CobraClub Nederland Forum

Het Cobra Forum => Voorstellen => Topic gestart door: Vjee op januari 09, 2019, 10:08:39 am

Titel: 3.5 of 6 liter+ V8
Bericht door: Vjee op januari 09, 2019, 10:08:39 am
Hallo
ik zit blijkbaar vollop in een midlifecrisis dus de jacht op een cobra is begonnen ;)
de eerste vraag is, welke cobra? wat zijn jullie ervaringen met een 3.5V8 rover blok (met aangepaste nokkenas) qua rijsensatie, bruikbaarheid, verbruik, etc, of moet ik echt voor een zwaar blok gaan? Ik lees zoveel berichten over cobra eigenaars die hun 'lichte' motoren vervangen.
groetjes
Olivier
Titel: Re: 3.5 of 6 liter+ V8
Bericht door: Resik op januari 09, 2019, 10:23:40 am
Hallo Olivier,

de Cobra is relatief een lichte (gewicht ± 1000 a 1050kg) auto, dus ook met een 3.5 ltr kun je perfect uit de voeten.  Voordeel van een Rover V8 is het gewicht wat je bespaard,±120kg, ten opzichte van een Chevy of Ford V8. En om dit lagere gewicht goed te maken, moet je dan meer vermogen gaan toevoeren.
Dus een Rover V8 is geen verkeerde keuze.

Nee, ik zou niet te zwaar gaan (vermogen), de Cobra blijft een lichte auto, en het moet rijdbaar zijn.

En wat zeker meetelt,dat je Cobra wel toegelaten wordt tot de openbare weg. Want dat geldt niet voor alle Cobra´s en is per land, Nederland en België verschillend.




Titel: Re: 3.5 of 6 liter+ V8
Bericht door: Vjee op januari 09, 2019, 10:45:45 am
Dag Rocco
dank je voor je reactie.
ik denk ook dat een 200pk op 1050 kg best wel mooi is om niet constant op je hoede te moeten zijn om dwars op de weg te staan.
en het verbruik zal ook beter meevallen veronderstel ik...
gr
Olivier
Titel: Re: 3.5 of 6 liter+ V8
Bericht door: Resik op januari 09, 2019, 13:56:34 pm
en het verbruik zal ook beter meevallen veronderstel ik...

Ja, dat zit een fiks verschil in, bij mij (Chevy stroker) ligt het nu rond de 20 ltr op de 100km.  Van een Rover hoor ik vaak 11 a 12 ltr op de 100km.
Titel: Re: 3.5 of 6 liter+ V8
Bericht door: Frank op januari 09, 2019, 14:45:16 pm
ik heb diverse cobra,s gehad met verschillende motoren,
4 cilinder 120pk
6cilinder,s 150  tot 250 pk
v8 250 tot 500pk
Ik vond boven de 350 pk te veel
Ook vond ik het gewicht van grote zware v8,s onaangenaam rijgedrag veroorzaken.
Ik ben nu happy met een 4,3ltr TVR rover V8 300 pk licht gewicht redelijk benzine verbruik.
mijn 5,7 Ford cleveland verbruikte 1;2 sportief rijden  1;4 bij net rijden!!!
Titel: Re: 3.5 of 6 liter+ V8
Bericht door: Klaas op januari 11, 2019, 17:20:29 pm
Goede vraag,

Ik heb mijn rover 3500 v8 vervangen door een ford 5.0
Ik vond de rover licht, maar niet snel en niet betrouwbaar, was ook oud blok,
Maar staat bekend om grote problemen als ze te heet worden

Wat wil je ermee doen?
Dragrace: 7 liter big blok,
Ook de bocht om: beter een lichter blok, liefst aluminium

Te veel vermogen maakt een lichte cobra ongeschikt voor straat gebruik, je durft nooit meer volgas te rijden. Als de weg een beetje nat is wordt het serieus gevaarlijk.
Ik had al wielspin bij 100 kmph

