Auteur Topic: Beveiliging: wat vindt jij?  (gelezen 3252 keer)

Beheerder

• Forum Admin
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Beveiliging: wat vindt jij?
« Gepost op: maart 09, 2008, 13:45:23 pm »
Onze fraaie auto's kunnen de belangstelling van foute types wekken. Iets waar je, ook vanuit de verzekeringseisen, wat aan wilt doen is een vorm van diefstalbeveiliging van je Cobra. Wat zijn dan de opties?
Ik noem er een paar, maar ben vooral benieuwd naar wat jij een goed idee zou vinden om je cobra te beveiligen:

- immobilizer: de startmotor draait wel rond, maar de bougies krijgen geen vonk. De motor zal nooit aanslaan. Wat zijn de voor- en nadelen?
- knipperende LED op je dashboard, bij voorkeur in combinatie met één van de andere oplossingen
- Accu-schakelaar. Je kent ze wel, meestal in rood uitgevoerd. Vaak met een afneembare sleutel. Om het praktisch te houden zitten ze vaak op een makkelijk bereikbare plaats in het zicht. Nadeel kan zijn dat je na een tijdje spanningsverlies krijgt op een punt waar je het niet wilt hebben met slechter starten als gevolg.
- afneembaar stuurwiel. Misschien een gekke optie, maar wie steelt een auto waar je niet mee kan sturen?
- Alarm. In vele uitvoeringen te verkrijgen. Klasse I, II III. Is enkel een alarm genoeg?
- Schakelaar in brandstof circuit. Goedkoop en erg lastig voor dieven. Werkt dit alleen bij motoren met een carburateur of ook bij injectie? Hoe maak je dit?

Wat zijn de voor- en nadelen van bovenstaande oplossingen?
Ken je andere alternatieven?

groeten,
Cors

Koos

• CCN_Lid
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
    • http://gd-cobra.blogspot.com/
« Reactie #1 Gepost op: maart 09, 2008, 17:19:10 pm »
Hallo,

Er zijn nog wel enkele hardware matige zaken te doen zoals:
- wielklem
- pendalenklem
- stuurklem (echter deze is te gemakkelijk te verwijderen)
- rotor uit je ontsteking verwijderen

Koos
www.gd-cobra.blogspot.com
GD427 MKIV met Ford V8 5,0

Timeless

• CCN_Lid
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 09, 2008, 22:07:21 pm »
Naar aanleiding van voorgaande vraag ik me af wanneer je het grootste risico loopt op diefstal.
Is dat onderweg als je even ergens stopt ? Is dat thuis voor de deur ? Of is dat vanuit je garage als je zelf niet thuis bent ?

Hoe zou zo'n diefstal in zijn werk gaan ? Wordt er geprobeerd de Cobra te starten en dan wegrijden of wordt hij weggesleept, opgetakeld of wordt hij een vrachtwagen in gelierd ?  Je kan ook op een bepaald moment gedwongen worden uit te stappen en je sleutels af te geven.
Wat kun je allemaal verwachten en hoe moet je je wapenen tegen al deze risico's ?

Een flink anker in de betonvloer waar je Cobra aan vast ligt lijkt me geen onaardig middel.

Thuis heb ik 2 flinke honden die in samenwerking met de ganzen elke ongewone beweging met veel rumoer melden.
Onderweg kan ik gebruik maken van de startblokkering met een code,  maar ik durf die amper te gebruiken, want stel je voor dat hij niet meer "vrij" komt na het intoetsen. Dat vertrouwen heb ik nog steeds niet.

Timeless

" If tomorrow never comes, ..........."

