Auteur Topic: softop gedoe  (gelezen 927 keer)

roelnw

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
softop gedoe
« Gepost op: juni 27, 2017, 21:04:38 pm »
heren

het volgende gezien de weersvoorspellingen. Ik ben mijn softop die bij aankoop bij de cobra zat aan het installeren. Ik heb het manual er op nageslagen en heb bijna alle compleet. Dit op de "pennen" die in de deur zakken na ( zie foto )

* heeft er iemand een paar foto's van hoe deze er uit zien ? Indien mogelijk ook hoe ze zitten als de softop gemonteerd is.
* hoe stap je in en uit wanneer de zijramen met klittenband vastzitten ? Dat is toch niet te doen ?  Of zie ik het even niet ?
* verder valt me op dat mijn top boven in erg slap hangt. Het stuk tussen de raamlijst en de ijzeren beugel die met klittenband aan de top vastzit.
   heeft iemand dat opgelost ? Ik dacht aan stoffen banden er onder te spannen om iets mee steun te krijgen
* Het kan natuurlijk ook dat de tenax bevestigingen niet goed geplaatst zijn destijds
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2017, 22:19:20 pm door roelnw »

Resik

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Re: softop gedoe
« Reactie #1 Gepost op: juni 28, 2017, 07:29:29 am »
Hallo Roel,

die pennen zitten normaal gesproken bij de zijramen, maar kun je volgens mij ook nog wel los bestellen.  Maar je zou ze ook zelf kunnen maken, mogelijk kan iemand deze voor je "draaien" op een bank. Het is niets meer als een hole buis met aan de bovenlkant een verdikking, zodat de buis niet door de deur heen valt.

Ja, zijruiten zitten met klitteband vast, kwestie van je passagier inlaten stappen en daar de deur dicht doen. En aan de bestuurders kant met wat kunst en vliegwerk de deur sluiten.

Het lijkt wel of je soft top te lang is, dit zou je enigzins kunnen opvangen door de beugel van de soft top wat hoger te draaien (bij sommige kan dit) of aanpassen, zodat ie groter wordt. De tweede beugel die boven de rolbeugels zit is degene die ervoor zorgt dat de soft top op spanning komt. Een andere optie is, dat jouw raam nu verder na achteren (hellingshoek) is geplaatst, waardoor de fitting van de soft top niet meer correct is. Misschien kun je dit iets of wat corrigeren.
Mvg,

Rocco Jansen

MrMiNi

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 28, 2017, 16:50:50 pm »
Vind deze ook wel heel mooi en strak

Timeless

• CCN_Lid
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 28, 2017, 22:00:12 pm »
Je hebt het over de pennen die aan het zijraampje bevestigd zitten.

In de bijlage heb ik er een foto van. Die pennen zijn verschillend. De voorste is iets anders dan de achterste.
Ik heb bij de achterste maar één schroefje erin. Daardoor kan ik de pen ietsje draaien bij het de- en monteren/plaatsen van het raam.
Als ik het raampje monteer doe ik het portier ongeveer 10 cm open en dan gaat de montage iets gemakkelijker. De voorste eerst en de achterste pen laat ik er dan indraaien.
De bevestigingspunten in de portieren had ik eerst stevig vastzitten, maar later heb ik daar rubbers tussen gemaakt en de moeren onderaan wat losgedraaid zodat deze kunnen bewegen in het portier.

Mijn verhaal gaat echter verder :
De zijraampjes hebben nooit mijn voorkeur gehad. Het uitzicht is zeer beperkt. Dat beperkte uitzicht leidde bij mij tot grote ergernis.
Vooral de brede bovenrand is zeer uitzichtbelemmerend. Verder is het inderdaad zo dat de bevestiging met het klittenband niet praktisch is bij het openen van je portier en al helemaal niet als je bij een tolpoortje oid aankomt. Je moet dan met je vingertoppen het klittenband scheiden en na een keer of 5 komt het bekende bloed van onder je nagels. Ook het doorzichtige zeiltje is niet helder.
Om deze redenen heb ik (na 9 jaar ergernis) aan weerszijden harde kunststofraampjes zelf gemaakt, zonder die brede randen er om heen. De brede rand met klittenband welke aan het dakje zit heb ik er met een schaar afgeknipt. Zo heb ik nu aan de bovenkant van het zijraam 3 á 4 cm meer zicht opzij. Dit lijkt weinig, maar het maakt enorm veel uit.
De bevestiging met de pennen is exact eender als bij mijn oude zeilen raampjes.

Bijkomstig voorval is dat ik dit nu tijdens de Europese Cobra Meeting niet nodig heb gehad omdat het supermooi weer was. Mijn dakje is er niet op geweest.  8)

Het maken van de zijramen is een project geweest waar ik ook foto's van heb .