Ik heb zelf voor een compromis gekozen
Moet ford zijn ivm historie

Zelf 5.0 of 302 blok opgebouwd met aluminium koppen en snelle nokkenas
Snel , niet te zwaar, en verbruik is niet al te extreem, wegligging blijft goed

Een dart blok zou nog mooier zijn

Te zwaar blok geeft onderstuur, niet fijn

300-400 pk is rium voldoende voor straatgebruik

Je zoet veel chevy 5.7 blokken, goedkoop makkelijk, etc, maar vind ik niet passen
Te zwaar en relatief te weing vermogen als er standaard koppen opzitten
Titel: Re: 3.5 of 6 liter+ V8
Bericht door: Cobretti op januari 11, 2019, 23:15:53 pm
Ik ben zelf ook een Ford aanhanger onder de Cobraliefhebbers. 
Rover blok uitvoeringen heb ik vermeden, maar enkel uit principe, niet omdat ze niet goed zouden zijn.
Ik heb een '69 302 blok, relatief stock en best snel.

@Klaas : hoeveel verschil zat er tussen je Rover en Ford blok ?  Jij kan perfect vergelijken sinds je ombouw.
Niet zeker of ik mijn blok wat zou kietelen.  Maar waar zou ik terecht kunnen voor hulp om mijn 302 blok te tunen/reviseren ? (België)

Greets,
C.  8)

Titel: Re: 3.5 of 6 liter+ V8
Bericht door: Resik op januari 12, 2019, 19:12:05 pm
Hallo Olivier,

de Rover V8 is van oorsprong een Amerikaanse Buick en is in de loop van de jaren er in verschillende uitvoegen geweest.

Meer info via deze link : https://www.aronline.co.uk/facts-and-figures/engines/engines-rover-v8/ (https://www.aronline.co.uk/facts-and-figures/engines/engines-rover-v8/)
Titel: Re: 3.5 of 6 liter+ V8
Bericht door: Klaas op januari 13, 2019, 09:23:13 am
De rover 3500 v8 heeft 158 pk
De dikke ford en chevy v8 blokken ongeveer 250

Met wat opvoerwerk kom je aan 350 tot 450 afhankelijk van small block 4600 tot 5700 cc
Of big block : 6-7 liter blok

Groot verschil dus, maar afhankelijk van cyl inhoud en modificaties aan cyl koppen ne nokkenas en eventueel stroker uitvoering van blok

Moderne blokken hebben nog veel meer vermogen , maar dat is afhankelijk van wat je wil:
Old school of nieuw,

Carburateur of injectie?
Milieu eisen voor keuring?
Titel: Re: 3.5 of 6 liter+ V8
Bericht door: Frank op januari 13, 2019, 10:36:42 am
Mijn Rover blok had op de testbank 245 PK, met alleen een snelle nokkenas! mijn 4,3 liter nu heeft er 300, voor mij ruim voldoende, heb 450 pk gehad met een 5,7 ltr. Ford, alles aluminium opgebouwd, dus zo ligt mogelijk, gewicht lag daardoor een 60KG lager maar toch vondt ik het niet fijn rijden. het gewicht van het blok trok de auto gewoon 10 meter verder alsik wilde bij een noodstop. Remmen maximaal geupgrade mochten nog niet het verschil maken. Dus het idee waar ik ooit mee begon een Cobra met een groot Ford blok en 4 a 500 PK laten varen door ervaring paste het niet bij mij. nu weer zeer tevreden met wat ik heb.Maar zols vaak ik dit een persoonlijk verhaal voor iedereen en kan een ander daar niet over oordelen hooguit je ervaring delen
Titel: Re: 3.5 of 6 liter+ V8
Bericht door: Resik op januari 14, 2019, 07:50:38 am
De rover 3500 v8 heeft 158 pk
De dikke ford en chevy v8 blokken ongeveer 250

