Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Algemene techniek / Re: Torsie stang of anti roll
« Laatste bericht door Resik Gepost op februari 20, 2018, 07:25:43 am »
Hallo Ben,

zit onder je auto, tussen de voorwielen van links na rechts. 
2
Algemene techniek / Re: Torsie stang of anti roll
« Laatste bericht door mobileben Gepost op februari 18, 2018, 07:47:49 am »
Kan iemand vertellen hoe die stang er uit ziet of hoe deze gemonteerd zit?
3
Cobra: algemene discussie / Maastricht laat zien: milieuzone kan ook anders
« Laatste bericht door DUETTO Gepost op februari 17, 2018, 20:21:31 pm »
Maastricht laat zien: milieuzone kan ook anders
Al lang heeft de FEHAC bedenkingen over de effectiviteit van milieuzones, zeker waar ze de toelating van mobiel erfgoed (deels) beperken. Niet omdat we tégen schone lucht zijn, maar omdat milieuzones niet effectief zijn. Dat is in meerdere TNO-rapporten* helder aangetoond.
Bovendien beperken milieuzones veel mensen onnodig in hun bewegingsvrijheid. Natuurlijk is het goed dat onnodig vervuilende voertuigen worden gesloopt. Daarbij moeten we denken aan vooral oude, versleten voertuigen die het niet meer waard zijn om opgeknapt te worden. De TNO-rapporten tonen aan, dat het beperken van het optrekken en afremmen in de stad veel meer oplevert voor de luchtkwaliteit dan milieuzones. Dus: weg met slecht afgestelde verkeerslichten en weg met verkeersdrempels waar dat kan. Invoeren van groene golven waar dat mogelijk is en weg met files. Allemaal prima oplossingen. Als we kijken naar de transportsector, dan zien we dat zij al veel langer op vrijwillige basis samenwerken met de overheid om te komen tot een betere luchtkwaliteit. Dat heeft effect. De afspraken liggen vast in Green Deal Zes** 'naar emissievrije stadslogistiek'. En kijk ook eens hoe grote industrieën hun emissie weten te beperken dankzij slimme investeringen.
 
Mobiele erfgoedsector kan niet achterblijven 
Maar wij hebben als mobiel erfgoedsector nog geen bijdrage geleverd. Terwijl we dat wel degelijk kunnen. Daarbij denken we niet aan een bijdrage in geld, want geld op zich maakt de lucht niet schoner. Op die basis is de FEHAC in gesprek met de gemeente Maastricht. Die gemeente wil de milieuzone uitbreiden, en wij hebben de gemeente ervan kunnen overtuigen dat het mobiel  erfgoed óók thuishoort in de stad. Niet altijd, maar soms. Wethouder Krabbendam van Maastricht - we kennen hem nog van zijn presentatie op InterClassics in januari 2018 - heeft goed naar ons geluisterd en ons gevraagd wat onze bijdrage kan zijn. Wij hebben aangegeven dat het mogelijk is om de emissie van het mobiele erfgoed te beperken door vrij simpele maatregelen: goed onderhoud, goede afstelling van de motor, betere brandstof tanken en zo nodig - bij diesels kan dat al - overschakelen op een andere brandstof. 
 
Alternatieve brandstoffen
Overschakelen op bijvoorbeeld GTL (dat staat voor Gas to Liquid) helpt wel degelijk. Denk maar eens aan de presentaties van SHELL over de nieuwe vervangende brandstof voor diesel: GTL. En we hebben meer oplossingen gevonden op het gebied van brandstoffen. Het kost natuurlijk wel iets meer. Dat moeten we er dan maar voor over hebben. Op 14 februari tankten wij gewone diesel voor € 1,239 per liter, V-power diesel voor € 1,299 en GTL voor € 1,339 de liter. Voor een klassieker op diesel, die overschakelt van gewone diesel naar GTL zijn de meerkosten dus € 0,10 per liter, maar door het rijden op GTL daalt alleen al de uitstoot van fijnstof met enkele tientallen procenten. Bij 2.000 km per jaar en een verbruik van 1 op 12 bedragen de meerkosten om precies te zijn € 16,67. Maar dat geeft veel meer resultaat en voldoening dan diezelfde bijna € 17 of een veelvoud daarvan uit te geven aan een ontheffing om de stad in te komen. Om nog maar te zwijgen van een totaal verbod om met een historische diesel te rijden. En de betere afstelling van benzine en LPG-auto's? Ook dat helpt. Aantoonbaar! En als er een elektronische ontsteking wordt gemonteerd, helpt dat nog meer. Toegegeven, het kost allemaal geld. Maar het werkt veel beter dan het betalen voor ontheffingen. 
 
Maastricht lijkt dat begrepen te hebben. Nu de andere steden nog!
 
 
* https://www.tno.nl/nl/over-tno/nieuws/2016/10/zes-nieuwe-rapporten-over-praktijkemissies-van-wegvoertuigen/
** https://www.energieakkoordser.nl/~/media/files/energieakkoord/nieuwsberichten/2015/2151216-voortgang-green-deal.ashx
Bron: Fehac 
4
Algemene techniek / Re: Torsie stang of anti roll
« Laatste bericht door Resik Gepost op februari 15, 2018, 07:19:47 am »
Hallo Klaas,

op mijn vorige Dax Cobra (IRS chassis) had ik een dergelijke stang zitten.  Volgens de prijslijst van Dax Benelux is deze gewoon te koop bij hun. Even zoeken op "anti roll bar".

Prijslijst : http://daxbenelux.com/wp-content/uploads/2017/04/Tojeiro-prijslijst-v1.0-2017.pdf

5
Algemene techniek / Re: Torsie stang of anti roll
« Laatste bericht door Klaas Gepost op februari 14, 2018, 19:43:19 pm »
Zou dat spul nog ergens te koop zijn?
6
Algemene techniek / Re: Torsie stang of anti roll
« Laatste bericht door Moi427 Gepost op februari 13, 2018, 16:55:54 pm »
Klopt, achter was indertijd een " accessoire" bij Dax
7
Algemene techniek / Re: Torsie stang of anti roll
« Laatste bericht door Strike302 Gepost op februari 12, 2018, 22:53:44 pm »
De XJ6/12 voorwielophangen hebben wel een anti-roll bar. Achter heb ik niets (IRS)

8
Het Cobra café / Ai ai ai.......
« Laatste bericht door Resik Gepost op februari 11, 2018, 17:45:15 pm »
9
Cobra: algemene discussie / Re: Digitaliseren Paper Snakes
« Laatste bericht door Resik Gepost op februari 11, 2018, 17:43:03 pm »
Hallo Jan,

nog even wat geduld hebben  ;D
10
Algemene techniek / Torsie stang of anti roll
« Laatste bericht door Klaas Gepost op februari 11, 2018, 15:49:43 pm »
Weet iemand of de jaguar onderstellen/wielophanging ook een anti roll torsiestang hebben?
Voor?
Achter?

Niet dat het overhelt, maar ik vermoed dat jaguars deze stang wel hebben, maar mijn cobra niet....
Pagina's: [1] 2 3 ... 10