Auteur Topic: stuurhuis LHD  (gelezen 1905 keer)

superseven

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 137
    • Bekijk profiel
stuurhuis LHD
« Gepost op: december 18, 2016, 15:55:37 pm »
hallo,
 dit onderwerp is al vaker ter sprake gekomen, maar mij toch niet helemaal helder;
waarom gebruikt bijvoorbeeld DAX een aangepast (Ford Sierra) stuurhuis en is een standaard stuurhuis niet bruikbaar?
met de name de stuuruitslag voor mijn (GD) Cobra is erg beperkt doordat de wielen anders de binnenste wielschermen raken.
Binnenkort wil ik mijn Cobra ombouwen naar een LHD maar ik moet nog uitvinden welk stuurhuis ik nodig heb. Uiteraard kan ik mijn huidige (RHD) stuurhuis naar Gardner Douglas sturen en krijg ik tegen een flinke vergoeding een LHD stuurhuis toegestuurd. Voor 110 euro koop ik ook een nieuw stuurhuis voor een Ford Sierra.
Heeft iemand ervaring en tips?
Met RHD blijven rijden in Nederland is voor mijn geen optie.
Alvast bedankt.

Marcel

Resik

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2780
    • Bekijk profiel
Re: stuurhuis LHD
« Reactie #1 Gepost op: december 19, 2016, 08:46:32 am »
Hallo Marcel,

bij een Dax zit er géén aangepast stuurhuis onder van een Ford Sierra. De stuurhuizen worden voor Dax op specifiek maat gemaakt (tegenwoordig door Quaife), zodat het probleem wat jij nu aangeeft niet voorkomt.

Ik weet niet hoe dit bij GD gedaan wordt, maar als zij de optie aanbieden om de oude in te wisselen, dan lijkt mij dat geen verkeerde optie.
Mvg,

Rocco Jansen


superseven

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 137
    • Bekijk profiel
Re: stuurhuis LHD
« Reactie #2 Gepost op: december 19, 2016, 20:57:14 pm »
hallo Rocco
bedankt voor de reactie
het voorkomen dat de wielen de schermen raken bij insturen is redelijk eenvoudig te voorkomen, dus waarom een aangepast stuurhuis bestellen als een standaard Ford stuurhuis past?

Marcel

Resik

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2780
    • Bekijk profiel
Re: stuurhuis LHD
« Reactie #3 Gepost op: december 20, 2016, 07:58:54 am »
Hallo Marcel,

een standaard/aangepast stuurhuis van een Ford Sierra gaat niet werken bij een Dax. Het is niet alleen om te voorkomen dat de wielen de schermen raken, maar ook bijvoorbeeld om geen bumpsteer te hebben.

Maar welk type/merk stuurhuis wordt er gebruikt bij een GD ?
Mvg,

Rocco Jansen


DUETTO

  • Moderator
  • CCN_Lid
  • Sr. Member
  • ***
  • Berichten: 258
    • Bekijk profiel
Re: stuurhuis LHD
« Reactie #4 Gepost op: december 20, 2016, 08:49:30 am »
Hoi Marcel, Ik sluit mij aan bij de antwoorden van Rocco. Wat Dax gebruikt is de stuurkolom van een Sierra, dat is ook het enige van een Sierra. De stuurkolom is ook niet het probleem ,dit kan van alles zijn [ik gebruik een Corsa stuurkolom met electrische bekrachtiging].  Het stuurhuis is een ander verhaal. Een stuurhuis is eigenlijk een uniek onderdeel die hoort bij een bepaalde bouw van een voertuig. Je moet het zo zien dat het stuurhuis [spoorstang einden] dezelfde beweging maken als het scharnierpunt van je draagarmen. Is dit niet het geval krijg je bumpsteer. Ook als je jouw stuurhuis een  centimeter of meer naar boven, onder, voren of naar achter plaatst krijg je gelijk een ander effect van scharnieren en dus sturen. Een stuurhuis hoort dus specifiek bij een bepaalde setup van de auto. Een GD kun je niet vergelijken met een Dax. Je moet dus kijken wat GD gebruikt en dat kan van een bestaande wagen zijn maar kan ook speciaal voor GD zijn. Dax gebruikt een stuurhuis dat speciaal voor Dax gemaakt is. Wellicht dat iemand met een GD het weet?  Wat betreft de stuuruitslag, deze kun je vaak nog wel beperken door ergens een eindstop te maken. Vaak ergens op je fusie. Dit voorkomt dat je wielen de binnenschermen raken. Succes
Met vriendelijke groet, Mark

superseven

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 137
    • Bekijk profiel
Re: stuurhuis LHD
« Reactie #5 Gepost op: december 21, 2016, 18:45:09 pm »
hallo Mark,

bedankt voor de reactie en de toelichting. Het is inderdaad belangrijk te beoordelen dat de stuurstangen bij een ander stuurhuis in ieder geval dezelfde veerweg en scharnierpunt hebben. Gisteren heb ik bij een Dax gekeken welk stuurhuis men gebruikt, maar er blijken ook hier weer verschillende stuurhuizen te worden gebruikt.
Als ik mijn RHD stuurhuis compleet heb gedemonteerd, dan kan ik de hartafstand van de scharnierpunten meten en de verschillen met andere stuurhuizen bepalen.
In de bijlage een overzicht van hetgeen gemeten en vergeleken dient te worden.