Hallo Klaas,

net als zoals bij Rover, Chevy en Ford is niet ieder blok gelijk, want ook de 302´s van Ford zijn er versie die nog niet aan de 150 pk´s komen :

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Windsor_engine (https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Windsor_engine)
Titel: Re: 3.5 of 6 liter+ V8
Bericht door: Vjee op januari 14, 2019, 09:56:14 am
dank u voor de reacties.
ik heb een Dax Rush gehad met cosworth turbo (680 kg, 250 pk) waarmee we regelmatig trackdays deden. Dat was een echte gocart en je rijdt er dan zo ook mee. ::)
Ik zoek nu eerder de diepe grol en het Koppel van een V8. Een dragracer hoeft echt niet voor mij maar het mag uiteraard ook geen slak zijn...
Ik denk dat enkele testritten veel gaan duidelijk maken.

Ik ken ook (heel) weinig van de techniek maar wil graag me erin verdiepen. Dus ik zie deze wagen ook als een leerproject.
ik hou jullie op de hoogte...
gr
Olivier
Titel: Re: 3.5 of 6 liter+ V8
Bericht door: Resik op januari 14, 2019, 10:35:22 am
Ik zoek nu eerder de diepe grol en het Koppel van een V8. Een dragracer hoeft echt niet voor mij maar het mag uiteraard ook geen slak zijn...
Ik denk dat enkele testritten veel gaan duidelijk maken.

Hallo Olivier,

met een V8 heb je al gauw een mooie roffel in de uitlaten.  En met een gewicht van een 1000 ~ 1050 kg kom je bij het stoplicht al snel uit de startblokken.
Alleen testritten met het huidige weer (koud en nat), vereist wel een aangepast rijgedrag, want brede kouden banden (achter) geven geen optimale grip  ;D
Titel: Re: 3.5 of 6 liter+ V8
Bericht door: Frank op januari 14, 2019, 13:25:02 pm
Hallo, ik ken je budget niet maar ik zou eens contact opnemen met CN cobra in Duitsland!! Cristian Novak,  Hij kan jouw wens vervullen van 250 tot 1500 PK hij weet wat ie zegt bouwt alles, is de expert. Als je een tolk nodig hebt ga ik wel met je mee.
Gr Frank
Titel: Re: 3.5 of 6 liter+ V8
Bericht door: Vjee op januari 14, 2019, 15:05:25 pm
thx, interessant; maar ik denk dat hij vooral nieuwe wagens opbouwt.
ik ga voor een oldtimer vanwege de idioot hoge verkeersbelasting in België.
zeker met de nieuwe CO2 gebaseerde taks wordt het rijden met een jonge V8+ voortaan enkel nog voor de happy few mogelijk.
Titel: Re: 3.5 of 6 liter+ V8
Bericht door: Moi427 op januari 14, 2019, 16:33:57 pm
Zoals al opgemerkt, 't is inderdaad een voor iedereen persoonlijke keuze/smaak.
De Cobra die ik had, had een van beide originele Ford FE bigblocks, de "goedkopere"  428CJ met een Toploader 4-bak erachter. Op de testbank een 285 pk aan de achterwielen met ik meen 580Nm koppel. Het motorvermogen was daarmee een ca. originele 360pk. Het blok was ook aardig standaard met een vrij tamme nokkenas, niet echt hoge compressie en naar later bleek zelfs een verkeerd inlaatspruitstuk (niet matchend met de inlaatpoorten). Opgebouwd door een zgn. Ford expert, er bleek wel meer niet geheel goed...
Maar goed, in principe tamelijk bomvrij blokken (uiteraard warm rijden net als elk blok), maar loodzwaar (alles gietijzer, leeggewicht Cobra was 1220kg), zodat het wel een goede omgangsvorm nodig maakte. Inderdaad vlot doorslippen (ik had geen sperdiff, ook iets om aan te denken) en een verbruik van 1:verdraaid weinig. Het zuinigste was ca. 1:3, maar dat hoorde dan maar bij de enorme lol. En dat koppel is heerlijk.
Het geluid van een V8 is per definitie subliem, niet enkel voor een bigblock: uitlaten kunnen zelfs geheel " op geluid"  worden gemaakt (door EPS bijvoorbeeld).
Hm, ik heb nog een kenteken beschikbaar  ;) En een Jaguar wielophanging en als het goed is nog dat bigblock met bak.