mjbcobra

• CCN_Lid
  • Newbie
  • Das pas een prototype
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 09, 2008, 22:57:12 pm »
De ultieme Cobra beveiliging zou zijn dat je auto zodanig beveiligd is dat deze niet te stelen valt, echter dit is praktisch gezien onmogelijk.
Ik ben voorstander van creatieve manieren voor het beveiligen van de auto. De standaard beveiligingsetjes klasse 1 tot 3 zijn zo doorzichtig dat deze door een geoefende dief, vrij eenvoudig te omzeilen zijn.
De mogelijkheden die je kan toepassen zijn toch vrij beperkt aangezien de auto maar op een paar manieren "onklaar" gemaakt kan worden. Elektrisch en mechanisch. Elektrisch door bijv. Brandstofpomp of ontsteking te onderbreken en mechanisch door bijv stuurklem, pendaalklem.
De gelegenheidsdief zal ontmoedigd worden indien hij merkt dat de auto niet standaard is beveiligd en dus steelvertragend is uitgevoerd. Dit kan door niet alleen maar 1 ding te onderbreken maar meerdere zaken na elkaar. Startmotorrelais, brandstofpomp (indien niet aanwezig dan een vloeistofmagneetklepje in de brandstofleiding die ook weer handig is bij brand na aanrijding) onderbreking naar de ontsteking en onderbreking van hoofdvoeding vanaf accu(al dan niet hand of elektrisch bediend).Zorg er dan voor dat niet 1 elektrisch circuit ervoor zorgt dat alles vergrendeld of ontgrendeld wordt anders is dit veel te simpel te omzeilen maar meerdere met verschillende relais en aparte voedingen(2e of zelfs 3e kleine cel accu's Een reserveaccu verborgen in de auto enkel en alleen voor de gillende sirene die uit het zicht is geplaatst en niet makkelijk bereikbaar.Gebruik een of meerdere sirene(s) met een zeer pijnlijke dB
Mechanisch; Stuur-, pendaalklem, stuurslot zijn eigenlijk de standaard mogelijkheden. mooier zou zijn om de versnellingsbak op een manier te vergrendelen in zijn vrij of liefst achteruit.(wellicht een verwijderbare pook?)
Mooi allemaal maar tegen de dief die de auto in zijn geheel oplaat op trailer of vrachtwagen is weinig uit te halen. De sirene laten afgaan als de auto een bepaalde kantelhoek maakt zit in de klasse 3 als ik het goed heb. Weinig omstanders die zich daar nog druk om maken,  helaas.
De stalling van je auto tijdens nachtelijke uren kan uitmaken.Je kan denken aan een hefbrug (indien aanwezig)waar hij hoog staat met een vergrendeling op de brug (elektrisch/mechanisch).
Er is genoeg te verzinnen maar het moet wel voor jezelf praktisch en eenvoudig te bedienen zijn anders wordt het wel een hele heiza om je auto te starten voor een ritje.
Al met al een lastig probleem dat eigenlijk niet zou bestaan wanneer andere mensen gewoon van je spullen zouden afblijven.
Grtn Maurice V[8]
Cobra building still in process!!

Cees van Oosterum

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 09, 2008, 23:27:02 pm »
Ik hoorde een verhaal van John  dat hij eens een auto is kwijt geraakt tijdens een proefrit. Proefrit gemaakt zelf uit gestapt en de man achter het stuur weg gereden. Da's behoorlijk **** omdat dan ook geen enkele verzekering dekt volgens mij. kan je behoorlijk ziek van zijn.

Zo iets kan gemakkelijk gebeuren bij bijvoorbeeld het tanken van benzine!
tegen dit soort dieven is dan ook maar weinig opgewassen.

Zou dan mooi zijn wanneer je een start onderbreker via een GSM zou kunnen activeren. dan weet je in ieder geval dat ze dan niet ver komen.

Koos

• CCN_Lid
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
    • http://gd-cobra.blogspot.com/
« Reactie #5 Gepost op: maart 10, 2008, 20:11:10 pm »
Je kunt het probleem ook van een andere kant benaderen.
Wij als cobra liefhebber zien een cobra als iets waardevols.
Een dief daarentegen kijkt mogelijkerwijs naar andere zaken:
- hoe kan ik deze aan de man brengen
- wat brengt het me op
- hoe groot is het risico dat ik loop

Enkele vragen die me momenteel te binnen schieten zijn
Is er informatie over het aantal gestolen cobra's in west Europa?
Wordt bij diefstal onze collega clubgenoten in het buitenland geinformeerd?
Hoe groot is de kans dat een gestolen cobra opduikt bij een cobra meeting?

