Auteur Topic: nummerplaat vooraan  (gelezen 2859 keer)

BoeD

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
nummerplaat vooraan
« Gepost op: november 11, 2014, 12:29:44 pm »
Eerst wil ik kort mijzelf voorstellen.
Ben een 57 jarige Belg en ben al een tijd op zoek naar een cobra.
Door mijn lengte en gewicht is het zoeken naar een passend exemplaar  :(
Mijn vraag gaat over de Belgische wetgeving over het plaatsen van de nummerplaat vooraan.
Je vindt alle gegevens over hoe de nummerplaat er moet uitzien als je ze plaatst, maar is een nummerplaat vooraan eigenlijk verplicht, daar vind ik niets over terug in de wegcode.
Weet iemand daar meer over?
 ;)
mvg,
denEddy

Resik

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Re:nummerplaat vooraan
« Reactie #1 Gepost op: november 12, 2014, 07:31:29 am »
Hallo Boed,

ik ben geen Belg, maar ik ga ervan uit dat in België, net als in Nederland een bepaald type plaat aan de voorzijde van de auto verplicht is.

Als ik dan zoek, kom ik het voglende tegen :

Aan de voorzijde van een motorvoertuig bedoeld in artikel 1, 6°, a) van dit besluit, wordt in het midden of links daarvan een reproductie van de kentekenplaat bevestigd.
Een reproductie van de kentekenplaat van het trekkend voertuig wordt, op dezelfde wijze als beschreven in artikel 29, eerste lid, aangebracht op zijn aanhangwagen die behoort tot een van de categorieën vermeld in artikel 2, § 2, 4° tot 9°.
De reproductie van de kentekenplaat moet zich in een nagenoeg verticaal vlak loodrecht op het symmetrievlak van het voertuig bevinden en wel met de bovenrand op hoogstens twee meter boven de grond en hiermee evenwijdig.

Volledig artikel :

http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/kb-200701/506-hs3afd1
Mvg,

Rocco Jansen

bugs

• Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 12, 2014, 08:22:36 am »
Juist Resik,

Ik heb er persoonlijk nooit bij stilgestaan, en al altijd 2 nummerplaten gehad. De site die je aanhaalde zegt volgens mij alles.

Bovendien heb ik daar ook gezien dat je nu niet om het even welke reproductie mag plaatsen

http://wegcode.be/actueel/1826-reproductienummerplaat en
http://wegcode.be/wetteksten/secties/omzendbrieven/mo-200212/1825-mo-200212.

volgens mij zijn dus reproducties met fantasie letters en cijfers dus nu ook niet meer geldig.

Resik

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 14, 2014, 08:55:55 am »
Door mijn lengte en gewicht is het zoeken naar een passend exemplaar 

Hallo Boed,

ik ben zelf 1.89 en zit in de wat hogere klasse van de BMI index, maar ik zit nu gewoon erg goed in de Cobra. Het is wel even wat passen en meten geweest, maar dit zou geen probleem mogen zijn.
Mvg,

Rocco Jansen

BoeD

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 14, 2014, 18:46:05 pm »
Beste Rocco,
Bedankt voor de link naar de wegcode, maar echt duidelijk is het niet  :-\
Zoals ik zie zijn we even groot en rond, ik stuur je nog een persoonlijk bericht.

Groeten Eddy  ;)
mvg,
denEddy

Strike302

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 14, 2014, 20:08:24 pm »
Dag Eddy,

Welkom hier.
Ik ben zelf 1.98 en weeg over de 100kg, ik ben m'n Cobra nu aan het aanpassen zodat ik er wel goed in pas.
Oftewel het verlengen van de footwell en het plaatsen van stoelen die niet te dik zijn (Kirkey).

Er is dus wel wat aan te doen, het blijven echter kleine auto's voor de grotere rijder
Dax Cobra
383 Chevrolet
http://strike302.blogspot.com.es

Timeless

• CCN_Lid
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 15, 2014, 09:33:26 am »
Ik denk dat je bij je zoektocht ook moet letten op de bodem van de Cobra. Ik bedoel de bodem, daar waar de stoel bevestigd is.
Bij mijn Dax is de bodem standaard verlaagd tussen de chassisbalken. De onderkant van de bodem is dus gelijk(zelfs nog iets lager) met de onderkant van het chassis. Ik denk dat dit niet bij alle Cobra's zo is. Dit lijkt me heel belangrijk voor lange mensen want dat scheelt zo maar 6 of 7 cm denk ik.
Verder zou je de rails van de stoelverstelling weg kunnen laten wat toch ook weer een paar cm scheelt.

Timeless
" If tomorrow never comes, ..........."

Sjoerd

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 15, 2014, 14:43:16 pm »
In mijn Cobra heb ik al een paar keer lange mensen van over de 2m gehad. Die hadden geen enkele moeite met hun lengte. Ik denk dat je gewoon moet proberen of je past.

Resik

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 15, 2014, 20:49:27 pm »
Hallo Sjoerd,

er zit nog wel een groot verschil of je als passagier instapt of als bestuurder.
Mvg,

Rocco Jansen

PIX427

• CCN_Lid
  • Hero Member
  • Enjoy Life Today, don't wait for it...
    • Bekijk profiel
    • http://www.amfot.nl
« Reactie #9 Gepost op: november 17, 2014, 10:56:50 am »
Ik heb in mijn gewone Pilgrim Mk3 ooit eens een passagier gehad die niet alleen ruim 120kg. was, maar ook bijna 2 meter lang....
Hij moest zich in het op maat gemaakte stoeltje van Yvona persen en zat met de helft van zijn hoofd boven de rand van de voorruit...  De 5-point racing harnass moest ik op het uiterste verstellen en toen ging hij nog niet dicht over zijn nogal forse buik.
We hebben er veel lol gehad en hij had de dag van zijn leven!
Dagelijks vervoer voor hem is een luxe A8 met alle opties, dus dit was wel even wat anders!

Als je maar lol hebt, toch?
PIX427

Sjoerd

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 17, 2014, 11:56:36 am »
Hallo Sjoerd,

er zit nog wel een groot verschil of je als passagier instapt of als bestuurder.
Ja logisch, de passagier hoeft niet te sturen ;-)

CobraClub Nederland Forum

« Reactie #10 Gepost op: november 17, 2014, 11:56:36 am »