Kort gezegd: wat je ook kiest, normaliter zit je met willekeurig welke V8 simpelweg dik te genieten en heb je meestal ook zat vermogen, want licht en veel koppel. Evt. koelingsproblemen kunnen meestal goed beteugeld worden met aanpakken koelcircuit. Niet speciaal iets voor de Rover, dat had ik met dat bigblock eerst ook. En dat is dan gelijk weer ten nadele van een bigblock: het wordt enigszins massief vol in de motorruimte, dus (de afvoer van) hitte kan snel een serieus probleem vormen. Leve Thermotec etc.! En trouwens nu met een klassieke Dodge pickup met 440 Moparblok (ook Chrysler) eerst idem doordat "men" daar feitelijk van alles rond het koelsysteem verprutst had. De nodige aanpassingen hebben ook daar de oplossing gebracht.
Dus: supergroot is niet per definitie beter, 't is net wat je zoekt. Een 289 was in races ook niet voor niets de beter te beheersen Cobra waar men niet snel met bloedende handen uitstapte  :) En qua prijs is een Rover of Chevy vaak goedkoper en simpeler om aan spullen te komen, maar uiteraard geldt ook daar dat je het net zo gek kan maken als je zelf wilt.
Benieuwd wat je gaat doe, succes en plezier!
Titel: Re: 3.5 of 6 liter+ V8
Bericht door: Frank op januari 14, 2019, 20:26:14 pm
Dan heb ik nog wel een ander adres voor jou,  Kunnen we samen heen, is een goede vriend van mij.  contact me maar als je interesse hebt. Gr Frank
Titel: Re: 3.5 of 6 liter+ V8
Bericht door: Vjee op januari 15, 2019, 09:14:51 am
ok dank je
ik hou jullie op de hoogte!
Titel: Re: 3.5 of 6 liter+ V8
Bericht door: Frank op januari 15, 2019, 16:13:57 pm
Nee, Vjee we praten over oldtimers
Titel: Re: 3.5 of 6 liter+ V8
Bericht door: Vjee op januari 15, 2019, 17:57:35 pm
ok bedankt Frank
ik stuur je even een PM
Titel: Re: 3.5 of 6 liter+ V8
Bericht door: Sander123 op januari 16, 2019, 12:04:54 pm
Leuk Topic,
Ik ben zelf ook bezig met de bouw van een cobra en heb me ook over dit onderwerp ontfermt.
(weet trouwens niet eens meer of ik mezelf wel heb voorgesteld...  :-\ )
Mijn mening was dat de originaliteit me niet heel veel deed, dus werd de motorkeuze groter.
V8 was verplicht bij mij en omdat ik vrij veel vermogen gewend was (ford st, 535d, xf sd, gs460) wilde ik ook graag wat meer vermogen.
Maar vooral, wat je ermee gaat doen is erg belangrijk. Ik weet dat het voor mij een niet heel veel gebruikte auto gaat worden en veel tanken ben ik al gewend,
daarnaast wilde ik vooral snel kunnen en ga ik er geen trackdays mee doen gezien de hoeveelheid werk die je daarmee in 1 stuurfout teniet kunt doen.
Keuze is bij mij gevallen op een 396Cui Stroker met een testuitdraai van 525 pk en 750Nm koppel. Tremec TKO600 en een sperdiff op maat.
De een vind het te overdreven, voor de ander kan er nog meer bij. Puur een kwestie van smaak.
Gr. Sander