Auteur Topic: Winterslaap  (gelezen 2935 keer)

bugs

• Full Member
    • Bekijk profiel
Winterslaap
« Gepost op: oktober 10, 2012, 19:15:24 pm »
Hallo allen,

Wie kan er tips en triks kwijt om ons beestje te laten overwinteren.
Hoe en met wat zet je hem op blokken.
Druppel lader gebruiken, welke en wanneer. Alle dagen, een keer per maand...?

Kortom alles om in goeie conditie met de lente weer wakker te worden.

grt

Sjoerd

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Re:Winterslaap
« Reactie #1 Gepost op: oktober 10, 2012, 20:58:14 pm »
Zorgen dat ie regelmatig gebruikt wordt :-)
Behalve als er pekel ligt natuurlijk

Frank

• CCN_Lid
  • Hero Member
  • Dont drive faster as your guardian angel can fly
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 10, 2012, 21:25:45 pm »
 ;D en de bestuurder voldoende anti vries geven bij terugkomst na een koude rit LOL :o

rvanderende

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 10, 2012, 22:00:40 pm »
meestal zet ik het chassis op blokken zodat de wagen niet op de wielen staat
en de accu haal ik er meestal uit
voor de rest neem ik dan rustig de tijd om alles na te lopen van remmen lagers

maar ok iedereen heeft zo zijn ding

denk dat 4 november de wagen nog even naar buiten mag voor een kcc event met de rush

onze cobra gaat eerst eens op de brug hier om eens kijken of alles ok is en gelijk eens opschrijven wat er allemaal aan onderdelen in en aanhangt

voor de rest is glad heid het enige keer dat de wagen niet buiten mag

bugs

• Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 11, 2012, 19:42:32 pm »
De accu hoef er bij mij niet uit er is een onderbrekingschakelaar ingebouwd. Ik vindt het echter zonde om de accu af te koppelen als er een alarm op zit, dan dient die weer tot niks. Blijft de accu aan dan zuigt het alarm de boel leeg daarom dacht ik aan een druppellader.
Maar weet niet goed wat nemen en hoe die te gebruiken.

Hetzelfde verhaal eigenlijk voor de blokken, ik weet dat er "kandelaars" bestaan, maar als newbie weet ik niet hoe je zo'n dingen plaatst.

Alle hulp is welkom

Resik

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 11, 2012, 20:18:02 pm »
Hallo Bugs,

zolang er geen sneeuw of pekkel (zout) op de weg ligt, rijdt ik ook in de koude maanden met de Cobra.

Het echt winter klaar maken, zou alleen nodig kunnen zijn als je echt maanden achtereen niet zouden rijden.
Om de Cobra op blokken te zetten, moet deze echt maanden achtereen exact op dezelfde plaats moeten blijven staan. Want dan zouden er vlakken / platte stukken op je banden kunnen komen. Zou je bijvoorbeeld één keer per maand een rondje rijden. En dsn bedoel ik echt een rondje bij jullie in het blokje, dan is er niets aan de hand.

Een goede druppellader kan nooit geen kwaad, maar koop dan echt een goede. En niet een "habbie-wabbie model". Zover ik weet zijn de modellen van CTEK goed : http://www.rustbuster.nl/CTEK/Acculaders.htm.

Kijk even hoeveel Ampere je accu is, want je druppellader moet hier wel op berekend zijn.

Mvg,

Rocco Jansen

jepe

• CCN_Lid
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 12, 2012, 14:37:27 pm »
Blijft de accu aan dan zuigt het alarm de boel leeg daarom dacht ik aan een druppellader. Maar weet niet goed wat nemen en hoe die te gebruiken.

Hallo.

Voor wat betreft de accu: een druppellader is in mijn ogen niet altijd de beste oplossing, hoewel dat vaak wel wordt gedacht. Het is namelijk het beste als een accu "in beweging blijft", dus als het ware wat te doen heeft, inwendig, chemisch gezien. Dus, die belasting van je alarmsysteem is al een stap in de goede richting, je accu wordt dan belast (alhoewel dat niet veel is), en als je dan vervolgens van tijd tot tijd weer gaat opladen is dat verder oké. Zet je er een druppellader op dan komen die paar milli-ampère die het alarmsysteem verbruikt niet uit de accu maar uit de druppellader, waardoor de accu an sich als het ware een paar maanden "stilstaat", met als mogelijk gevolg dat hij kort na de aanvang van het seizoen alsnog de geest geeft.

Groet, Jan.

bugs

• Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 12, 2012, 19:59:02 pm »
Bedankt Jan voor de tip

ik denk dat ik het zo zal doen, alles op laten staan en af en toe een lader eraan hangen.

grt

Ben U

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 15, 2012, 09:07:05 am »
Gewoon een intelligente acculader kopen, die nadat de accu opgeladen is zelf een laad/ontlaad cyclus start. Ik heb een aantal jaren geleden zelf ook zo'n apparaat aangeschaft bij conrad.nl en hang deze er altijd aan. Ik heb hiervoor een sigarettenaansteker-huls gemonteerd, die rechtstreeks aan de accu hangt en sluit hem daarop aan. Werkt perfect :) Ik heb in ieder geval niet meer stil gestaan door een "dode" accu toen ik wilde gaan rijden.
Verder bok ik de cobra in de winter op met 4 assteunen, als het weer te slecht is geworden.

gr, Ben.

jepe

• CCN_Lid
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 15, 2012, 19:26:46 pm »
Gewoon een intelligente acculader kopen, die nadat de accu opgeladen is zelf een laad/ontlaad cyclus start.

Kan ook. Nadeeltje is echter dat zo'n type lader toevallig nét aan het einde van een ontlaadcyclus kan zijn als jij op een mooie zonnige winterse dag zonder zout op de weg even de Cobra wil starten om een stukkie te gaan rijden.

Groet, Jan.
« Laatst bewerkt op: oktober 15, 2012, 19:28:59 pm door jepe »

CobraClub Nederland Forum

« Reactie #9 Gepost op: oktober 15, 2012, 19:26:46 pm »