Marcel

Strike302

  • CCN_Lid
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 200
    • Bekijk profiel
Re: stuurhuis LHD
« Reactie #6 Gepost op: december 21, 2016, 22:06:48 pm »
Ik heb een MG-B stuurhuis onder mijn Dax uit 1993, volgens mij vrij simpel in te korten. Daarnaast zal een stuurhuis van bijv. Triump ook wel aan te passen zijn lijkt mij. Je zult het wel een beetje in de oudere merken en types moeten zoeken denk ik.

Succes en ben benieuwd wat het gaat worden. ;)
Dax Cobra
383 Chevrolet
http://strike302.blogspot.com.es

superseven

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 137
    • Bekijk profiel
Re: stuurhuis LHD
« Reactie #7 Gepost op: januari 22, 2017, 20:33:07 pm »
inmiddels heb ik het stuurhuis gedemonteerd (zie foto). Zover ik het nu kan beoordelen lijkt het een stuurhuis van een Triumph te zijn. GD gebruikt deze bij de eerste auto's.
Deze week even langs de lokale Triumph specialist gaan om dit zeker te stellen. Indien juist dan gelijk een LHD variant bestellen.
Hopelijk is het zo eenvoudig.
Wordt vervolgd.

Marcel

PIX427

  • CCN_Lid
  • Hero Member
  • ***
  • Berichten: 820
  • Enjoy Life Today, don't wait for it...
    • Bekijk profiel
    • http://www.amfot.nl
Re: stuurhuis LHD
« Reactie #8 Gepost op: januari 22, 2017, 21:12:58 pm »
Niet zo moeilijk te vinden hoor...
PIX427

superseven

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 137
    • Bekijk profiel
Re: stuurhuis LHD
« Reactie #9 Gepost op: januari 22, 2017, 22:18:39 pm »
grapjas
en dan zeker laten maken met een 3D printer?

PIX427

  • CCN_Lid
  • Hero Member
  • ***
  • Berichten: 820
  • Enjoy Life Today, don't wait for it...
    • Bekijk profiel
    • http://www.amfot.nl
Re: stuurhuis LHD
« Reactie #10 Gepost op: januari 23, 2017, 09:05:59 am »
Goed idee zeg! Was ik nog niet opgekomen...

Succes in ieder  geval met je zoektocht.
PIX427

RMC 383

  • CCN_Lid
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 127
    • Bekijk profiel
Re: stuurhuis LHD
« Reactie #11 Gepost op: januari 23, 2017, 13:02:11 pm »
Hallo Superseven,

Ik heb dit al eens op een ander topic ook voorbij zien komen. Toen was het een stuurhuis van een Triumph dolomite.

Zoek eens onder totaly DAX , dan in het zoekvenster dolomite intikken en de derde optie nemen. De vraagsteller daar was Harldav1

Succes

Groeten Ben
 

DUETTO

  • Moderator
  • CCN_Lid
  • Sr. Member
  • ***
  • Berichten: 258
    • Bekijk profiel
Re: stuurhuis LHD
« Reactie #12 Gepost op: januari 23, 2017, 17:21:56 pm »
Hoi Marcel, de eerste stuurhuizen die Dax gebruikte waren van een Dolomite. Je zou eens kunnen proberen bij Schut in Soest.
Met vriendelijke groet, Mark

superseven

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 137
    • Bekijk profiel
Re: stuurhuis LHD
« Reactie #13 Gepost op: januari 24, 2017, 20:12:37 pm »
bedankt voor de reacties.
Inmiddels heb ik al de tip dat het een Triumph TR6 stuurhuis zou moeten zijn. Ik ga binnenkort even met mijn huidige stuurhuis naar de lokale Triumph specialist.


marcel

superseven

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 137
    • Bekijk profiel
Re: stuurhuis LHD
« Reactie #14 Gepost op: januari 29, 2017, 19:41:00 pm »
inmiddels heb ik de stuurinrichting omgebouwd naar LHD.
Na een goede tip van Theo blijkt het inderdaad een Triumph stuurhuis te zijn. Het verschil tussen een stuurhuis van een TR6 en Spitfire is dermate klein dat ik nu een Spitfire stuur heb gemonteerd. Voor 75 euro een gereviseerd stuurhuis gekocht bij de lokale Spitfire specialist en vervolgens thuis de "Rod Ends" van mijn oude stuurhuis gemonteerd op de nieuwe. Daarna stuurkolom verplaats en gemonteerd in het dasboard.

De kachel en de pedalenbak zijn inmiddels ook gedemonteerd, dus dit zaakje kan ook worden verwisseld. Leidingen van remmen en koppeling verleggen en klaar is kees.
Dan nog handrem, extra rolbeugel en dashboard.

Marcel

CobraClub Nederland Forum

Re: stuurhuis LHD
« Reactie #14 Gepost op: januari 29, 2017, 19:41:00 pm »