Auteur Topic: Een stukje Shelby geschiedenis.....  (gelezen 548 keer)

Resik

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2809
    • Bekijk profiel
Een stukje Shelby geschiedenis.....
« Gepost op: januari 31, 2017, 15:24:56 pm »
Altijd leuk om te lezen :

Algemeen
De AC Cobra (ook wel bekend als de Shelby Cobra) is een Britse sportauto met Amerikaanse motor die sinds 1962 af en toe wordt geproduceerd. Nadat er eerst een ouderwets, vooroorlogse model motor en een Ford Zephyr motor werden gebruikt voor AC automobielen, besloot de Amerikaanse ontwerper Carroll Shelby over te gaan op een auto model waar een V8 motor in zou kunnen. Chevrolet wilde zulke motorblokken echter niet leveren in verband met concurrentie voor het Corvette model; Ford wilde deze concurrentie juist graag stimuleren en leverde Shelby in 1962 de Ford 260 in HiPo (4.2 L) motor. Dit was een compact, lichtgewicht V8 motorblok dat hoge prestaties leverde.

De Cobra Mark II ging begin 1963 in productie en het design van de voorzijde van de auto week sterk af van de Mark I. De Mark II gebruikte de stuurheugel van de MGB en de stuurkolom van de Volkswagen Kever. Er werden ongeveer 528 Mark II Cobra’s geproduceerd. De Cobra Mark III werd ontworpen in samenwerking met Ford in Detroit (USA). Er werd een nieuw chassis gebouwd, de auto kreeg bredere spatschermen en een grotere radiateur. De Mark III was voorzien van een Ford 427 motor (7 liter) die een topsnelheid van 262 km/h (164 mph) produceerde. Het wedstrijd model bereikte een snelheid van 298 km/h (185 mph). Hoewel de Mark III erg indrukwekkend was vielen de verkoopcijfers erg tegen.

Op het circuit behaalde de Cobra tot in de jaren ’70 vele overwinningen. Shelby wilde dat de AC Cobra de Chevrolet Corvette zou verslaan, dat lukte tijdens de Riverside International Raceway op 2 februari 1963. De Cobra was maar liefst 227 kg (500 lb) lichter dan de Corvette. 

Aangezien de AC Cobra financieel geen succes was, stopte Ford en Shelby in 1967 met de productie. Vanaf eind jaren ’80 bouwde Shelby en zijn trawanten echter zogenaamde ‘Continuation Cars’, qua stijl en uiterlijk gebaseerd op de originele jaren ’60 Cobra’s, maar dan met moderne aanpassingen. In 1993 bleek dat Shelby zijn eigen auto’s “vervalste”: de prijzen van originele Cobra’s waren inmiddels huizenhoog, waardoor de ontwerper het idee kreeg nieuwe chassisframes te laten maken die als authentiek verkocht werden. Dit was mogelijk omdat er in het verleden slechts vijfenvijftig Cobra’s waren geproduceerd uit een blok nummers gereserveerd voor honderd voertuigen. Shelby gaf dit later ook toe.
Mvg,

Rocco Jansen


Klaas

  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 84
    • Bekijk profiel
Re: Een stukje Shelby geschiedenis.....
« Reactie #1 Gepost op: januari 31, 2017, 19:50:13 pm »
Op de website
http://www.cobracars.be/cobra.html

Staan fotos per chassis nummer, leuk om te zien
En geeft de csx en cob series
Ben je niet gecrasht, dan kon het vast nog harder

Frank

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 882
  • Dont drive faster as your guardian angel can fly
    • Bekijk profiel
Re: Een stukje Shelby geschiedenis.....
« Reactie #2 Gepost op: januari 31, 2017, 20:26:58 pm »
Grappig de dubbele chassisnummer tegen te komen ;D, geloof dat er teveel gerommeld is met nummers om het echte verhaal boven water te halen, sommige originele cobras die een ongeluk gehad hebben zie je 3x tegen komen op internet,
Maar bovenstaande lijst is een goede aanvulling
« Laatst bewerkt op: januari 31, 2017, 20:28:54 pm door Frank »

CobraClub Nederland Forum

Re: Een stukje Shelby geschiedenis.....
« Reactie #2 Gepost op: januari 31, 2017, 20:26:58 pm »