Auteur Topic: Motorolie  (gelezen 2206 keer)

vermu026

• CCN_Lid
  • Newbie
    • Bekijk profiel
Re: Motorolie
« Reactie #15 Gepost op: februari 27, 2017, 12:17:02 pm »
Ford schrijft 10w30 voor op de 302 HO vanaf 1992.
API service SG (toen),is nu uiteraard veel hoger

Gr Toon

Jan-Willem Engel

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 28, 2017, 09:59:49 am »
Goedemorgen,

Door Rocco werd ik op deze vraag gewezen en ik zou graag eea recht willen zetten. ik zie dat er bv een keus wordt gemaakt voor een Kroon 5w/30? Dit is waarschijnlijk op basis van de vroegere voorschriften: API SG 5w/30 of 10w/30. Ik begrijp deze keuze, Het Kroon product voldoet ruimschoots aan deze specificatie, maar naar mijn mening is het een verkeerde keuze. Hedendaagse motoroliƫn zijn nl ook bedoeld voor moderne motoren met allerlei uitlaatgas na-behandelsystemen. Om deze systemen geen schade te berokkenen, zijn een aantal additief-waarden een stuk verlaagd. zo is het Phosphor en het Zink een stuk lager dan wenselijk is voor V-8 motoren (Ford en Chevy).
Of het nu wel of geen roller nokken zijn, het zinkgehalte moet ruim boven de 1000-1100 ppm liggen (0,1-0,11 %wt, is een andere notatie).

Ook een 5w/40 is waarschijnlijk een moderne samenstelling, niet geschikt voor jullie motoren, het zelfde geldt voor de genoemde 10w/40.
Mocht je zekerheid willen hebben, dan zoek ik eea graag uit voor jullie, als Cobra leden krijgen jullie ook korting bij ons en ook de mogelijkheid tot het maken van een motorolie analyse. Is echt niet alleen om de verkopen te verhogen, maar ik zie helaas teveel problemen in de praktijk door onjuiste keuzes. Ik gaf in Oktober 2016 nog een presentatie bij de Triumph club en daar was iemand, die de afgelopen jaren 4 nokkenassen had verbruikt, door verkeerde oliekeuze. dit is in jullie geval precies hetzelfde probleem.

Voor V-8 motoren zou ik altijd een 20w/50 gebruiken! een 5w/30 is veel te dun, hetzelfde geldt voor een 5w/40. De voorschriften van deze motoren stammen uit de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw en waren veelal een 5w/30 en 10w/30, maar de rijstijl is een stuk rustiger en de temperaturen in de USA lopen wat verder uiteen. In West-Europa, met dit zachte klimaat zou ik een 20w/50 gebruiken (met voldoende zink!!).
-Benzine motoren hebben veel last van brandstofverdunning: een paar % benzine in een 5w/30 of 20w/50 is een wereld van verschil.
-Motoren op gas, hebben een hetere verbranding en de olie is dan bij deze hogere temperaturen dunner. Een 5w/30 kan wel eens te dun zijn in deze gevallen.

Met vriendelijke groet,

JW Engel

Resik

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 28, 2017, 10:24:37 am »
Hallo Jan-Willem,

bedankt voor je reactie.
Mvg,

Rocco Jansen

RMC 383

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 28, 2017, 17:07:18 pm »
Dan zit ik vlgs mij goed met de mpm 20 w 50 classic multigrade.

Hieronder een link met uitleg.

http://www.tinustuning.nl/img/Tinustuning%20ZDDP.pdf
« Laatst bewerkt op: februari 28, 2017, 23:23:04 pm door RMC 383 »

Klaas

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 01, 2017, 08:02:05 am »
Kijk, dat is interessant!

Dat zink nodig is voor de flat tappet motoren (tot circa 1986) wist ik
Maar voor nieuwe Motoren?
Een gereviseerd Blok uit 1993 heeft krappe toleranties en de olie Moet wel overal tussen komen .

En ik denk dat er verschil is tussen straatgebruik of race
Ben je niet gecrasht, dan kon het vast nog harder

Resik

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: maart 02, 2017, 07:04:47 am »
Hallo,

de definitieve afspraken moeten nog gemaakt, maar de planning is om binnenkort weer eens "Bovengrondse kelderavond" te organiseren. Met dit keer als thema "Olie", want er blijken toch veel onduidelijkheden te zijn.

Zodra er meer nieuws is, zal ik een apart topic hiervan maken.

Mvg,

Rocco Jansen

Klaas

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: maart 02, 2017, 11:13:30 am »
Goed idee Rocco
Ben je niet gecrasht, dan kon het vast nog harder

CobraClub Nederland Forum