Auteur Topic: Trilling bij onbelaste aandrijving  (gelezen 2503 keer)

stephan166

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
Trilling bij onbelaste aandrijving
« Gepost op: september 27, 2016, 08:44:40 am »
Hallo techneuten.

Sinds een paar honderd km heeft m'n Cobra Coupe last van een tamelijk heftige trilling bij een onbelaste aandrijving. De Daytona is voorzien van een LT77 versnellingsbak een Jaguar differentieel.

Vanaf zo'n 100 km/uur begint dat. Met gas erop of gas los voel je het niet. Maar wanneer de koppeling wordt ingetrapt (gas los) zeer sterk. Bij overschakelen (kortstondig koppeling intrappen) voel je het dus ook. Het voelt als een snel frequente trilling. Ik denk aan de daarom frequentie van de cardanas. De frequentie van onbalans in wielen (snelheid) is lager.

Op de kruisstukken van de cardan zit geen speling. Op het schuifstuk van de cardan een klein beetje maar dat was al vanaf het begin. Wat mij zorgen baart is de kleine (wat is nog klein ?) axiale speling op de uitgaande as van de bak. Het diff heeft geen axiale speling.

Herkent iemand dit fenomeen ?
C. Shelby about the Daytona. There are 10.000 things you'll have to do when you take a mule to outrun a racehorse.

wetpool

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
Re: Trilling bij onbelaste aandrijving
« Reactie #1 Gepost op: september 27, 2016, 19:12:26 pm »
Ik herken de symptomen die je beschrijft (gelukkig) niet, maar zou wel in dezelfde richting zoeken. Axiale speling op je uitgaande versnellingsbak-as is overigens geen manco maar meestal noodzakelijk om wringing tegen te gaan en beperkte bewegingen van motor en differentieel mogelijk te maken. Heb je ook gecontroleerd op radiale spelingen, die zijn wel ongewenst en zouden de symptomen kunnen verklaren. Een defect prise-as lager van je diff zou je moeten kunnen voelen, maar misschien moet de cardanas er eerst tussenuit.
Not for the faint-hearted, nor for the shy....

stephan166

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 27, 2016, 22:10:52 pm »
Dank voor je reactie.

Sorry, het is geen axiale maar juist radiale speling op de uitgaande as.
C. Shelby about the Daytona. There are 10.000 things you'll have to do when you take a mule to outrun a racehorse.

DUETTO

• Moderator
  • CCN_Lid
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 28, 2016, 08:52:15 am »
Als ik het zo hoor zou ik ook eens aan het toplager in de krukas, koppelingsplaat of het lager van de primaire as in de bak kijken. Want als je rijd dan blijft het cardan altijd hetzelfde toerental draaien met de uitgaande as van de bak. Dan zou je verwachten dat de trilling altijd wel aanwezig moet zijn, min of meer. Zo als je het beschrijft, gebeurt het bij het ontkoppelen en dan gaan bovengenoemde onderdelen vrij draaien zonder dat ze door de koppelingsplaat "vast"gehouden worden.   
Met vriendelijke groet, Mark

Wildcat

• CCN_Lid
  • Jr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 28, 2016, 09:10:49 am »
Denk (net als Duetto) ook dat je naar het pivot lager moet kijken.
Je aandrijfas (bak-Diff) draait tenslotte niet als je bak in z'n vrij staat, dus kan de trilling niet uit die richting komen.
Als dit krukas lager er niet in zit of te groot is wordt je prise-as (ingaande as LT77) niet gesteund en gaat deze slaan.
Als je in een versnelling rijdt is dit fenomeen een stuk minder....

Het pivot lager is voor elke bak verschillend, dus als er eerder een automaat achter het blok gehangen heeft of een BW T5
dan is het gat van je pivot lager een stuk groter dan de diameter van de LT77 prise as en wordt deze niet gesteund.

Succes.

stephan166

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 28, 2016, 14:30:43 pm »
Dank voor de input. Maar ik weet haast zeker dat wanneer ik de bak bij 120 km/uur in neutraal zet en de koppeling weer op laat komen de trilling onverminderd doorgaat. Maar ik ga dit toch voor de zekerheid nog een keer proberen.

Wildcat

• CCN_Lid
  • Jr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 28, 2016, 16:54:34 pm »
Dus eigenlijk heb je alleen een trilling als je de koppeling intrapt, of heb je het ook als de bak bij 120km/u in z'n vrij staat?
Als je in een versnelling staat gaat de aandrijving van je blok via je vliegwiel, en drukgroep naar je koppelingsplaat, die de prise-as van je vernellingsbak aandrijft en daarmee je complete aandrijving naar achteren.
De koppelingsplaat is als het ware ingeklemd tussen vliegwiel en drukgroep en daardoor kan de prise-as weinig slingeren.
Op het moment dat je de koppeling intrapt is de verbinding tussen blok en koppelingsplaat verbroken en wordt de as opgevangen door het pivot lager in je krukas, gebeurt dat niet dan slingert de prise-as enorm met trillingen als gevolg.
Je zou op dat moment de motor af kunnen zetten om te zien of er veranderingen zijn want in principe staat dan alles stil.
(Weet eigenlijk niet zeker of je cardas van van de bak naar je differentieel aangedreven wordt door de draaiende wielen... :-X )
In feite blijven dan alleen nog de twee aandrijfassen van je achterwielen en het differentieel over die de trillingen kunnen veroorzaken.