Timeless
" If tomorrow never comes, ..........."

mobileben

• CCN_Lid
  • Jr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 30, 2017, 19:12:27 pm »
Timeless heb jij dan ook een foto van je raam wat jij hebt gemaakt?

sluit het dak goed waterdicht aan op je raampje?

gr Ben

Timeless

• CCN_Lid
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 01, 2017, 09:02:13 am »
Ben,

Aan de bestuurderskant heb ik een deel wat ik kan opendraaien. Dat is nodig bij tolpoortjes enz. Dit deel is afsluitbaar met een slotje en sleutel. Aan de passagierskant heb ik die opening niet.
Zo'n raam maken is niet echt heel simpel want het moet aan de voorkant naar binnen gebogen worden. Ik had nogal dik (6mm) materiaal, dat moeilijk te verhitten is om te buigen. 4 of 5mm zou ook goed zijn denk ik.
Op bijgaande foto is de bovenrand van het dakje nog origineel. Deze rand heb ik grotendeels weggeknipt, maar wel met behoud van de metalen strip die in die rand zit.  Hier heb ik (nog) geen foto van, maar als het dakje er weer eens op gaat zal ik foto's maken.

Omdat het nieuwe raam ook onder de originele flap van het dakje komt is het waterdicht. Aan de linkerkant kan ik dit flapje eventueel nog even vanuit mijn zitplaats controleren omdat ik dat te openen luikje heb. Aan de rechterkant laat ik de passagier instappen en kijk dan even of het bovenste flapje er goed overheen zit.

Timeless

Frank

• CCN_Lid
  • Hero Member
  • Dont drive faster as your guardian angel can fly
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 01, 2017, 10:37:48 am »
Mooi gemaskt,  mijn voorkeur zou dan hebben ? hardkunststof schanierend aan de raamstijl

Timeless

• CCN_Lid
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 01, 2017, 13:21:11 pm »
Frank,

Dat was ik eerst van plan, maar dan kwam ik met de zijruitjes in de knoop. Ook lukt het niet om het raam dan mét het portier als één geheel open te laten draaien.
Verder had ik het idee dat ik met een raam dat aan de voorruitstijl scharniert bij de tolpoortjes niet goed/vlot overweg zou kunnen.

Een voorwaarde moest zijn dat ik de raampjes er snel op en af kan doen en dat ik bij een tolpoortje vlot en ruim kan werken met mijn linkerarm. Dat laatste gaat nu prima door die opening.
Ook kan ik makkelijk ventileren door het draaiende deel iets open te zetten. Rijdend in een bui komt er dan geen water naar binnen.
Een ander voordeel vind ik dat bij het openen van het portier het raam nu gewoon mee open draait.

Timeless

Frank

• CCN_Lid
  • Hero Member
  • Dont drive faster as your guardian angel can fly
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 01, 2017, 19:33:34 pm »
ja het blijft concessies doen >:(. of een ingenieus schanier wat eenvoudig bedienbaar 2 dementionale op kan draaien.  Ik vond eigenlijk van de softtop nog het meest beangstigende dat bij een ongeluk zon ding redelijk snel in brand staat als er benzine overheen komt. Ik blijf bij het idee om mijn hardtop van vleugeldeuren te voorzien met opklapbare raampjes als de citroen.

Timeless

• CCN_Lid
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 01, 2017, 21:58:09 pm »
In principe wil ik bij normaal droog weer gewoon open rijden en wil ik dat de Cobra er ook 'basic' uitziet.
Het dakje heb ik bij me als er regenkans is. Het dakje is op sommige punten iets te verbeteren en daar wil ik het bij houden.
Het zal altijd wel wat primitief blijven allemaal en hier en daar een drupje lekken of tochten. Ook windgeruis is zo'n punt.

Wat er bij een ongeluk allemaal zou kunnen gebeuren moet ik niet aan denken. Tja, benzine op je softtop is dan rampzalig, maar benzine in je interieur of in de kofferbak of rondom de auto op straat of waar dan ook is altijd levensgevaarlijk.

Misschien heb ik wel de enigste Cobra met een crashsensor. Deze sensor gaat in werking als de Cobra een zware klap krijgt of over de kop zou gaan. De motor wordt dan stilgezet en beide benzinepompen (deze zitten in de tank) worden onmiddellijk uitgeschakeld.
Maar ja, we dwalen af. Het ging over zijraampjes.  ???

Timeless

CobraClub Nederland Forum

« Reactie #9 Gepost op: juli 01, 2017, 21:58:09 pm »