Koos
www.gd-cobra.blogspot.com
GD427 MKIV met Ford V8 5,0

Beheerder

• Forum Admin
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 11, 2008, 08:21:24 am »
Een Cobra stelen is niet zo handig. Onze auto's zijn zeker in Nederland en België individueel bekend. Wie dit serieus doet zal daarna met de auto naar het buitenland moeten en dan hopen dat er geen foto's op internet komen van die auto, want dan wordt hij alsnog herkend. Iedere Cobra is anders en dus herkenbaar. Zelfs een andere kleur spuiten helpt niet, want er zijn teveel andere unieke details. Een gelegenheidsdief zou een poging kunnen wagen. Die heeft geen idee dat hij met de auto geen kant op kan. Misschien is het alleen voor joyrijden. Dat wordt vermoedelijk een kort ritje, want de Cobra vraagt om enige stuurmanskunst.
Wat John is overkomen is zeer beroerd en ook een les voor iedere Cobra-rijder. Zelf heb ik in huis de sleutels en papieren op een erg weinig voor de hand liggende plek opgeborgen. Ook de garage is beveiligd en wordt meestal geblokkeerd door de gewone auto.

Het lijkt mij toch verstandig wat maatregelen te nemen. Bovenstaande suggesties zijn goed.
Hoe makkelijk is het om een standaard stuur om te bouwen naar een afneembaar stuur?
Wat is het meest effectief, maar ook goed te doen om te maken?

rob

• CCN_Lid
  • Jr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 11, 2008, 23:29:43 pm »

las boven ergens ontsteking verwijderen /immobilzer.
Voor diegene die een MSD 6 in hun Cobra hebben.
in het aansluitschema staat een trucje hoe je een bepaalde draad kunt aansluiten zodat ie echt niet ongewenst start.
lijkt mij niet zinvol om op forum verder over uit te wijden.

rob

Timeless

• CCN_Lid
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 12, 2008, 21:44:37 pm »
Wat ook heel simpel is en toch doeltreffend :
Als je een goed stuurslot hebt, parkeer je auto dan met het stuur helemaal naar links of helemaal naar rechts.
Alle beetjes helpen.

Timeless
" If tomorrow never comes, ..........."

Cobra289

• Hero Member
    • Bekijk profiel
    • http://www.donostia.demon.nl
« Reactie #9 Gepost op: maart 13, 2008, 01:33:02 am »
Who cares!

I think that the new owner will get more problems than me!

Who is interested in the pile of sh1t?

Is it not better to steel money and build a new one, than take over the sh1t of someone else?.

Take as an example your wiring, do you think that someone else can get it thought it?

Even the bolts need to be bought in england. NOoo.. people the Cobra is interesting only for you and not for others.

Look to the seats, they are ridiculous small,  a good lousy guy weight 100 Kg and will never fit in such buckets, can you see a guy driving with one cheek at the left of the seat and........  worse is that there is no cup holder, and there is no...............

If I take a car I will take a car that  can be driven fast and not a Cobra. Take us every bump of the street, what are we doing? we drive from the left to the right and such slow...........

Look to the force that you need to make to press the clutch pedal! 5 minutes drive and the person will leave it!

NOOooooo..... people, we are the only ones that are so stup1d to drive and maintain such type of cars.
Tthe lucky bast0rd, "new owner" will scream for help when he discover some of the nasty things that we have build in our Cobras.

There are some of us that have put a PowerLock, now the new owner will scream like hell at the hospital.

Can you imagine what he is telling to the doctor?

- Doctor how can this happens, it was a ****1ng Cobra!!!!!!!
- Uhm!! Uhm!!!!!
- Yes one of those cars that when it rains you get wet and when it is sunny you get burn and when it is cloudy your girlfriend get burned legs.
- Aha! one of those!
- Yes they are very valuable (boer zoek Cobra)
- Are those the ones that have powerful stroked V8??
- Yes it has also a MSD-6 and black painted springs. (Rob no offense just a joke)
- Was it easy to drive with such amount of power?
- Now that you are talking about power, can you please check my left ankle? I have such pain in it.
- Are you insured or is your friend insured?
- I have only a "Rechtsbijstand"

Just a joke to show you how my new pills work, it is 1:32 AM and I trying to make a joke.