Grt
Rik

wetpool

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 28, 2016, 18:20:41 pm »
Als je daadwerkelijk radiale speling ( dus van boven naar beneden of van links naar rechts als je onder de auto staat) op je uitgaande as van de versnellingsbak hebt hoef je echt niet verder te zoeken, verhelp dat eerst maar, als het daarna nog niet over is dan kun je verder zoeken maar ik geef dit 90% kans....
Tijdens het optrekken en ook bij het afremmen op de motor drukt de cardanas zich in een uiterste stand binnen de speling. Bij "loos"meedraaien zoekt hij wat binnen de spelingsgrens. Rij hier ook niet te lang mee door, 't wordt steeds duurder... En Rik, zeker weten dat je cardanas door de wielen aangedreven wordt als je op snelheid de koppeling intrapt, ténzij je een transaxle hebt waarbij de versnellingsbak aan het diff vastgebouwd zit en de "cardanas" eigenlijk een hele lange prise-as is die dus met het motortoerental draait. Werd wel eens gedaan voor een betere gewichtsverdeling.

Succes, Theo

stephan166

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 28, 2016, 20:19:52 pm »
Wederom dank voor het meedenken.

Ik heb nog voor de zekerheid een rondje gereden. Daarbij accelereer ik tot 160, laat gas los en trap gelijkertijd de koppeling in, (de trilling begint dan direct). Zet de bak in vrij (trilling blijft) en laat de koppeling weer los (trilling blijft onveranderd aanwezig totdat de snelheid onder 120-110 is gezakt). Dus niet het toplager zoals ik dat noem. Jammer anders had ik iets om te repareren :(

Thuis auto op de brug, wielen eraf om eventuele onbalans daarvan uit te sluiten en "rijden" bij 120 km/uur in 5e is de trilling het beste vergelijkbaar te voelen. Vrouw achter het stuur gezet, auto omhoog en met een stang voelen wat ik voel trillen. Motor, bak, diff is allemaal heel rustig. Aandrijfassen (diff/wielen) zijn ook heel stil. Als ik daar de zijkant van de stang tegenaan leg hobbelt de stang geheel niet. Maar als ik hetzelfde met de cardanas doe stuitert deze behoorlijk. Dat kan dus 2 dingen betekenen. Of de cardanas schommelt of de radiale speling van de uitgaande as van de bak doet het cardan schommelen. Als de stang tegen de uitgaande flens van de bak laat slepen voel je de trillng niet tot een klein beetje. Op het cardan is deze echt het heftigste. Ik denk dat ik die toch maar eerst demonteer voor nadere inspectie.

De cardanas is 2 jaar geleden ingekort en gebalanceerd. Maar als ik goed kijk/voel lijkt het er niet op dat de buis precies in lijn met de kruiskoppelingen is gelast. Dat hoefde misschien eerst niet een probleem te geven omdat de radiale speling van de uitgaande as nog goed was. Nu deze slechter lijkt te zijn gaat dat mogelijk opspelen.

wetpool

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 29, 2016, 04:06:56 am »
Met een beetje geluk is er een lagertje van een kruisstukje defect in de cardanas, check dat goed voordat je er weer 160 mee gaat rijden!! Kan hele vervelende gevolgen hebben als hij op die snelheid los komt namelijk.... De ophanging van je diff zou ik dan ook nog even goed bekijken als je toch onder de auto staat, de eerdere Sumo's werden geleverd met een ophangbeugel die vaak te zwak bleek en scheurde bv.

Grts, Theo

rvanderende

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 29, 2016, 06:44:01 am »
ik zou preventive de kruisjes vervangen van de aandrijving   dan kan je die al afturven

heb ze hier ook al vervangen met de ombouw  naar wat anders

zo duur zijn die kruisjes niet

gr rob

stephan166

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 29, 2016, 20:10:00 pm »
Ik heb de radiale speling gemeten van de uitgaande as. Met een micrometer meet ik niet meer dan 0.2 mm. Wat is normaal voor een LT77?

Het cardan slingert 0.4 mm als je 'm met de hand ronddraait. Ook niet enorm dacht ik.

Cardan ertussen weg gehaald en de kruisstukken voelen gewoon goed, maar ja wat zegt gevoel ?

rvanderende

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 29, 2016, 20:38:39 pm »
gewoon vervangen dan ben je van die twijfel af   en dan heb je in het ergste geval een reserve setje

wetpool

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 29, 2016, 20:53:07 pm »
De speling die je meet op de uitgaande as van de bak komt mij niet excessief over. Ook de slingering die je meet op je cardanas is niet overdreven.En de ingaande as van het differentieel Stephan? Nu de cardanas ertussenuit is kun je daar ook flink aan trekken. Ik ben benieuwd.
Grts, Theo

Wildcat

• CCN_Lid
  • Jr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 30, 2016, 08:40:24 am »
Uitgaande as van de bak ? eindlagering kan te veel speling hebben.
Heb je de kruiskoppen van de twee aandrijfassen nagekeken ?

Grt
Rik

CobraClub Nederland Forum

« Reactie #14 Gepost op: september 30, 2016, 08:40:24 am »