een stekkertje gekocht voor het direct aansluiten op de versnellingsbak TKO 500. Maar dat stekkertje past helaas niet. Nu zijn er ook hall effect meters, die moet je dus ergens bij je aandrijflijn plaatsen. Heeft iemand daar ervaring mee of weet iemand waar je een stekkertje kan kopen die wel past op een TKO 500.

Alvast bedankt.
foto is van de stekker die niet past
volgens mij is die stekker voor chevy

Blacklemming

• Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 17, 2018, 13:34:09 pm »
Rvl,
Je moet de stekker kopen naargelang het motormerk.
De analoge snelheidsmeter met de worm is nogal omslachtig om de correcte snelheid weer the geven.
Mvg bart

Marcel B

• CCN_Lid
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 17, 2018, 14:18:27 pm »
Hallo RVL,

Tja ik had het zelfde probleem, en heb niet het juiste stekkertje kunnen vinden. Vervolgens heb ik ervoor gekozen om het afdekkapje van de TKO te gebruiken en daar de draden vanaf de bovenzijde doorheen gevoerd. Vervolgens per snoertje een hol stekkertje gemonteerd en met krimpkous afgeschermd.

De 2 stekkertjes gemonteerd en het oranje afdekkapje terug geplaatst, dit zit nu zo`n 4 jaar probleemloos.

Maar als iemand het juiste stekkertje heeft of gaat bestellen ik sluit me dan graag aan, want met het juiste stekkertje/verbinding is tenslotte altijd beter.
Met vriendelijke groet,

Marcel B

mark

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 17, 2018, 17:41:25 pm »
Volgens mij moet je deze stekker hebben ik heb hem via abay gekocht voor mijn TKO500 (Ford TKO Speed Sensor Pigtail Harness)

gr Mark

d_schaap

• Jr. Member
  • **
  • there is no substitute for cubic inches
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 28, 2018, 07:38:31 am »
Ik heb een gelijkwaardige uitdaging gehad. Ik ben voor een compleet andere oplossing gegaan. Deze is wel wat duurder als een stekkertje maar werkt t.o.v. het plaatsen van een losse Hall gever met alle inbouwuitdagingen van dien een stuk beter.

https://www.autometer.com/universal-gps-speedometer-interface-module.html

Deze module genereert een snelheidspuls op basis van GPS. Ik rij nu een jaar met dit systeem. De eerste 5 seconden na het wegrijden is de unit nog zoekende naar GPS. Daarna werkt hij als een tierelier. Ook op wegen met veel bomen ondervind ik geen problemen. Lange tunnels heb ik nog niet geprobeerd. Maar die hebben wij in ons mooie Noord Brabant niet zoveel ;-)

Groet,
Dennis

RVL

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 28, 2018, 20:51:56 pm »
Hallo Dennis,

Ik heb ook gekeken naar deze oplossing. Maar in de Tremec TKO 500 versnellingsbak zit een pulsgever.
Heb nu een soortgelijke oplossing als Marcel en als ik weer eens wat bij Summit bestel dan denk ik dat de oplossing zit in een stekkertje van 7 dollar.
En ook ik was bang dat je in tunnels geen GPS signaal zou hebben. en wij gaan dit jaar naar Zwitserland , dan vind ik het wel fijn om te weten hoe hard ik rij. Denk niet dat het een probleem geeft als je met de flow meegaat.
Maar mooi o te horen dat het goed werkt.

groeten Ruud

Klaas

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 28, 2018, 21:27:16 pm »
Het enige wat goed werkt is met gps

De overbrengingsverhoudingen kloppen maar zelden voor de juiste snelheidsindicatie op de versnellingsbak

Ik heb een speedhut teller
Ben je niet gecrasht, dan kon het vast nog harder

Marcel B

• CCN_Lid
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 28, 2018, 21:56:07 pm »
Hallo Klaas,

Ik ben het niet helemaal met je eens.

In mijn Cobra heb ik een Smiths snelheidsmeter aangesloten op mij TKO. De Smiths snelheidsmeter heb ik perfect kunnen instellen op de daadwerkelijke snelheid. Dit gecontroleerd met de snelheid op mijn GPS en aansluitend mijn Smiths.snelheidsmeter 3% hoger ingesteld. Dit voorkomt weer onverwachte bekeuringen.

In het hoofdstuk algemene techniek heb ik beschreven hoe je de elektronische snelheidsmeter van Smiths met een TKO versnellingsbak het beste kan instellen.

Ps voor Zwitserland moet je GPS met snelheid ook in de tunnels werken, die Zwitsers hebben ook flitsers in de tunnels gemonteerd. De Kl........ zakken.
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2018, 22:01:30 pm door Marcel B »
Met vriendelijke groet,

Marcel B

RVL

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 21, 2018, 11:49:05 am »
HELAAS,

Tot nu toe geen signaal op de Smiths snelheidsmeter.
Niet van de sensor uit de versnellingsbak en ook niet van de nieuwe speciale sensor die net boven de bouten van het diff zit.
Zie ik iets over het hoofd of is de snelheidsmeter van Smiths kapot?
Weet iemand hoe ik het geheel zou moeten aansluiten liefst uit de Tremec versnellingsbak.
De sensor uit de bak heeft 2 draden en de sensor boven het diff heeft 3 draden.

Alvast bedankt
Ruud
« Laatst bewerkt op: april 21, 2018, 11:53:16 am door RVL »

RVL

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 21, 2018, 14:04:08 pm »
En dan werkt het wel.

two-wire sensors are present in many manual transmissions,
aftermarket cruise control, or older electronic speedometer kits.
They have two wires, one is the ground wire and the other is the
signal wire. The two wires can be reversed.

Jammer ontbreekt in de beschrijving van Smiths

Marcel B

• CCN_Lid
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 21, 2018, 14:39:44 pm »
Hallo RVL,

Ik hoop dat je in het hoofdstuk algemene techniek onder het kopje, Smiths Km teller op een TKO 500 kan aansluiten, hebt gekeken misschien heb je hier iets aan. Lang geleden liep ik ook tegen problemen aan en heb dit kort beschreven.

Hierin staat 1 type km teller omschreven waar je rekening mee kan houden, indien je een ander type km teller hebt kom je misschien bij Gert & Sikko uit.

Succes
Met vriendelijke groet,

Marcel B

CobraClub Nederland Forum

« Reactie #11 Gepost op: april 21, 2018, 14:39:44 pm »