Auteur Topic: Dax Cobra weer APK goedgekeurd  (gelezen 1040 keer)

Timeless

• CCN_Lid
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Dax Cobra weer APK goedgekeurd
« Gepost op: mei 29, 2017, 17:54:12 pm »
De Dax V12 is weer helemaal goedgekeurd voor de APK. En wéér met steekproef !!!  Eerst dacht ik dat ze me in de garage een beetje wilden plagen door te zeggen dat er een steekproef kwam, maar het was echt waar. Na meer dan een uur wachten kwam de RDW keurmeester eraan. Hij heeft de Cobra grondig geïnspecteerd. Eerst de remmen, dan de verlichting enz. enz. Ook Co meting. Toen op de brug. Toen hij helemaal omhoog stond heeft hij enorm werk gemaakt van het controleren van de stuurinrichting. Het leek erop of hij iets zocht. Daarna de wielophanging voor en achter. Echt heel intensief. Gelukkig keurde hij alles goed en kreeg ik een compliment dat alles er nog zo nieuw uitzag. Ik zei hem dat ik daar ook altijd mijn best voor doe om dat zo te houden.

Waar hij moeite mee had was het feit dat er geen portiergrepen aan de buitenkant zaten. Dit kon en mocht zo niet dacht hij. Ik probeerde hem uit te leggen dat echt alle Cobra's geen grepen aan de buitenkant hadden en dat hij het portier prima kon openen vanaf de buitenkant. Hij is wat gaan bellen en heeft het toch goedgekeurd.

Wat wel leuk was ............ op een gegeven moment vroeg hij aan de garagehouder om 2 A4 velletjes papier. Terwijl hij over van alles en nog wat stond te kletsen vouwde hij de velletjes papier zodanig dat hij een soort doosje had. Toen vroeg hij mij om achter het stuur plaats te nemen. Hij pakte zijn papiercreatie en plaatste dit ondersteboven op mijn hoofd (als een soort hoedje) Vervolgens vroeg hij mij de ruitensproeier in werking te stellen !!! Was dus wel grappig.  ;D

Nu dus op naar de ECM 2017 in Tjechië.

Dit was trouwens de tweede keer dat ik dit meemaakte. Een aantal jaar geleden had ik ook een steekproef en toen werd er extra gecontroleerd op het chassis. Toen zei die keurmeester dat er nogal wat van die overgemotoriseerde voertuigen rondrijden met scheurtjes in het chassis. Toen gelukkig ook niets gevonden.

Timeless
" If tomorrow never comes, ..........."

Marcel B

• CCN_Lid
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
Re: Dax Cobra weer APK goedgekeurd
« Reactie #1 Gepost op: mei 29, 2017, 19:26:44 pm »
Hallo Timmles,

Tja, dit had natuurlijk wel heel anders af kunnen lopen en zeker als de keurmeester dit soort auto's niet kent. Ik kan me dus voorstellen dat dit je toch wel wat onzekerder maakte als ze zo veel zaken controleren, een klein puntje is dan snel gevonden.

Maar waarom 2x dat dit je overkomt en stekker nog was .het ook het zelfde keuringstation? Zo ja, waarom dan dat zou mijn volgende vraag zijn.

Aan de andere kant heb je een Cobra die al 2x streng is gecontroleerd en dat jou Cobra er zo mooi doorkomt is dat wel een heel mooi compliment over je bouwwijze.

Koop je wel eens staatsloten, nee dan zounik het overwegen :)

Dus gefeliciteerd met deze mooie uitkomst en hoe je jou Cobra onderhoud.
« Laatst bewerkt op: mei 29, 2017, 19:29:34 pm door Marcel B »
Met vriendelijke groet,

Marcel B

Timeless

• CCN_Lid
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 29, 2017, 21:57:10 pm »
Marcel,

Ja, dat kan zeker anders aflopen. Mede omdat ik deze winter de complete remmen heb vervangen door grotere schijven en klauwen van BMW Performanche .
Je weet nooit wat een RDW keurmeester er van vindt.
Die man begint dan over de deurklinken.  :-\

Ik ga altijd naar dezelfde garage. Al meer dan 10 jaar. Dus een aantal jaren geleden was dat ook in die garage toen ik die steekproef had.
Toen deze RDW keurmeester begon over de portiergrepen heeft mijn garagehouder gezegd dat we al eerder een steekproef hadden gehad en dat die keurmeester er toen niets over zei. Deze keurmeester heeft toen meteen zijn collega gebeld, maar die kon zich er niets van herinneren. Daar is het bij gebleven.

