Poll

Spruitstukken wrappen

.
2 (50%)
?
2 (50%)

Totaal aantal stemmen: 4

Auteur Topic: Spruitstukken wrappen  (gelezen 4584 keer)

MrMiNi

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
Spruitstukken wrappen
« Gepost op: februari 01, 2015, 14:38:30 pm »
hier zijn de meningen over verdeeld.....voordeel motorruimte koeler ivm minder uitstaken warmte...anderzijds hetere uitlaatgassen...voordelen weet ik.....maar zijn er ook nadelen?

Koos

• CCN_Lid
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
    • http://gd-cobra.blogspot.com/
Re: Spruitstukken wrappen
« Reactie #1 Gepost op: februari 01, 2015, 15:19:07 pm »
Het nadeel is dat bij natte isolatie het ijzeren spruitstuk gevoeliger is voor corrosie.
Koos
www.gd-cobra.blogspot.com
GD427 MKIV met Ford V8 5,0

Marcel B

• CCN_Lid
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 01, 2015, 18:56:50 pm »
Hallo allemaal,

Verleden jaar is er in de Cobra kelder (Hilversum) een avond geweest over werking en afstelling injectie systemen.
Buiten dat het een gezellige maar ook interessante avond was is de Cobra kelder (waar zijn deze gezellige en leerzame vrijdag avond begin van iedere maand) werden alle instellingen, temperaturen, uitlatgassen enz uitvoerig besproken.

1 van de punten die avond was de temperatuur van de uitlaatgassen zo snel mogelijk dienen af te koelen, dit komt dan weer ten gunste van de flow (snelheid) waarmee de uitlaat zijn uitlaatgassen kwijt kan.
Wrappen van de uitlaat is werkt dus nadelig in de performance, maar geeft wel een behoorlijke reductie van de temperatuur in de motor ruimte. je kunt door het wrappen zo`n 30% minder uitstraling van warmte krijgen en met onze polyester body is dit wel een veilig idee.
Indien je RVS spruitstukken hebt is wrappen een prima optie om de temperatuur uitstraling tegen te gaan en RVS kan niet corroderen.
Bij stalen uitlaat spruitstukken zal de corrosie sneller kunnen gaan en is het minder verstandig.

Ik hoop jullie verder op weg te hebben geholpen.   

Met vriendelijke groet,

Marcel B

RMC 383

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 09, 2015, 23:21:42 pm »
Even een hersenspinsel. Ik heb mijn headers gewrapt omdat het te heet werd onder de motorkap, maar ook in de bestuurders ruimte, vooral in zuid Frankrijk bij 40+ , werkt prima.
Ik heb het evt. vermogensverlies er voor over.

ik vraag mij af hoe de headers zouden moeten corroderen met de wrap?

De wrap blijft droog bij mij, en als hij niet droog zou zijn tijdens het rijden dan in ieder geval vlak na het rijden. De headers zijn zo heet dat het vocht uit- en op de wrap snel is verdampt.

Waardoor zal volgens jullie de corrosie dan ontstaan?

Groeten Ben
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2015, 23:23:31 pm door RMC 383 »

Marcel B

• CCN_Lid
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 10, 2015, 08:18:42 am »
Hallo Ben,

Ik ben het met je eens als je op de performance wil inleveren om zo de temperatuur onder de polyester body kan verlagen. Ik heb hier zelf ook voor gekozen echter heb ik wel RVS headers.

Corrosie ontstaat bij de headers en uitlaten door condens.
Iedere maal dat je een auto start zie je vaak de eerste minuten witte rook uit je uitlaten komen, en dit gebeurd met name in het najaar t/m het voorjaar (koudere omgevingslucht en het metaal van de uitlaat is kouder). Condens wordt veroorzaakt door de warme/hete uitlaat gassen die tegen het koude metaal van de uitlaat raken en in deze fase krijg je condensvorming. Is de metaal van de uitlaat heet genoeg dan stop de condensvorming.

