Auteur Topic: Motor start niet, geen vonk. secundaire spoel kapot?  (gelezen 708 keer)

Rob Peters

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
Motor start niet, geen vonk. secundaire spoel kapot?
« Gepost op: augustus 24, 2016, 21:52:47 pm »

Van het ene op het andere moment start mijn Cobra niet meer.
Snelle check toont aan dat er geen vonk is.
weerstand bobine doorgemeten en ik meet het volgende;
primaire spoel; 1,5 Ohm
secundaire spoel: 6565 Ohm.

Die primaire spoel is volgens mij wel ok, maar zijn die waardes van de secundaire spoel niet te laag? Kan dat de reden zijn dat er geen vonk ( ook niet een kleintje) komt?

Wie heeft hier ervaring mee?

Groet,

Rob

Frank

• CCN_Lid
  • Hero Member
  • Dont drive faster as your guardian angel can fly
    • Bekijk profiel
Re: Motor start niet, geen vonk. secundaire spoel kapot?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 25, 2016, 00:15:42 am »
In het algemeen moet de primaire spoel een weerstandwaarde hebben van tussen 0,7 en 1,7 ohm, de secundaire spoel moet een waarde geven van tussen 7500 en 10500 ohm.[1

wetpool

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 27, 2016, 09:58:44 am »
Het functioneren van de bobine kun je toch vrij snel testen?  Als je handmatig 12 volt erop zet en een geaarde bougie op de hoogspanningszijde aansluit moet er een duidelijke vonk getrokken worden, vooral bij wegnemen van de spanning. De verhouding tussen de windingen is evenredig aan de verhouding tussen de primaire en secundaire spanningen. Dit geldt ook voor de weerstand (vermogen primaire zijde =vermogen secundaire zijde). Als je bobine nog wel een vonk opwekt dan zit het probleem of in de verdeler of in de ontstekingsmodule die de 12v naar de bobine stuurt. Als je eerst weet of je bobine nog functioneert dan is dat wel verder te bepalen.

Grts en succes, Theo
Not for the faint-hearted, nor for the shy....

Rob Peters

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 31, 2016, 00:41:48 am »
Ik heb het probleem inmiddels opgelost. Er zat een draadbreuk in de massakabel naar de bobine toe. Kleinigheidje als je het eenmaal gevonden hebt. Wel inmiddels veel wijzer geworden. Zo weet ik inmiddels, na wat rondbellen, dat je bobine afgestemd moet zijn op je electronische ontsteking. Ik had er bijvoorbeeld een sterke bobine opgezet omdat ik dacht daarmee een betere vonk te realiseren. Kan dus fout gaan en uiteindelijk je electronische ontsteking slopen!! Het spul loopt inmiddels weer en we kunnen donderdag naar de ECM.

Dank voor jullie reacties,

Rob

CobraClub Nederland Forum

« Reactie #3 Gepost op: augustus 31, 2016, 00:41:48 am »