Auteur Topic: 3.5 of 6 liter+ V8  (gelezen 812 keer)

Moi427

• CCN_Lid
  • Newbie
    • Bekijk profiel
Re: 3.5 of 6 liter+ V8
« Reactie #15 Gepost op: januari 14, 2019, 16:33:57 pm »
Zoals al opgemerkt, 't is inderdaad een voor iedereen persoonlijke keuze/smaak.
De Cobra die ik had, had een van beide originele Ford FE bigblocks, de "goedkopere"  428CJ met een Toploader 4-bak erachter. Op de testbank een 285 pk aan de achterwielen met ik meen 580Nm koppel. Het motorvermogen was daarmee een ca. originele 360pk. Het blok was ook aardig standaard met een vrij tamme nokkenas, niet echt hoge compressie en naar later bleek zelfs een verkeerd inlaatspruitstuk (niet matchend met de inlaatpoorten). Opgebouwd door een zgn. Ford expert, er bleek wel meer niet geheel goed...
Maar goed, in principe tamelijk bomvrij blokken (uiteraard warm rijden net als elk blok), maar loodzwaar (alles gietijzer, leeggewicht Cobra was 1220kg), zodat het wel een goede omgangsvorm nodig maakte. Inderdaad vlot doorslippen (ik had geen sperdiff, ook iets om aan te denken) en een verbruik van 1:verdraaid weinig. Het zuinigste was ca. 1:3, maar dat hoorde dan maar bij de enorme lol. En dat koppel is heerlijk.
Het geluid van een V8 is per definitie subliem, niet enkel voor een bigblock: uitlaten kunnen zelfs geheel " op geluid"  worden gemaakt (door EPS bijvoorbeeld).
Hm, ik heb nog een kenteken beschikbaar  ;) En een Jaguar wielophanging en als het goed is nog dat bigblock met bak.

Kort gezegd: wat je ook kiest, normaliter zit je met willekeurig welke V8 simpelweg dik te genieten en heb je meestal ook zat vermogen, want licht en veel koppel. Evt. koelingsproblemen kunnen meestal goed beteugeld worden met aanpakken koelcircuit. Niet speciaal iets voor de Rover, dat had ik met dat bigblock eerst ook. En dat is dan gelijk weer ten nadele van een bigblock: het wordt enigszins massief vol in de motorruimte, dus (de afvoer van) hitte kan snel een serieus probleem vormen. Leve Thermotec etc.! En trouwens nu met een klassieke Dodge pickup met 440 Moparblok (ook Chrysler) eerst idem doordat "men" daar feitelijk van alles rond het koelsysteem verprutst had. De nodige aanpassingen hebben ook daar de oplossing gebracht.
Dus: supergroot is niet per definitie beter, 't is net wat je zoekt. Een 289 was in races ook niet voor niets de beter te beheersen Cobra waar men niet snel met bloedende handen uitstapte  :) En qua prijs is een Rover of Chevy vaak goedkoper en simpeler om aan spullen te komen, maar uiteraard geldt ook daar dat je het net zo gek kan maken als je zelf wilt.
Benieuwd wat je gaat doe, succes en plezier!
Jan de Vries
Appelscha (vanaf 2014 na 30 jaar Almere...)

Frank

• CCN_Lid
  • Hero Member
  • Dont drive faster as your guardian angel can fly
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 14, 2019, 20:26:14 pm »
Dan heb ik nog wel een ander adres voor jou,  Kunnen we samen heen, is een goede vriend van mij.  contact me maar als je interesse hebt. Gr Frank

Vjee

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 15, 2019, 09:14:51 am »
ok dank je
ik hou jullie op de hoogte!

Frank

• CCN_Lid
  • Hero Member
  • Dont drive faster as your guardian angel can fly
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 15, 2019, 16:13:57 pm »
Nee, Vjee we praten over oldtimers

Vjee

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 15, 2019, 17:57:35 pm »
ok bedankt Frank
ik stuur je even een PM

Sander123

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 16, 2019, 12:04:54 pm »
Leuk Topic,
Ik ben zelf ook bezig met de bouw van een cobra en heb me ook over dit onderwerp ontfermt.
(weet trouwens niet eens meer of ik mezelf wel heb voorgesteld...  :-\ )
Mijn mening was dat de originaliteit me niet heel veel deed, dus werd de motorkeuze groter.
V8 was verplicht bij mij en omdat ik vrij veel vermogen gewend was (ford st, 535d, xf sd, gs460) wilde ik ook graag wat meer vermogen.
Maar vooral, wat je ermee gaat doen is erg belangrijk. Ik weet dat het voor mij een niet heel veel gebruikte auto gaat worden en veel tanken ben ik al gewend,
daarnaast wilde ik vooral snel kunnen en ga ik er geen trackdays mee doen gezien de hoeveelheid werk die je daarmee in 1 stuurfout teniet kunt doen.
Keuze is bij mij gevallen op een 396Cui Stroker met een testuitdraai van 525 pk en 750Nm koppel. Tremec TKO600 en een sperdiff op maat.
De een vind het te overdreven, voor de ander kan er nog meer bij. Puur een kwestie van smaak.
Gr. Sander
Met vriendelijke groet,
Sander

CobraClub Nederland Forum

« Reactie #20 Gepost op: januari 16, 2019, 12:04:54 pm »