Welturuste of so!
Cobra289

Cobra289
http://www.donostia.demon.nl
"Improvement" means that you recognize previous mistakes!

Beheerder

• Forum Admin
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 13, 2008, 09:03:23 am »
Tja, we gaan er maar vanuit dat bovenstaande als grap is bedoeld. Hoe gek ben je als je een Cobra bezit én er mee rijdt???

Gezien de warme belangstelling die er voortdurend en overal is voor onze Cobra's zijn er ook van die "gekken" die er eentje willen hebben en er dan eentje proberen te stelen. Er zijn auto's waar je nog niet dood in gevonden wil worden. Voor de Cobra geldt dat niet.

Dit topic en de reacties vind ik erg relevant. Als er meer reacties en ideeën zijn lees ik het graag.

Cobra289

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 13, 2008, 20:36:10 pm »
Citaat
Oorspronkelijk geplaatst door cors snijders

Tja, we gaan er maar vanuit dat bovenstaande als grap is bedoeld. Hoe gek ben je als je een Cobra bezit én er mee rijdt???

Where did you loose your humor man, stay with us!

What I try to say is that a Cobra is just a "Gebruiksvoorwerp" of course with a nice shape.
My idea is to warn the possible thief that they will get in trouble with our cars, because they are to personalized and easy to identify.

With other words, every one has his trick and it is no advisable to expose it here. Because this forum will be the first place to visit when they have bad plans.

Citaat
Gezien de warme belangstelling die er voortdurend en overal is voor onze Cobra's zijn er ook van die "gekken" die er eentje willen hebben en er dan eentje proberen te stelen. Er zijn auto's waar je nog niet dood in gevonden wil worden. Voor de Cobra geldt dat niet.

I hope that you don't mean both of the tenses.

When I die, I hope that is laughing, you know, with a big smile!

Regards,
Cobra289

« Laatst bewerkt op: maart 13, 2008, 20:36:45 pm door Cobra289 »

Cobra289

Cees van Oosterum

• CCN_Lid
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 13, 2008, 23:57:24 pm »
Where did you loose your humor man, stay with us!

Carlos we zijn het gewoon niet van jou gewend...dus een grapje wordt dan al snel serieus genomen :-)

Cobra289

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 14, 2008, 00:32:08 am »
Hi Cees,
You are right, sometimes (lots of) I am to serious in particular when we talk about bolts and nuts.

But that doesn't mean that I don't have humor! perhaps my humor is also a bit different, a kind of ironic type and some times that is difficult to recognize, because that means ironic!

Don't worry we can laugh a lot if we like, but in between we need to say some serious things too.

Bah I am right now to serious, sorry Cees next time better!

Regards,
Carlos
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2008, 02:39:47 am door Cobra289 »

Cobra289

Beheerder

• Forum Admin
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 15, 2008, 08:54:51 am »
De reactie op mijn post is vreemd. Ik geef al aan dat je behoorlijk gek moet zijn om in een Cobra te rijden. Dus hoezo, ik begrijp de humor niet?
Je zegt zelf een ironische inslag te hebben. "niet in dood gevonden willen worden" is een vaak gebruikte uitdrukking. Dit moet je niet letterlijk nemen en wil je dat toch doen: dan zal zeker jij de ironische humor van mijn tweede opmerking moeten begrijpen. Voor wie het niet weet: ik ben zelf bijna dodelijk verongelukt in mijn vorige Cobra en na maanden van revalidatie heb ik de draad weer op kunnen pakken. Als je het over ironie of zelfspot hebt...

Wat ik niet leuk vind is dat met de gemaakte grappige opmerkingen dit onderwerp om zeep is geholpen. Er is geen inhoudelijke reactie meer gekomen. Beveiliging van je Cobra is een punt waar genoeg mensen mee bezig zijn.
Een paar grappen zijn natuurlijk o.k., maar geef ook een inhoudelijke bijdrage.

N.B. Laten we deze off-topic stoppen, we hebben allebei ons zegje gedaan, a.u.b. geen posts over wel of niet begrepen grappen. Graag terug naar het onderwerp.

CobraClub Nederland Forum

« Reactie #14 Gepost op: maart 15, 2008, 08:54:51 am »