(Bij boodschappen autootjes die weinig km rijden gaat dit proces nog sneller omdat de temperatuur van de uitlaat niet heet genoeg wordt en dan blijft er condens in de uitlaat achter. Gevolg dat een uitlaat van een auto die met name korte afstanden rijd de uitlaat versneld wordt afgeschreven. (door geroest)

Dit zelfde proces geld ook voor de buitenzijde van de uitlaat maar het condens is zonder wrappen zeer snel weg. De condensvorming aan de buitenzijde zal  minder zijn als in de binnenkant van de uitlaat maar door het wrappen zal het condens wat daar ontstaat langer aanwezig blijven dan uitlaten zonder wrappen.  De corrosie ontstaat dus door de condensvorming tussen de buitenkant van de headers en de wrap zelf en kan dus minder snel door de warp afgevoerd worden waardoor er meer corrosie ontstaat dan zonder wrap

Ik hoop dat ik het e.e.a duidelijk en begrijpelijk qua proces van condens en corrosie heb verwoord.
Met vriendelijke groet,

Marcel B

Essers2

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 15, 2015, 18:08:30 pm »
Mr mini.....heb je de boel in de "wrap" gezwachteld met de spruitstukken nog gewoon gemonteerd? ( ik wil deze winter wrappen maar zie opteren het gepriegel als je de spruitstukken op zijn plek laat maar....vrees ook het gedoe van demonteren en monteren. Vooral omdat een kant een geknutseld geval is!

Frank

• Hero Member
  • Dont drive faster as your guardian angel can fly
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 15, 2015, 19:13:05 pm »
een hele goede optie voor ijzeren spruitstukken is ceramisch coaten,
Graat Jacobs in Helden doet dit,
er zijn ook  spuitbussen verkrijgbaar en dan gewoon de keuken oven in  dat deden we vroeger veel met super resultaat

Essers2

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 15, 2015, 20:55:56 pm »
Spuitbus en dan de "oven" in? Wat voor temperaturen hebben we het dan over? (heb een keramiekoven staan op zolder......) maar ben lui genoeg om dan eens na te denken over spuiten in de auto en met verffohn "curen". Kan met poedervorm bijvoorbeeld redelijk goed. Wie o wie ervaring? (voor ik de auto en garage in de fik steek :'(

Frank

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 15, 2015, 22:09:24 pm »
Keukenover 250 grd,  ben de naam even vergeten van de spuitbussen, zag het verleden week nog op internet.  mijn moeder was er nooit blij mee maar ach  hehe

mobileben

• CCN_Lid
  • Jr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 12, 2016, 19:56:12 pm »
hoi Frank ik las net dat er spuitbussen waren voor het keramische coaten. weet jij toevallig welke dat dus waren. ik heb wel iets gevonden over heat  flame of zo iets.
gr Ben

Frank

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 12, 2016, 20:36:37 pm »
Hallo, ik kan ze zelf ook niet meer vinden op internet , ik heb  ze zelf binnenkort ook nodig voor mijn spruitstukken. ik zoek nog verder

mobileben

• CCN_Lid
  • Jr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 14, 2016, 17:55:11 pm »
die van mij beginnen de scheuren dus er zal gelast moeten worden. als ze er dan toch uit zijn dan maar meteen coating er over heen. bij jouw in de oven frank? 

Frank

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 14, 2016, 22:11:03 pm »
Vandaag is een van mijn zelf gemaakte spruitstukken professioneel afgelast. denk dat ik hem laat coaten door Graat. weet ik tenminste zeker dat ik max bescherming tegen roest heb, optimale warmte isolatie en geen ruimte verlies. Wellicht gooi ik nog even een proef stukje met 200 grd hitte bescherming in mijn oven maar ben bang dat dat er toch afbrand want een spruitstuk gaat naar 1100 grd.
« Laatst bewerkt op: september 14, 2016, 22:17:51 pm door Frank »

mobileben

• CCN_Lid
  • Jr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 15, 2016, 10:51:09 am »
Weet jij iets van prijzen hiervoor?

rvanderende

• Hero Member
    • Bekijk profiel