Inderdaad geeft het mij een goed gevoel. De Cobra is nu door de jaren heen twee keer zeer goed nagekeken. In beide gevallen werd aangevinkt dat de auto terecht was goedgekeurd.

De allereerste keer is mijn Cobra door John aangeboden bij de RDW en daar ook beoordeeld. Dus eigenlijk kom ik zo op drie keer.

Staatsloten ?  Nee , die koop ik nooit. Afgelopen week was een prijs van 25,8 miljoen in Zeeland gevallen maar niet bij mij.  :(
Ik speel wel altijd mee in de postcodeloterij, al vele jaren. Het heeft nog niet veel meer opgeleverd dan een paar ijsjes of koekjes die we dan op mogen halen in de plaatselijke supermarkt.  :-\ 

Timeless

Frank

• Hero Member
  • Dont drive faster as your guardian angel can fly
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 30, 2017, 00:25:36 am »
Proficiat maar weer,

Resik

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 30, 2017, 07:17:43 am »
Even opgezocht op het internet :  http://www.autoadviezen.nl/APK_keurmeester/deuren_en_apk.pdf

En daarom zitten er bijvoorbeeld bij een TVR Cebera geen portiergrepen aan de buitenkant. Tenzij je dat drukknopje onder de spiegel een portiergreep noemt.
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2017, 07:22:47 am door Resik »
Mvg,

Rocco Jansen

rvanderende

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 31, 2017, 18:02:01 pm »
top cor 

wetpool

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 01, 2017, 07:21:05 am »
Er wordt alleen gesproken over de eis dat de deuren op een normale wijze van binnen en van buiten te openen moeten kunnen zijn. Nergens staat dat er ook aan de buitenzijde een deurgreep moet zitten, de binnengreep is bij onze auto`s doorgaans prima van butenaf te bereiken.  Ik vraag me dan wel af hoe dit bij een gemonteerde hardtop gezien wordt. Wellicht dat daar wel een probleem geconstateerd wordt??

Heerlijk rijweer 8) 8), Grts, Theo
Not for the faint-hearted, nor for the shy....

Timeless

• CCN_Lid
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 01, 2017, 20:59:34 pm »
Theo,

Mooi dat je "van butenaf" schrijft, want zo zeggen wij dat hier ook .
Die keurmeester vroeg ook aan mij 'hoe gaat het dan als er een vaste kap op staat ? '  Ik zei "ik denk dat u dan gelijk hebt en dat er dan misschien toch een deurgreep aan de buitenkant zou moeten komen".  Dit zei ik omdat ik daar op dat moment geen boodschap aan had en omdat ik hem ook wel enigszins gelijk wilde geven. Maar ik zei dus ook tegen hem dat deze Cobraportieren prima van buitenaf te openen zijn en dat heb ik dan ook meteen gedemonstreerd.  Hij was het met me eens. Dat kon zonder moeite van buitenaf.

Timeless

Hill

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 02, 2017, 10:23:26 am »
Ook zojuist weer glansrijk door de APK-keuring heen! ;D
Nog dat verhaal van de portiergrepen aangekaart en de keurmeester wees me op deze link:
https://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/Personenautos/Carrosserie/Deuren,%20motorkap%20en%20kofferdeksel/Paginas/default.aspx

In de toelichting worden de uitzonderingen genoemd en ik weet niet hoe het bij jullie is, maar ik zie de Cobra als een ultiem voorbeeld van een "historische cabrio"! Dus die opmerking  van de portiergrepen kan definitief van tafel nu! ;)

Groet,

Terence

Resik

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 02, 2017, 10:48:45 am »
Hallo,

komt één is de zoveel tijd langs, maar er staat toch niet, waar je moet staan om een deur te openen  : Elke oorspronkelijke deur (ook schuifdeur), die direct toegang geeft tot de personenruimte, moet van binnen en van buiten kunnen worden geopend.

Bij een Cobra kun je zonder problemen, vanuit buiten de deur aan de binnenzijde openen.  En hoe ga je dit doen met auto´s die fabriek geen grepen hebben ? Denk hierbij aan TVR´s ? Of het trekkoortje bij een Ferrari F40 ?
Mvg,

Rocco Jansen

CobraClub Nederland Forum

« Reactie #9 Gepost op: augustus 02, 2017, 10:48:45 am »